Bourdıeu'nün “politik alan” kavramı ile politik felsefenin ilişkisi

Bu makale Fransız düşünür Pierre Bourdieunün “politik alan” kavramını ele almaktadır. Politik alan kavramının politik felsefe açısından önemi sorgulan- maktadır. Bourdieu bir yandan toplumsal yaşamdaki belirlenimlere odaklanan bir düşünce üretmektedir: Yaşamın tüm alanlarındaki tekelleşme ve tahakküm mekânizmalarını açığa çıkartmaktadır. Diğer yandan da bu tahakkümün düzey- lerini ortaya koymayı direniş açısından bir imkân olarak düşünmektedir. Gerçek anlamda demokratik süreçlerin oluşturulmasını bu direnişlerle ilişkilendirmek- tedir. Bu doğrultuda Bourdieunün getirmiş olduğu epistemolojik itiraz aynı za- manda bilgi açısından da bir özgürleşme imkânı olarak belirmektedir. Ancak bu makalenin sorgulamak istediği ilk olarak Bourdieunün bir negatif felsefe olarak sosyolojisinin ve epistemolojik itirazının dışında politik felsefeye ne ölçüde katkı sunduğudur. Bir başka deyişle Fransız düşünürün ayrım, yoksun bırakılma, dışlama ve tahakküm mekânizmalarını açığa çıkarmak üzerinden ger- çekleştirdiği epistemolojik faaliyetinin doğrudan bir politik felsefe olarak algıla- nıp algılamayacağı irdelenecektir. Hiç şüphesiz Bourdieunün alanlar teorisinin önemli ayaklarından bir tanesi olan “politik alan” onun incelemesinde önemli yer tutmaktadır ancak politik alan tanımı özel olarak politika (la politique) ya da politik-olan (le politique) tanımlarını içermemektedir. Dolayısıyla Bourdieunün epistemolojik itirazı politik felsefe ile dolaylı bir ilişki modeli sunmaktadır. Bu noktadan itibaren Bourdieunün spekülatif felsefeye yönelik eleştirisi de göz önünde bulundurularak onun epistemolojik itirazını çağdaş politik felsefe sorun- larıyla bağlantılandıracak felsefi bir katkıya ihtiyaç olduğu saptanabilmektedir. Mevcut makale Bourdieunün epistemolojisinin politik felsefe ile ilişkisini açığa çıkarmayı hedeflemektedir. Makale; Fransız düşünürün epistemolojik itirazının, politik felsefe katkısı ile buluşturulmasının zorunlu olduğunu tezini savunmak- tadır.

The relation between bourdieu’s concept of “political field” and political philosophy

The aim of this article is to reveal the relation between Pierre Bourdieu’s theory and political philosophy on the basis of his concept of “political field”. On the one hand, Bourdieu produces a thought which focuses on the determinations in social life such as revealing monopolization in whole living areas and mechanisms of domination. But on the other hand, he claims that proving the levels of domination in terms of resistance can be seen as an opportunity. He associates true democratic process with these resistances. Thus, Bourdieu’s epistemological objection is emerging as the possibility of freedom in terms of knowledge at the same time. However, this article aims to examine firstly the extent of Bourdieu’s contributions of political philosophy besides his sociology as a negative philosophy and epistemological objection. In other words, it will be discussed the possibility of perceiving of Bourdieu’s epistemological studies in terms of mechanism of distinction, dispossession, exclusion and domination as political philosophy. Although political field, one of the important parts of his field theory, occupies a remarkable place, definition of political field does not include specifically definitions of politics (la politique) or the political (le politique). Thus, Bourdieu’s epistemological objection offer an model which includes an indirect relationship with political philosophy. From this point, it is considered that political philosophy needs an aspect which connects contemporary political philosophy and Bourdieu’s epistemological objection, having regard to his critique of speculative philosophy. Present study aims to uncover the relationship between Bourdieu’s epistemology and political philosophy.

___

A. Bourdieu’nün Yapıtları

1. Kitapları

Bourdieu, P. 1964. Les héritiers. Les étudiants et la culture (avec J-C. Passeron), Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1972. Esquisse d’une théorie de la pratique, précédé de trois études d’ethnologie kabyle, Genève: Droz.

Bourdieu, P. 2006 [1968]. Le métier de sociologue (avec J-C. Chamboredon e J-C. Passeron), Paris: Mouton.

Bourdieu, P. 1970. La reproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1979. La distinction. Critique sociale du jugement, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1980. Le sens pratique, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1982. Leçon sur la leçon, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1982. Ce que parler veut dire. L’économie des échanges linguistiques, Paris: Fayard.

Bourdieu, P. 1984. Homo academicus, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1984. Questions de sociologie, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1986. L’illusion biographique, Actes de la Recherche en Sciences Sociales. 62- 63: 69-72.

Bourdieu, P. 1987. Choses dites, Paris: Minuit.

Bourdieu, P. 1989. La noblesse d’État, Paris, Minuit.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. 1992. Réponses. Pour une anthropologie réflexive, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1992. Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1993. La misère du monde, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1994. Raisons pratiques. Sur la théorie de l’action, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1997a. Méditations pascaliennes, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1997b. Les usages sociaux de la science: Pour une sociologie clinique du champ scientifique, Paris: INRA.

Bourdieu, P. 1998a. La domination masculine, Paris: Seuil.

Bourdieu, P. 1998b. Contre-Feux, Paris: Liber. Raisons d’agir.

Bourdieu, P. 2000. Propos sur le champ politique, Lyon: Presses universitaires de Lyon.

Bourdieu, P. 2001. Science de la science et réflexivité, Paris: Raisons d’agir.

Bourdieu, P. 2001. Interventions, Science Sociale et action politique, 1961-2001, textes choisis, et présentés par Franck Poupeau & Thierry Discepolo, Agone, Marseille, 2001.

Bourdieu, P. 2004. Esquisse pour une auto-analyse, Paris: Liber. Raisons d’agir.

Bourdieu, P. 2012. Sur l’Etat. Cours au collège de France, Paris: Seuil. Raison d’agir.

2. Makaleleri

Bourdieu, P. 1963. “Sociologues des mythologies et mythologies de sociologues”, in Les Temps modernes, 211, 1963, pp. 998-1021.

Bourdieu, P. 1977. “Questions de politique”. in Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 16, septembre 1977. Questions de politique. pp. 55-89.

Bourdieu, P. 1981a. “La représentation politique” [Éléments pour une théorie du champ politique]” in Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 36-37, février/mars 1981. La représentation politique-1. pp. 3-24.

Bourdieu, P. 1981b. “Décrire et prescrire” [Note sur les conditions de possibilité et les limites de l’efficacité politique] in Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 38, mai 1981. La représentation politique-2. pp. 69-73.

Bourdieu, P. 1984b. “Espace social et genèse des ‘classes’” in Actes de la recherche en scien- ces sociales. Vol. 52-53, juin 1984. Le travail politique. pp. 3-14.

Bourdieu, P. 1988. “Penser la politique”, in Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 71-72, mars 1988. Penser la politique-1. pp. 2-4.

B. Diğer

Pinto, L. 2002. Pierre Bourdieu et la théorie du monde social, Paris: Albin Michel S.A.

Rancière, J. 2009. “3. Les hommes comme animaux littéraires”, in Revue Mouvements, 2009, p. 49-68.

Mounier, P. 2001, Pierre Bourdieu, Une Introduction, Paris: La Découverte. Vandenberghe, F. 2011, “Pierre Bourdieu et le réalisme critique”, in (sous la direction de)

Michel de Fornel et Albert Ogien, Bourdieu, Théoricien de la Pratique, Paris: Editions de l’Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.

Wacquant, Loic. 2012, “Symbolic power and group-making: On Pierre Bourdieu’s reframing of class”, in Journal of Classical Sociology 0(0) 1-18.

C. Dokümanter

Carles, P. (Yönetmen) 2001, La Sociologie est un sport de combat, Durée: 2 h 26, Montpellier: C. P. Productions. [Date consulté: le 3 mars. https://www.youtube.com/watch?v=aukfnAfFZ7A]