KİŞİLİK KURAMLARI İLE SANAT KURAMLARI ARASINDAKİ BAĞ

Kişilik kuramları, insanı temel alarak onun kişiliğinin nasıl gelişip şekillendiğini açıklar. Başka bir ifadeyle, kişiliğin gelişmesindeki temel özellikleri ortaya koyarlar. Sanat kuramları ise sanat olgusunun temel öğelerini ele alarak sanatın ne olduğunu ortaya koymaya çalışırlar. Kişilik kuramlarının temel konusu insandır. Sanat söz konusu edildiğinde de temel konu yine insandır. Çünkü sanat, sanatın temel öğeleri arasında etkileşimin söz konusu olduğu noktada yer alır. Dolayısıyla bu etkileşimin olmadığı durumlarda, bir sanat olgusundan bahsedilemez. Bu çalışmada, kişilik kuramları ile sanat kuramları ele alınmış ve bu bağlamda, insan ile sanat arasındaki ilişki ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

THE CONNECTION BETWEEN HUMANISTIC THEORY AND ARTISTIC THEORY

Humanistic theory explains the development of personality and its formation by putting the human in the center. In other words it sets the basic principles in development of personality and character. On the other hand, artistic theory tries to explain art by dealing with basic elements of it. Human is the main subject in humanistic theory. When we talk about art, the main subject is also the human himself. Because art exists at the point where there is an interaction between the basic principles of it. Therefore, it is not possible to mention about art when this interaction does not exist. This study focuses on humanistic and artistic theory in order to reveal the relationship between human and art.

___

  • Ağluç, L. (2013). Sanat Yaratıcılık Bağlamında İnsan ve Yaratma Güdüsü, Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, Cilt III/1, s.5.
  • Copleston, F. (1997). Felsefe Tarihi, Çeviren: Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul, s.118.
  • Erinç, S.M. (1998a). Sanatın Boyutları, Çınar Yayınları, İstanbul, s.102-107
  • Erinç, S.M. (1998b). Sanat Psikolojisine Giriş, Ayraç Yayınevi, Ankara, s.7-94-96-128.
  • Eyuboğlu, İ.Z. (1998). İnsanın Boyutları, Payel Yayınevi, İstanbul, s.13-34.
  • Ezici, A. K. (2005). Sanatçının Kişiliği ve Yaratma Psikolojisi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6, s.125-126.
  • Moran, B. (1983). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınevi, İstanbul, s.11-24-83-100- 154-158.
  • Ötgün, C. (2009). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakül- tesi Sanat ve Tasarım Dergisi, sayı 2, s.161
  • Özkalp, E. (1991). Psikolojiye Giriş Dersleri, Bete Basım Yayım A.Ş. Eskişehir, s.112.
  • Öztabağ, L. (1983). Psikolojide İlk Adım, İnkılap ve Aka Basımevi, İstanbul, s.173.
  • Söylemez, Y. S. (2014). Türk Sinemasında Rüya Gerçeği, Semih Kaplanoğlu ve Yusuf Üçle- mesi Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 11 Sayı. 25, s.148.
  • Ünlü, S. (2001). Psikoloji, Anadolu Üniversitesi Yayın No:1288 Açık öğretim Fakültesi Yayın No:710, Eskişehir, s.146-147.
  • Wikipedia – Abraham Maslow. Erişim, 6 Haziran 2016, (https://tr.wikipedia.org/ wi- ki/Maslow_teorisi).