Türk Yağlı Güreşleri İle İsviçre Schwingen Güreşleri Arasındaki Benzeşen Kültür Dokuları

 Özetİnsanlık tarihi ilk insandan bu güne hep bir devinim içerisinde geçmiştir. Kabil’in Habil’i öldürmesi ile başlayan mücadele günümüze kadar çeşitli evreler geçirse de hep devam ede gelmiştir. Bu devinimin şartları ve şekli değişse de insanların birbirlerini alt etme duygusu hiç değişmemiştir. Güreş, kelime manası itibariyle mücadele, yarış ve savaş gibi anlamları içerisinde barındırdığından eskilerde savaş öncesi hazırlık sporu olarak da yapılmıştır. Gerek Türk Yağlı Güreşleri olsun, gerekse Almanların çoğunlukta yaşadıkları bölgelerde ve İsviçre Alplerinde bir çoban sporu olarak yapılan Schwingen Güreşleri olsun çıkışları itibariyle nomadic bir spordur. Yağlı Güreşlerinin bilinen tarihi Kırkpınar’da 657 yıldır varlığı sürdürmekte, Scwhwingen güreşlerine ise son yıllarda ilgi bir hayli artmış ve iki güreş de her geçen gün kültürel bir öge olarak tarihteki yerlerini almıştır. Yüzyıllar öncesinde çoban sporu olarak çıkan ve günümüzde milli sporlar haline dönüşen bu iki güreş çeşidi de barındırdıkları ortak paydalar itibariyle sağlık ve spor sosyolojisi için önemli kültür taşıyıcıları olmuşlardır.  

___

  • KAYNAKÇAhttps://esv.ch/schwingen/geschichte/ (03.12.2015)https://esv.ch/schwingen/training/ (07.12.2015)https://esv.ch/schwingen/hauptschuwuengel/ (07.12.2015)https://esv.ch/schwingen/kampfgericht/ (08.12.2015)http://www.myswitzerland.com/de/schwingen-vom-hirten-zum-spitzensport.html (21.12.2015)http://www.tgf.gov.tr/wp-content/uploads/2013/07/31.pdf (26.12.2015)http://www.tgf.gov.tr/wp-content/uploads/2014/03/talimat.pdf (26.12.2015)http://www.gelenekselfed.gov.tr/dosyalar/d8bdcd6b4e.pdf (27.12.2015)http://iats09.karabuk.edu.tr/press/bildiriler_pdf/IATS09_02-99_906.pdf (22.12.2015)http://www.edirnekirkpinar.com/tr/yazi/2-ritueller/12-gures-oyunlari (28.12.2015)https://tr.wikipedia.org/wiki/K%C4%B1rkp%C4%B1nar (18.12.2015)Cicioğlu İ., Kürkçü R., Eroğlu H., Yüksek S.:15-17 Yaş Grubu Güreşçilerin Fiziksel Ve Fizyolojik Özelliklerinin Sezonsal Değişimi Değişimi” Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2007, V (4) 151-156Dalkılıç M. Kargün M. Kızar O. Genç H. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt:1 Sayı:1Yıldıran, İ. Geleneksel Yağlı Güreşin, Kültürel, Yapısal Ve Bilimsel Açıdan Modern Minder Güreşiyle Farklılıklarının Değerlendirilmesi Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), V (2000), 1 :53 – 62
  • EK KAYNAKLAR
  • 1- Amman, M. T., Kitle Sporunun Toplumsal Dinamikleri, I. Baskı. ÇamlıcaYayınları, s. 36, İstanbul 2006.2- Amman, M. T., Küreselleşmenin Kültürel Boyutları ve Kırkpınar, i. TarihiKırkpınar Sempozyumu, Edirne 2005.3- Atabeyoğlu, C., Geleneksel Türk Güreşi ve Kırkpınar, TMOK Yayınları: 5,İstanbu12000.4- Güven, Ö., Kırkpınar Güreş Kültürü, Türk Dünyası Tarih Dergisi, Sayı: 80,(Ağustos 1993), s. 61-62.5- Güven, Ö., Osmanlı Spor Geleneğinde Spor Ahlakı Ve Sporda Kuralİhlallerine Karşı Alınan Yasal Önlemler, Türk Yurdu Dergisi, Sayı: 148-149,(1999-2000) s. 3566- Güven, Ö., Türklerde Spor Kültürü, Geliştirilmiş 2. Baskı, Atatürk KültürMerkezi Yayınları, Alp Ofset, s. 58-59, Ankara 1999.7- Kahraman, A, Cumhıuiyet'e Kadar Türk Güreşi, Kültür ve Turizm BakanlığıYayınları,1029, cilt 2, Ankara 1989.8- Kahraman, A, Osmanlı Devletinde Spor, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1697, s.124, 163, Ankara 1995.9-Karahüseyinoğlu M. F., Yonılmazlar M., Dağlıoğlu Ö., Bastanc\ Ö.:Küreselleşme Kıskacında Kırkpınar Ağalığı. 9. Uluslararası Spor BilimleriKongresi, s. 799, Muğla, 2006.10- Kılıç, R., Yağlı Güreşin Sorunları ve Çözüm Önerileri, 1. Türk GüreşKurultayı, Cem Ofset, s. 422-423, Antalya 2001.11- Yıldıran, L, Geleneksel Yağlı Güreşlerin, Kültürel, Yapısal ve BilimselAçıdan Modem Minder Güreşleriyle Farklılıklarının Değerlendirilmesi, GaziBeden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2, (1999), s. 43-58.