Halk Hekimliğinden Yapay Zekâ Hekimliğine: Tıpta Halk Hekimliğinin Yeniden Kurgulanması Üzerine Bir Değerlendirme

Bu makalede, halk hekimliğinin yüzyıllar boyunca doğanın ampirik gözlemlenmesiyle oluşan, değişen dönüşen, işlevsel olduğu ölçüde gelecek nesillere aktarılan yapısından hareketle modern hekimlik ve yapay zekâ hekimliği karşısındaki dönüşümleri ve yeniden kurgulanması değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, geleneksel hekimliğin hasta ve hastalığı algılama felsefesi, sağaltma pratikleri ile modern ve yapay zekâ hekimliğinin hasta ve hastalığa karşı sağaltma pratikleri mukayese edilmiştir. Çalışmada sonuç olarak geleneksel hekimliğin modern hekimliğin sağaltma yöntemleriyle birçok yönden çatışma yaşadığı, yapay zekâ hekimliğiyle ise şaşırtıcı bir şekilde birçok yönden benzerlik teşkil ettiği, hastalığı sağaltmaya yönelik yaklaşım ve felsefelerinin benzer olduğu görülmüştür.

From Folk Medicine to Artificial Intelligence Medicine: an Assessment of The Recreation of Folk Medicine in Medicine

In this article, the transformation and reconstruction of folk medicine against modern medicine and artificial intelligence medicine is evaluated based on the structure of folk medicine formed by empirical observation of nature over the centuries, changing, transforming, transferred to future generations to the extent that it is functional. In this context, the philosophy of patient and disease perception of traditional medicine, the practice of healing and the practice of modern and artificial intelligence medicine against patient and disease have been compared. As a result, the study found that traditional medicine conflicts in many ways with modern medicine's survival methods, while artificial intelligence medicine is surprisingly similar in many ways, and its approaches and philosophies to cure the disease are similar.

___

  • Arseculeratne S N (2002). Interactions between Traditional Medicine and 'Western' Medicine in Sri Lanka Social Scientist, 30 (5/6) (May - Jun), 4-17.
  • Bayat F (2006). Ana hatlarıyla Türk şamanlığı. Ötüken Neşriyat AŞ, 307.
  • Demirhan A, Kılıç Y A & İnan G (2010). Tıpta Yapay Zeka Uygulamaları, Yoğun Bakım Dergisi, sayı 9, 31-41.
  • Foucault M (2002). Kliniğin Doğuşu (Çev. İnci Malak Uysal). Ankara: Epos.
  • İrgil C (2014). Geleneksel Türk Halk Hekimliği. Bursa Köylerinde Halk Hekimliği, Uygulama Örnekleri ve İnanışları-I. (Edit. Cengiz Bütün vd.). Somut Olmayan Kültürel Miras. Bursa Büyükşehir Belediyesi.
  • Kaplan M (2011). Halk Tıbbının Kökenleri: Teşhisten Tedaviye Din ve büyü İlişkisi. Millî Folklor, 23(91).
  • Kılıç S & Alkan R M (2018). Dördüncü sanayi devrimi Endüstri 4.0. Dünya ve Türkiye değerlendirmeleri. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 29-49.
  • Mansur A (2016). Şaman Gözü. İstanbul. Destek Yayınları.
  • Mat A (2010). Bitkiden İlaca Hepsinin Bir Öyküsü Var. İstanbul. Kültür Yayınları. Öger A & Gönel T (2011). Uygur Türkleri Arasında Şamanlar ve Tedavi Yöntemleri. Turkish Studies, 6(4).233-248.
  • Özdemir N (2018). Geleneksel bilgi ve kültür ekonomisi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 18(1), 1-28.
  • Penrose R (1999). Bilgisayar ve Zeka-Kralın Yeni Usu 1. Tübitak Yayınları, Kavaklıdere/Ankara.
  • Saraç E (2004). Ayurveda. Sağlıklı ve Uzun Yaşamın Sırları. Doğan Kitapçılık.
  • Şener C (2003). Şamanizm: Türkler'in İslamiyet'ten önceki dini. Etik Yayınları.
  • URL-1. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/yonetmelik/7.5.20164-ek.pdf
  • URL-2. https://www.healthcareitnews.com/