ARİSTOTELES'TE POLİS'İN DOĞAL TEMELLERİ VE İNSANIN TAMAMLANMASI

Bu çalışma, Aristoteles'in Nikomakhos'a Etik ve Politika isimli yapıtlarındaki görüşlerinden yola çıkarak polis'in doğal temellerini Aristoteles'in kendi tanım ve ayırımları temeli üzerinde analiz etmeye ve açık kılmaya çalışacaktır. Aristoteles'e göre polis, yani politik birliktelik, bir anlaşma değil insan yapıp etmelerinin doğal bir sonucu olan organik bir bütündür ve kendisini oluşturan tüm parçalardan önce gelir. İnsan da ancak bir politik birliktelik içerisinde yaşamın tamına sahip olabilir. Bunun nedeni politik birlikteliğin olanağının insanın temel varolmaklık belirlenimleri olan şehire uygun/göre canlı olması (physei zoon politikon) ve konuşmaya iye canlı (zoon logon ekhon) olmasında yatmasıdır. Bu temel varolmaklık belirlenimlerinden polis'in biricik olanağı ortaya çıkmaktadır. Bu doğal temeller nedeniyledir ki polis tüm insan birlikteliklerinin de amacıdır. Öte yandan insan şehirde yönetme ve yönetilme bakımından tamamlanmaktadır, çünkü insan ruhunun kendisi yöneten ve yönetilen yandan oluşmaktadır.

THE NATURAL FOUNDATIONS OF POLIS IN ARISTOTLE AND THE COMPLETION OF HUMAN BEING

This article aims to analyze and clarify the natural foundations of polis through Aristotle's own arguments in Nichomachean Ethics and Politics. According to Aristotle polis, namely the political association, is not a contract but rather is an organic whole that naturally arises as a result of human activities, such that it preceds every component it is made of. Human beings can have a complete life only in a political association. Because, the possibility of the political association itself is so much related with the being possibilities of human beings: human beings' being an animal meant for the city (physei zoon politikon) and being an animal that has speaking (zoon logon ekhon). From these being possibilities there arises the peculiar possibility of polis to generate. On the other hand, human beings become complete in the city in respect to rule and to be ruled, since the human soul itself consists of the parts that naturally ruling and being ruled.

___

  • Aristotelis; On Revolution, Penguin Books, London, 1990.
  • ---; Ethica Nicomachea, Oxford Classical Texts, Oxford: Oxford University Press, 1920.
  • Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis.49 Aristotle; Nicomachean Ethics, translator: Joe Sachs, Focus Philosophical Library, Newburyport, 2002.
  • Aristoteles; Nikomakhos'a Etik, çev. Saffet Babür, BilgeSu Yayıncılık, 4. Baskı, Ankara, 2012.
  • ---; Politica, Oxford Classical Texts, Oxford: Oxford University Press, 1957. Scriptorum classicorum bibliotheca Oxoniensis.
  • Aristotle, Politics, çev: Joe Sachs, Focus Publishing, Newburyport, 2012.
  • Deslauriers; Marguerite Deslauriers and Pierre Destrée, The Cambridge Companion to Aristotle's Politics, Cambridge University Press, Cambridge, 2013.
  • Durmaz, Melike; "Koinonia Kavramı ve Politik Eylemin Doğası", Felsefelogos, Sayı: 50 (Mekân), Aralık 2013, s. 75-84.
  • Hannah Arendt; The Human Condition, The University of Chicago Press, Chicago, 1998.
  • Heidegger, Martin; Basic Concepts of Aristotelian Philosophy, çev: Robert D. Metcalf&B.
  • Tanzer, Indiana University Press, Bloomington & Indianapolis, 2009.
  • ---; Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie (Sommersemester 1924), Gesamtausgabe, II. Abteilung: Vorlesungen 1919-1944, Band 18, Klostermann, Frankfurt am Main, 2002.
  • Hobbes, Thomas; Leviathan or the Matter, Forme, & Power of a Common-wealth Ecclesiasticall and Civill, Oxford University Press, New York, 1998.
  • Kazutaka Inamura; Justice and Reciprocity in Aristotle's Political Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge, 2015.
  • Sir David Ross; Aristotle, Routledge, New York, 6th Edition, 1995.
  • "THESAURUS LINGUAE GRAECAE - A Digital Library of Greek Literature" - http://stephanus.tlg.uci.edu/lsj/#eid=76131&context=lsj&action=from-search".