Pakistan’da Medrese Eğitimi: Tarihi ve Yapısı

Pakistan’daki medrese yapısına ışık tutan bu makale, medrese sisteminin kuruluşu, arka planı, müfredatı ve Pakistan Medrese sisteminde değişikliklere yol açan bazı önemli stratejiler ve altı büyük medrese hakkında bilgi vermektedir. Medrese sistemi Pakistan toplumunda hayati bir rol oynamaktadır. Fakat günümüzde medreseler Pakistan toplumunda önemini kaybetmeye başlamış ve Pakistan toplumunda medreseler hakkında birçok ön yargı ve tartışma gündeme gelmiştir. Bu çerçevede Pakistan’da hükümet medreselere yönelik devlet denetimini artırma palanları yapmış, İslami eğitim veren okulların ve medreselerin müfredatını yenilemek için yasal düzenlemeler hazırlamıştır. Bu makalede Pakistan’daki medrese sistemine ve medrese eğitiminde İslami öğretilerin iyileştirilmesi için zaman zaman düşünülen farklı şemalara ve girişimlere değinilmektedir. Bunun yanında Pakistan’daki farklı medrese türleri hakkında bilgiler sunarak bu medreseler arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Madrasa Education in Pakistani Context: It’s History and Structure

The article sheds light on Madrasas strucutre in Pakistan. The establishment of Madrasa system, its background, its ciriculum and some major stratigies that led to some changes in Pakistani Madrasa sysmtem, 6 major madrasa boards are also discussed in the following article. Madrasa syetem play a vital rol in our society. Now a days Madrasa’s are outcasted and society is quite confused about madrasa. The article also higllights different schemes and iniciatives which were considered time to time for betterment of the Islamic teachings. These teaching have helped socitey from different prespectives. Over time Madrasas system was developed in Pakistan. The articale discusses Madrasa system pre partion as well as post partion. Initally Pakistan did not pay attantion to the develpment towards education which is also enlightened in this article. The basis of establisment of Madrasa in sub-continent was also enlighted in the article. The article helps to understand different types of Madrasas and enlightnes with some major differnces between them. The paper also enlightens flaws as well as strengths of Madrasa system in Pakistan. The paper is helpful for the researches in order to know difference between Madrasa and Maktab. It is essental for the researchers to have an in depath knowledge of Madrasa and its structure.

___

  • Allah, Syed Noor. Tarekh Taleem Hind 1800-1965 AD. Karachi: South Asian Publishers, 1973.
  • Aşlamacı, İbrahim. Pakistan Medreselerin Model Olarak İmam Hatip Liseleri. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Aşlamacı, İbrahim. “Tarisel Süreç İçerisinde Pakistan Medreseleri”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/1 (2013), 187-210.
  • Bano, Masooda. Beyound Politics: Reality of a Deobandi Madrasa in Pakistan. Journal of İslamic Studies 18/1, (Ocak 2007), 43-68.
  • Birışık, Abdulhamit. “Batı İçin Pakistan Medreselerinin İfade Ettiği Anlam Üzerine Yeniden Bir Bakış”, DEM Dergisi 1/3 (2008),72-82.
  • Birışık Abdulhamit-Rizvi, Sayyıd Athar Abbas, “Talim ve Terbiye” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 39/538-542. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Bokhari, Syed Shabbir. Macaulay Aur Baresghir Ka Nizam Taleem. Lahore: Ayena Adab, 1986.
  • Borchgreviink, Kaja. Pakistan’s Madrasas: Moderation Or Militancy? The Madrasa Debate and the Reform Proces. Oslo: NOREF Report, 2011.
  • Daudi, Halid Zaferullah - Husrev, Nasır-ı. Pakistan ve Hindistan’da Şeh Veliyullah Dehlevi’den Günümüze Kadar Hadis Çalışmaları. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
  • Fazlur Rahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alpaslan Açıkgenç, Hayri Kırbaşoğlu. Ankara: Ankara Okulu Yayınları 1999.
  • Government of Pakistan, The Education Policy 1972-1980. Islamabad: Ministry of Education, 1972.
  • Government of Pakistan, Ministry of Religious Affairs and Minority Affairs. Islamabad: Notification No 3/6/Secy/78, 1979.
  • Government of Pakistan, Report Qaumi Cometi Barai Deeni Madaris Pakistan. Islamabad: Ministry of Religious Affairs, 1979.
  • Harmon, Mont J. Political Thought; From Plato to the Present. New York: McGraw Hill Book Company, 1964.
  • https://www.dailymail.co.uk/news/article-1340166/I -counted-I-counted-BBC-reporter-Brian-Hanrahan-dies-aged-61.html .25 December 2021.
  • Kaur, Kuldip. Madrasa Education in İndia: A Study of its Past and Present. Chandigarh: Centre for Research in Rural and İndustrial Development, 1990.
  • Kocaman, Kasım - Uddın, Ershad. “Babgladeş’te Dini/İslami Eğitim Kurumları: Medreseler”, Talim: Journal of Education in Muslim Societies And Communities 5/2 (Aralık 2021), 156-182.
  • Leitner, Gottlieb W. History of Indigenous Education in the Punjab. Lahore: Sang-e-Meel, 2002.
  • Mansor, Saleem Khalid (ed.). Terjumanul Kuran. Lahore: 2021.
  • Metcalf, Barbara. İslamic Revival in British İndia: Deoband 1860-1900. New Delhi: Oxford İndia, 2004.
  • Nadvi, Syed Suleiman Hussaini. Hamara Nisab e Taleem Kaisa Ho. Karachi: Majlis Nashriat Islam, 2004.
  • Özcan, Azmi. “Hindistan’da İngiliz Hakimiyeti ve Ulemanın Tavrı”. Divan İlmi Araştırmalar Dergisi 17/2 (Aralık 2004), 103-115.
  • Özdemir, Serdar. Osmanlı Devleti’nde Devşirme Sistemi İstanbul: Rağbet Yılmaz, 2008.
  • Pakdemirli, Mefkure Nur. Pakistan’da Yüksek Din Öğretimi Kurumları. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora tezi, 2013.
  • Rahmani, Anjum. Pakistan Main Taleem: Aik Tahqeqi Jaiza. Lahore: Pakistan Writers Cooperative Society, 2006.
  • Sajjad, Mohammad Waqas. Madrasas in Pakistan: thinking beyond terrorism-based reforms, 2014.
  • Shalbi, Ahmad. Tarekh Taleem o Tarbiat Islamia. Lahore: Idara Sakafat Islamia, 1999.