Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Fantastik Ögeler

On sekizinci yüzyılın ortalarından itibaren edebî bir türü karşılamaya başlayan ve okuyucuya alışılmamış bir atmosfer sunan fantastik anlatılar; yaşanılan dünyada karşılaşılan ve mantığa, nesnel gerçekliğe uymayan aykırılıkları içerir. Anlatı kişilerinde ve okuyucuda, anlatılan olayların gerçek mi, yoksa yanılsama mı, olduğu sorusu ve bu soruya verilecek cevapta düşülen kararsızlık hâli metni fantastik boyutlara taşıyan en önemli özelliktir. İlk öykülerini 1980’lerde vermeye başlayan ve günümüze değin kaleme aldığı çok sayıda öyküsüyle Türk Edebiyatının öne çıkan yazarlarından biri olan Cemil Kavukçu’nun öyküleri de fantastik unsurlar bakımından oldukça zengindir. Bu çalışmada Cemil Kavukçu’nun öykülerindeki fantastik unsurlar değerlendirilecektir. Çalışmanın giriş bölümünde fantastik edebiyat kuramı hakkında genel bilgiler verilmiştir. Üç alt başlığa ayırdığımız inceleme bölümünde ise Todorov’un fantastik edebiyat tarifinden hareketle Cemil Kavukçu’nun öykülerindeki fantastik unsurlar varlıklar / kişiler, zaman mekân ve olaylar bağlamında tespit edilip yorumlanmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde de incelemeden elde edilen bulgular ışığında Kavukçu’nun öykülerindeki fantastik unsurların biçimsel ve tematik bakımdan değerlendirilmesi yapılmıştır.

Fantasy Elements in Cemil Kavukçu’s Stories

Fantasy narrative, which has been the name of a literary genre since the middle of the eighteenth century, offers an unusual atmosphere to the reader; it includes the contradictions encountered in the living world and which do not comply with logic and objective reality. The question of whether the narrated events are real or an illusion, and the uncertainty in the answer to this question, is the most important feature that carries the text to fantasy dimensionsThe stories of Cemil Kavukçu, who started publishing his first stories in the 1980s and is one of the prominent writers of Turkish literature with his many stories he wrote until today, are also very rich in terms of fantasy elements. In this study, fantasy elements in Cemil Kavukçu’s stories will be evaluated. In the introduction part of the study, general information about the theory of fantasy literature is given. In the analysis section, which we have divided into three subsections, based on Todorov’s fantasy literature description, the fantasy elements in Cemil Kavukçu’s stories have been identified and interpreted in the context of entities/persons, time, space, and events. In the conclusion part, in the light of the findings obtained in the analysis section, the fantasy elements in Kavukçu’s stories were evaluated in terms of form and thematic.

___

  • Kavukçu, C. (2012a). Aynadaki Zaman. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2011a). Başkasının Rüyaları. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2009a). Bilinen Bir Sokakta Kaybolmak. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2011b). Düşkaçıran. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2009b). Tasmalı Güvercin. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2000). Temmuz Suçlu. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kavukçu, C. (2012b). Uzak Noktalara Doğru. İstanbul: Can Yayınları.
  • Okay, H. (2020). Cemil Kavukçu-İnsan ve Eser. Doktora Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
  • Özlük, N. (2011). Türk Edebiyatında Fantastik Roman. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Öztokat, N. (2006). Fantastiği Tanımlamak: Bir Tema Üzerine Çeşitlemeler, Litera Akşit Göktürk’ü Anma Toplantısı, Yazında ve Çeviride Fantastik. İstanbul: İ. Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları, 37-46.
  • Steinmetz, J.-L. (2006). Fantastik Edebiyat (çev. Hasan Fehmi Nemli). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Todorov, T. (2004). Fantastik Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım (çev. Nedret Öztokat). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Uğur, Veli (2010). Türk Edebiyatında Fantastik Roman. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 42(42), 133-154.