Fransız Düşünürlerden Ötekilik Yaklaşımları

Bu yazıda uzak ya da yakın ötekilerin Batılı toplumbilimlerinde nasıl düşünüldüğünü kısaca ele aldık. Bunu yaparken, Fransız basınında Japonya temsillerinin nasıl inşa edildiğini araştıran Jean-Paul Honore'nin sorduğu soruların özgüllüğüne dikkat çektikten sonra Tzvetan Todorov'un biz ve benin ötekiyle ilişkisini nasıl tasarladığını ele aldık. Ardından, ötekiliklerin, özellikle coğrafi anlamda uzak ötekilerin yok olduğu savunusunun, uzak ötekilikleri araştıran antropolojinin ölümünü ilan ettiğini gördük. Antropolojinin günümüzde bu iddiaya nasıl yanıt verdiğini görmek için, Fransız antropolog Marc Auge'yi dinleme gereksinimi duyduk. Auge'nin bu iddialara verdiği yanıtlar, antropoloji ile sosyoloji arasında bir yakınlaşma olup olmadığı sorusunu gündeme getirdi. Soru güncelliğini koruyor, biz sadece başlangıç olarak, Auge'nin kimliği ve tarihi üstünde yaşadığı mekanın kimliği ve tarihiyle özdeş olmayan kesimler olarak tanımladığı yabancılara, göçmenlere sosyolog olmasının yanı sıra Cezayir'de doğmuş bir piednoir olan Pierre Bourdieu'nün nasıl yaklaştığına yer verirken, P. Bourdieu'nün marjinalliklerini modern toplum tasarımına borçlu olan marjinallerin modern bilgi kuramı hakkında konuşan özneler olarak sosyolojiye kazandırmaya nasıl çaba gösterdiğine dikkati çekmeye çalıştık.

Distant and Close Others

We are tackling in this article the questioh of how do social sciences think the Others. Primarily, we're focusing on the specificity of the issues Jean-Paul Honore is considering when he tries to discover, in a recent research, how representations ofJapan are being constructed in the French newspapers. Afterwards, we're considering the way Tzvetan Todorov perceives the relation of« We» and «hı with the Other. in other respects, following the argument that alterities, especially those of distant cultures, had now disappeared, the death of anthropology has been proclaimed. in order to see how contemporary anthropology does answer to this obituary notice, we considered accurate to lend an ear to Marc Auge. Marc Auge's answers brings forth another questioh, which is on convergence of anthropology and sociology. This issue is stili a very contemporary one, and we only briefly approached what's been said by Pierre Bourdieu about foreigners and immigrants, whose history and identity, according to Marc Auge, has no links with their native country's ones.

___

  • Augé, Marc (1994). Le sens des autres, actualité de l'anthropologie. Paris: Fayard.
  • Augé, Marc (1995). Çağdaş Dünyaların Antropolojisi. Çev. Hülya Tufan. İstanbul: Kesit Yayıncılık.
  • Bourdieu, Pierre (der.) (1993). La Misere du Monde. Paris: Seuil.
  • Bourdieu, Pierre (1993). "L'Espace des points de vue." La Misere du Monde. Pierre Bourdieu (der.) içinde. Paris: Seuil.
  • Bourdieu, Pierre (1982). Ce que parler veut dire. Paris: Fayard.
  • Connolly, William E. (1995). Kimlik ve Farklılık. Çev. Ferma Lekesizalın, İstanbul: Ayrıntı.
  • Dosse, François (1992). Histoire du structuralisme, I. Le champ du signe, 1945-1966. Paris: Editions La Découverte.