AHMED-İ DÂÎ’NİN “BUYUR” REDİFLİ GAZELİ ÜZERİNE BİR TAHLİL DENEMESİ

Latîfî Tezkiresi’ne göre Ahmed-i Dâî’nin doğum yeri Germiyan’dır. Kaynaklar doğum yılı ile ilgili tam bir tarih vermemiştir. İlim ve tahsili konusunda da herhangi bir bilgi bulunmamaktadır. Mutasavvıf olan şairin şiirlerinde tasavvufî terimleri sık sık kullandığını görebilmekteyiz. Dâî, eserlerinde asıl gayenin Allah’a ulaşmak ve onun yolunu takip etmek olduğunu anlatmıştır. Tasavvufi söylemleri sehl-i mümteni tarzında dile getirmiştir.

An Analysis On Ahmed-i Dâî’s Ghazel Of “Buyur” Rhyme

According to Tezkire of Latîfî, the birth place of Ahmad-i Dâî is Germiyan. Sources have not given a full date about his birth year. There is no information about science and education in the sources. We can see that Ahmed-i Dai frequently uses mystical terms in his poems. Dâî explained that the real intention in his works was to reach Allah and follow his path. He has expressed his mystic discourses in the form of a sehl-i mümteni.

___

  • Birici, Sevim (2010). “Ahmed-i Dâî’nin Mahlas Beyitlerinde Hüsn-i Tahallus”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C. 20. Ss. 2. s. 79-90.
  • Demir, Erkan (2004). Ahmed-i Dâî, Ta’bîr-nâme, (100B-208B) Giriş - Çevriyazılı Metin - İndeks - Tıpkıbasım. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir.
  • Ertaylan, İsmail Hikmet (1952). Ahmed-i Dâi Hayatı ve Eserleri. İstanbul: Üçler Basımevi.
  • Gelibolulu Mustafâ Âlî (1277). Künhü’l-Ahbâr. İstanbul.
  • İsen, Mustafa (hzl.) (1998). Sehî Bey, Tezkire-i Heşt-Behişt. Ankara: Akçağ Yay.