Postmodernizmi Wong Kar-Wai’den İzlemek: The Grandmaster 2013 Örneği

Postmodernizm kavramına kadar olan süreçte geleneksel ve modern anlatılar üzerinden öykü anlatan sinema, 1980’li yıllar ile birlikte postmodern anlatıya kavuşmuştur. Özgün biçemlerin olmadığı bu yeni anlatıya, pastiş ve parodi egemendir. Shangay’lı yönetmen Won Kar-Wai’nin filmolojisi incelendiğinde, her filmde yönetmenin karakteri hissedilmektedir. Film kahramanları, filmlerarası bir evrende yaşamakta; filmin görsel dünyasını oluşturan renkleri, kamera açıları ve konumları Kar-Wai’nin bir “imza”sıymış gibi kendini tekrar etmesi ile karşılaşılmaktadır. Ancak postmodernizm’in temel dayanaklarından biri olan “ödünç alma”, tıpkı Kar-Wai’nin filmlerinde kameranın bir duvarın arkasına gizlenişi gibi film içinde yerleşmiştir. Bu çalışma da Wong KarWai’nin The Grandmaster 2013 filmindeki postmodern unsurları ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır

Postmodernizmi Wong Kar-Wai’den İzlemek: The Grandmaster 2013 Örneği

Telling stories based on traditional and modern narratives in the process that continued until the concept of postmodernism, cinema reached the postmodern narrative in the 1980s. This new narrative, which does not contain unique styles, is dominated by pastiche and parody. When the filmology of the Shanghainese Director Won Kar-Wai is examined, the character of the director is felt in each of his films. Film characters live in an inter-film universe and we find repetition of the colours, camera angles and positions that form the visual world of the films as if such elements are a signature of Kar-Wai. But as one of the basic fulcra of postmodernism, "borrowing" is settled in the films just like the hiding of the camera behind a wall in Kar-Wai's films. The current study aims to reveal the postmodern elements in The Grandmaster 2013

___

  • Ackbar, A. (1994). The New Hong Kong Cinema and The Deja Disparu. Discourse, 16(3), 65-77.
  • Aktulum, K. (1999). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki.
  • Arnheim, R. (1974). Colors: Irrational and Rational. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 33(2), 149-154.
  • Bayraktaroğlu, A. M. ve Uğur, U. (2011). Postmodern Sinemada Filmlerarasılık Bağlamında Pastiş ve Parodi. Süleyman Demirel Üniversitesi Arte-Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 4(7), 1-20.
  • Bear, L. (2001). Film: İnterview. Wong Kar-Wai ile söyleşi. Bomb Magazine. 75.
  • http://bombmagazine.org/article/2387/wong-kar-wai (Erişim tarihi: 15.12.2014)
  • Bordwell, D. ve Thompson, K. (2009). Film Sanatı: Bir Giriş. Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat (Çev.). Ankara: De Ki.
  • Brunette, P. (2005). Contemporary Film Directors: Wong Kar-Wai. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
  • Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest.
  • Büyükdüvenci, S. ve Öztürk, S. R. (2014). Postmodernizm ve Sinema. Sabri Büyükdüvenci ve Semire Ruken Öztürk (Ed.), Postmodernizm ve Sinema içinde (s. 13-36). Ankara: Dipnot.
  • Corrigan, T. (2013). Film Eleştirisi El Kitabı. Ahmet Gürata (Çev.). Ankara: Dipnot.
  • Giannetti, L. (1982). Understanding Movies. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Glück, L. (1994). Seçme Şiirler. Güven Turan (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • İspir, N. ve Kaya, Z. (2011). Sinemada Postmodern Arayışlar. Atatürk iletişim dergisi, 1(2), 81-99.
  • Jameson, F. (1994). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. N. Zeka (Dü.) Postmodernizm içinde (s. 59-116). Gülengül Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu ve Deniz Erksan (Çev.). İstanbul: Kıyı.
  • Karadoğan, A. (2005). Postmodern sinema mı film mi? İletişim: Araştırmaları Dergisi, 3(1), 133- 160.
  • Kar-Wai, W. (Yönetmen/Senaryo Yazarı/Yapımcı). (2013). The Grandmaster [Film]. Çin: Block 2 Pictures.
  • Koçak, O. (1992). Modernizm ve postmodernizm. Defter, 18, 7-16.
  • Kutlu, K. (2008). Anıyla düş arasında bir yerde. Sinema, (9), 86-91.
  • Leone, S. (Yönetmen). (1984). Once Upon a Time in America [Film]. U.S: Ladd Company.
  • Lyotard, J. F. (1997). Postmodern durum. Ahmet Çiğdem (Çev.). Ankara: Vadi.
  • Morita, Y. (Yönetmen). (1985). Sorekara [Film]. Japan: Toel Co.
  • Sarup, M. (1995). Post-yapısalcılık ve postmodernizm. A. Baki Güçlü (Çev.). Ankara: Ark.
  • Suskind, A. (2014). Wong Kar-Wai & Martin Scorsese talk “The Grandmaster”, fights, music & more in the New York City. The Playlist. http://blogs.indiewire.com/theplaylist/wong-kar- wai-martin-scorsese-talk-the-grandmaster-fights-music-more-in-new-york-city-20140109 (Erişim tarihi: 07.01.2015)
  • Şaylan, G. (2009). Postmodernizm. Ankara: İmge.
  • Teksoy, R. (2012). Ansiklopedik sinema terimleri sözlüğü. İstanbul: Oğlak.
  • Teo, S. (2011). Wong Kar-Wai. London: Palgrave Macmillan.
  • Tınaz Gürmen, P. (2006, 12). Dünya sinemasının ustaları: Aşk, tutku ve melankoli... Sinema, s. 90- 99.
  • Villarejo, A. (2007). Film studies: The basics. London: Routledge.
  • Yip, W. (Yönetmen). (2008). Yip Man [Film]. China: Mandarin Films Distribution.
  • Wright, E. (2002). Wong Kar-Wai. Senses of Cinema. http://sensesofcinema.com/2002/great- directors/wong/ (Erişim tarihi: 25.12.2014)