VARLIK DERGİSİ’NDE YAHYA KEMAL BEYATLI

Yahya Kemal Beyatlı, yirminci yüzyılın başında Türk şiirinin sesini bulan sanatçıdır. Onun şiir ve sanatını idrak etmek, eseri üzerindeki hassasiyetini bilmekle ilgilidir. Şiirleri bir arayışın ürünleridir. Yıllarca bir kuyumcu titizliği ile çalışır. Yahya Kemal Beyatlı, kendi şiirini oluştururken geçmiş edebiyat birikimini yok saymaz. Divan edebiyatı geleneğini göz ardı etmeden çağdaş Türk şiirini kurar. Şiirleri Âti, İleri ve Dergâh gibi dergilerde yayımlanır. Yaşadığı dönemin en popüler sanatçılarındandır. Şiire getirdiği yenilikler sayesinde tüm dikkatleri üzerine çeker. Genç edebiyatçılar tarafından yakından takip edilmektedir. Herhangi bir dergide yayımlanan şiiri dergilerin tirajına büyük bir katkı sağlamaktadır. Onun Varlık Dergisi’ndeki önemi, hakkındaki yazılarla ilgilidir. Varlık Dergisi 1933 yılında Yaşar Nabi Nayır’ın kuruculuğu ile yazın yaşamına başlar ve günümüzde de varlığını devam ettirmektedir. Yapılan bu çalışmada Yahya Kemal Beyatlı’nın Varlık’taki yazıları ve hakkındaki yazıların dizini verilerek bu dergide yer almama nedeni üzerinde durulmuştur.

It was Yahya Kemal Beyatlı who gave Turkish poetry its voice at the beginning of the 20th century. One must understand the sensitivity within which he existed in order to comprehend his art. His poetry is one window into life. He was known to work as meticulously as a clockmaker for years on end. It moreover is impossible to disregard the influence that his literary forefathers had had on him when he quilled his own verse. Beyatlı had established contemporary Turkish poetry in following in the footsteps of the Ottoman Divani literary tradition. His poems were published in various magazines such as Âti, İleri, and Dergâh. He was perhaps one the most popular artists of his day. What he brought to Turkish poetry in terms of avant-garde had caught people’s attention. He was trailed closely by young wordsmiths. His poems were known to help the circulation of many a magazine/journal. His place as a writer in Varlık Dergisi (Existence Magazine) in particular is indisputable. Established in 1933 by Yaşar Nabi Nayır, Varlık -which still continues to be published to this day- was where Yahya Kemal began writing. This paper examines his writings for Varlık, as well as focuses on why/how he found his way into the magazine by also looking at what others had written about him. 

___

  • Aydoğan Becit, “Okuyucularımızla Baş Başa”, Varlık, S. 446, (15 Ocak 1957), s. 23.
  • Cahit Tanyol, “Yahya Kemal’in Şiirimizdeki Yeri, III. Şöhret Çevresi”, Varlık, S. 496, (15 Şubat 1959), s. 4-5.
  • Hikmet Dizdaroğlu, “Yahya Kemal’den Son Kırıntılar”, Varlık, S. 849, (Haziran 1978), s. 13-14.
  • İmzasız, “Okuyucularımızla Baş Başa”, Varlık, S. 446, (15 Ocak 1957), s. 23.
  • İmzasız, Okuyucularımızla Baş Başa, Varlık, S. 447, (1 Şubat 1957), s. 21.
  • Mustafa Baydar, “Yahya Kemal’i Kardeşi Reşat Beyatlı Anlatıyor”, Varlık, S. 492, (15 Aralık 1958), s. 8-9.
  • Turan Göğer, “Okuyucularımızla Baş Başa”, Varlık, S. 447, (1 Şubat 1957), s. 21.
  • Yaşar Nabi Nayır, “Yeni Şiir Anlayışı”, Varlık, S. 319, (Şubat 1947), s. 3
  • Yaşar Nabi Nayır, “Büyük Hemşerimin Ardından”, Varlık, S. 490, (15 Kasım 1958), s. 15.