Georges Canguilhem'in "Epistemolojik Tarih" Yaklaşımı: Bilim, ideoloji, Tarih ve Yaşam Arasındaki Kopuş ve Süreklilikleri Yeniden Düşünmek

Georges Canguilhem ile ilgili yazılarda genellikle, çağdaş Fransız düşünürlerini derinden etkilediği ve tartışılmaz bir itibarı olduğu halde, Fransa dışında çok az bilindiği belirtilir. Canguilhem'in çalışmalarının Türkçe'ye çevrilmediğini de göz önüne alarak, bu metin, Canguilhem'in düşüncesinin bağlamına dair bir değerlendirme ile başlar. Arkasından, iki patikada yol alır. Birincisi, Canguilhem'in epistemolojik tarih yaklaşımının esas boyutları ile ilgilidir; ikincisi de, yine Canguilhem'in epistemolojik projesinden ayrılamayacak olan "bilimsel ideoloji" kavramlaştırmasıdır. Ayrıca, Canguilhem'in "ideoloji" kavramlaştırmasının, bilim ve bilim-olmayan arasındaki etkileşimleri açıklamakta bazı kısıtlamaları olduğu iddialarını da Canguilhem'in yaşam bilimlerindeki kurucu kavramların çözümlemelerinden örneklere ve Deleuze ve Guattari'nin kavram tanımı ve kavramların "oluşları"na dair tezlerine dayanarak tartışır.

George Canguilhem's "Epistemological History": Re-Thinking About The Ruptures and Continuities Between Science, ldeology, History and Life

it is usually remarked that, despite his profound effects on the contemporary French thinkers and his indisputable reputation among them, Georges Canguilhem is little known out of France. Regarding that Canguilhem's works have not been translated into Turkish as well, this text begins with a review of the context of his thought. It then moves on two paths: the first concerns some central aspects of Canguilhem's approach of epistemological history; and the second elaborates on his conception of "scientific ideology" which is integral to his epistemological project. Besides, using some sketches from Canguilhem's rigorous analysis of the problematique concepts in the history of the life sciences, and depending on Deleuze and Guattari's arguments about the nature and the "becomings" of concepts, the text discusses some critiques claiming that Canguilhem's conception of ideology has some limitations for the analysis of the play between scientific and non-scientific domain.

___

  • Althusser, Louis (1990). Philosophy and the Spontaneous Philosophy of the Scientists and Other Essays, London ve New York: Verso.
  • Althusser, Louis & Etienne Balibar (1970). Reading Capital. London ve New York: Verso.
  • Althusser, Louis (1969). For Marx. London ve New York: Verso.
  • Bachelard, Gaston (1984). The New Scientific Spirit. Çev., Arthur Goldhammer. Boston: Bacon Press.
  • Bourdieu, Pierre (1998). "Georges Canguilhem, an Obituary Notice." Economy and Society 27 (2 & 3): 190-192.
  • Canguilhem, Georges (1998). "The Decline of the Idea of Progress." Economy and Society 27 (2 & 3): 313-329.
  • Canguilhem, Georges (1994a). "The History of Science [Bilim Tarihi]." A Vital Rationalist: Selected Writings from Georges Canguilhem. François Delaporte (der. ) içinde. Çev., Arthur Goldhammer. New York: Zone Books. 25-40.