Kore Şamanizminde Kadın: Prenses Bari Şarkısının İncelenmesi

Kore Şamanizm’inin en belirgin özelliklerinden biri, kadınların Şamanizm tarihinde ve ritüellerinde önemli bir yeri olmasıdır. Konfüçyüsçü düşüncenin kadınları ev içine hapsetmesi, onları dini ve sosyo-kültürel yaşamdan mahrum bırakması ve genel olarak ataerkil sistemi topluma dayatması, kadınların Şamanizm’e yönelmesine yol açmıştır. Böylelikle, kadınlar Şamanizm içerisinde kendilerini ifade edebilecek bir yer edinmişlerdir. Bu çalışmada, Kore yarımadasının birçok bölgesinde sözlü olarak aktarıla gelen ve Prenses Bari olarak isimlendirilen şaman şarkısı, içerdiği toplumsal değerler ve eleştiriler açısından incelenmiştir. Bu şarkı üstün özelliklerine ilişkin kehanetlere rağmen, cinsiyetinden dolayı terkedilen Bari ismindeki prensesin hikâyesini anlatmaktadır. Prenses Bari, şarkı boyunca zeki ve cesur bir kadın kahraman olarak karşımıza çıkmakta, onun ataerkil topluma başkaldırdığı görülmektedir. Şarkının sözleri, kadın ve erkek arasındaki ayrımın doğumdan itibaren başladığı, kadınların erkeğin sahip olduğu birçok haktan menedildiği toplumun yüzünü yansıtmaktadır. Son olarak, bu çalışma ile Kore Şamanizm’inde kadının sahip olduğu role dikkat çekildiği, ilgili alanda literatüre katkıda sağladığı söylenebilir.

Women in Korean Shamanism: An Analysis of the Bari Gongju

One of the most distinctive features of Korean Shamanism is that women have important role in the history and rituals of Shamanism. It was inevitable for women to turn to Shamanist belief, as Confucianism imprisoned women in the home, deprived them of religious and socio-cultural activities and generally imposed the patriarchal system on the society. Therefore, women had a place to express themselves within Shamanism in the Joseon period. The purpose of the present study is to examine one of the Shamanic song called Bari Gonghu which has been transmitted orally in many parts of Korean peninsula for many years, in terms of its social values and criticism. The song tells the story of princess (Gonghu) Bari who was abandoned because of her gender, although the prophecies pointed her superior qualities. Throughout the song, Bari Gonghu appears as intelligent and brave heroine who oppose patriarchal society. The song reflects that the distinction between men and women starts from birth and women are denied to many rights that men have. It can be argued that this study draws attention to the role of women in Korean Shamanism, and contributes to the literature in the field of Shamanism.

___

  • Bayat, Fuzuli (2014). Türk Kültüründe Kadın Şaman. İstanbul: Ötüken.
  • Ch’oe, Kilsong (1984). “Male and Female in Korean Folk Belief”. Asian Folklore Studies, 43(2): 227–233.
  • Chacatrjan, Arevik (2015). “An Investigation on the History and Structure of Korean Shamanism”. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 1: 55-70.
  • Choi, Gil-seong (1996). Hhanguginui Han. Seul: Yejeonsa.
  • Choi, Joon-sik (2009). Shamanism–The Fundamental Beliefs of Koreans Rejected by Political Power. Seul: Mosineun-saramdeul.
  • Choi, Won Oh. (2008). An Illustrated Guide to Korean Mythology. Kent: Global Oriental Ltd.
  • Çhoi, Un Şik (2010). Veguginıl Vihan Hangug Munhag. Seul: Bogosa Yayınevi.
  • Eliade, Mircale (2018). Şamanizm. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Hong, Tea-han (1998). Seosamuga Barigongju Yeongu. PhD Thesis. Seul: Kyunghee University.
  • Hoppal, Mihaly. (2019). Avrasya'da Şamanlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kang, Hye-sun (2012). “Seosamuga Barigongjuui Yeoseongjeog Lideosib Yeongu”. Don-am-eo Munhag, 103-124.
  • Kim, Hyun-key Hogarth (2002). Syncretism of Buddhism and Shamanism in Korea. Seul: Jimoondang International.
  • Kim, Yug-hun & Shin, Yong-kyun (2014). Uluslarasası Okurlar İçin Kore Tarihi. Ankara: Notabene Yayınları.
  • Lee, Jong Young (1973). “Concerning the Origin and Formation of Korean Shamanism”. Numen, 20(2): 135–159.
  • Lee, Jonghyun (2009). “Shamanism and Its Emancipatory Power for Korean Women”. Affilia: Journal of Women and Social Work, 24(2): 186-198.
  • Nho, Seong-suk (2005). “Sinhwaleul Tonghae Bon Yeoseong Juche-ui Hyeongseong: Baligongju Tegseuteubunseog-Eul Jungsim-Eulo”. Hangug-Yeoseonghag, 5-37.
  • Oh, Kyong Geun (2016). “Korean Shamanism and The Religion of Women”. International Journal of Korean Humanities and Social Sciences, 71-85.
  • Pettid, Michael J. (2000). “Late-Choson Society as Reflected in a Shamanistic Narrative: An Analysis of the ‘Pari kongju muga’”. Korean Studies, 24: 113-141.
  • Rayman, Hayrettin (2016). Eski Türklerde Üç Din. Ankara: Karınca.
  • Ryu, Tongshik (1984). “Shamanism: The Dominant Folk Religion in Korea”. Inter-Religio, 5: 8-15.
  • Suh, Cheong-soo (2004). An Encyclopedia of Korean Culture. Seul: Hansebon.
  • URL-1: www.folkency.nfm.go.kr/en/topic/detail/2132 (Erişim: 25.08.2022).
  • URL-2: http://encykorea.aks.ac.kr/Contents/SearchNavi?keyword=%EB%B 0%94%EB%A6%AC%EA%B3%B5%EC%A3%BC&ridx=0&tot=486 (Erişim: 25.08.2022).
  • Walraven, Boudewijn (1994). Songs of the Shaman. New York: Kegan Paul International.
  • Yang, Min Ji (2013). “Kore Şamanizmi”. Religious Sciences, 1: 14-21.
  • Yolcu, M. A. (2012). “Koryak ve Çukçi Şamanlığında Transvestizm”. Acta Turcica, 2(1): 174-189.