JOHANNES BRAHMS’IN OP. 120 FA MİNÖR VE MİB MAJÖR SONATLARININ KLARNET VE VİYOLA VERSİYONLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Johannes Brahms ilk olarak klarnet ve piyano için bestelemiş olduğu Op. 120 ”Fa minör No:1” ve “Mib Majör No:2” sonatlarını aynı zamanda viyola transkripsiyonunu da yapmıştır. Brahms, böylece viyolanın potansiyelini en iyi şekilde değerlendiren bestecilerin başında gelmiştir Sonatların her iki versiyonu incelendiğinde açıkça görülmektedir ki Brahms hem klarnetin hem de viyolanın tüm inceliklerini çok iyi tanımış ve bunu eserlerinde sergilemiştir. Brahms bilerek aynı sonatların sadece ton rengi yada tını olarak farklılıklarını öne çıkarmamış aynı zamanda, vibrato, dudak kontrolü ve parmak geçişlerinde ki farklılıkları, sesin duyulma şiddeti ve iki enstrüman arasında ki ses genişliği farklarını gözetmiş ve farklı teknik uygulamalar getirmiştir. Bu çalışma, Op. 120 Fa minör No:1 ve Mib Majör No.2 sonatlarının klarnet ve viyola versiyonlarının enstrümanların kendine özgü karakteristikleri üzerinden karşılaştırmasını içermektedir. Araştırma sonucunda bu tür bir araştırmanın sayı bakımından fazla olmadığı görülmüş olup, yapılan inceleme ve kıyaslama sonucunda bu araştırmanın klarnet ve viyola yorumcularına eserleri çalışırken kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.

A COMPARISON ABOUT THE CLARINET AND VIOLA VERSIONS OF JOHANNES BRAHMS' OP.120 SONATAS

Brahms’ two Sonatas in f-minor and E-flat major, Op. 120, were primarily written for the clarinet and piano. However Brahms transcribed both sonatas to viola by himself right after composing them to clarinet. Comparing the clarinet and viola versions of the sonatas, it is obviously seen that Brahms distinguished the potential of each instrument. He used different characteristics from these two instruments by composing two different versions. Each version is different not only about the tone color or timbre, but also playing techniques, like vibrato, lip pressure, leap shifting, volume, and range. In this article, I will observe the differences between the clarinet and the viola versions, especially focusing on the unique characteristics of the each instrument. As a result of this study, I believe that it contributes the practicing and understanding the sonatas quite easily

___

  • Adelson, R. (2017). Johannes Brahms, Sonatas for Clarinet and Piano - Sonata for Clarinet and Piano in F minor op. 120, no. 1 Sonata for Clarinet and Piano in E flat major op. 120, no. 2 Sechs Klavierstücke op. 118 Lorenzo Coppola cl, Andreas Staier pf Harmonia Mundi HMC 902187, 2015 (1 CD: 62 minutes), $17 Liner notes by Andreas Staier and Lorenzo Coppola. Nineteenth-Century Music Review, 1-3. doi:10.1017/S1479409817000337
  • Fay, J. S. (1991). The clarinet and its use as a solo instrument in the chamber music of Johannes Brahms. (D.M.A.).
  • Geiringer, K. (2009). Brahms: His Life And Work: Da Capo Press, Incorporated.
  • Kurys, J. A. (2016). The art of transcription and its impact on the development of the viola as a solo instrument: DigitalCommons@University of Nebraska - Lincoln, 2016-01-01T08:00:00Z.
  • Lawson, C. (1998). Brahms: Clarinet Quintet: Cambridge University Press. Magil. (2017). Brahms: Viola Sonatas; 2 Songs, 65.
  • May, F. (1948). The life of Johannes Brahms: W. Reeves.
  • Mehtiyeva, N. (2003). Konser kılavuzu: 92 kompozitörden 267 senfonik yapıtın analizleri: Bilkent Üniv. Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi.
  • Michels, U., & Vogel, G. (2015). Müzik Atlasi: Alfa Basim Yayim Dagitim.
  • Mimaroğlu, İ. (1999). Müzik tarihi: İstanbul : Varlık Yayınları, 1999.
  • Moog, R., & Solare, C. M. (2015). Brahms's Viola Sonata in F minor op. 120 no.1. Strad, 126(1504), 64.
  • Salman, Y. (2006). Klarinetin mekanik yapısı,tarihsel süreç içerisindeki gelişimi klarinet repertuvarındaki bazı önemli resital eserleri: C.Saint-Saens Sonata, F. Poulenc Sonata,C.Debussy Premiere Rhapsody,R.Schumann Fantasiestück. (Yüksek Lisans), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü: Ankara : Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 2002. Solare, C. M. (2011). CDS. Strad, 122(1459), 99-99.
  • Steen, M. (2014). Brahms: The Great Composers: Icon Books Limited.
Kesit Akademi Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti.
Sayıdaki Diğer Makaleler

YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN İLİŞKİLERİNİN YABANCILAŞMA BAĞLAMINDA ANALİZİ: HER AŞK FİLMİ ÖRNEĞİ

Tebrike KAYA

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERİN BOŞ ZAMAN BECERİLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Evgin ÇAY, Müzeyyen ELDENİZ ÇETİN

HAVALİMANLARINDAKİ MASTER PLANLAMA VE ŞEHİR-KARGO HAVALİMANI KAVRAMLARININ İNCELENMESİ

Tüzün Tolga İNAN

KLASİK TÜRK EDEBİYATINDA ŞÂİRLERİMİZİN “SÂKΔ KAVRAMINA KAZANDIRDIĞI ANLAMLAR SENSE OF CLASSICAL TURKISH LITERATURE CONSIDERED TO THE CONCEPT OF "“SÂKI"

Buse ATALAY

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNDE AKADEMİK BAŞARININ YORDAYICISI OLARAK YALNIZLIK VE YAŞAM DOYUMU

Hüseyin Hüsnü BAHAR, Dursun MERAL

TÜRKIYE VE BALKAN ÜLKELERI ARASINDAKI DIŞ TICARETIN ÇEKIM MODELI ILE ANALIZI

Ercan YAŞAR, İlhan KORKMAZ

JOHANNES BRAHMS’IN OP. 120 FA MİNÖR VE MİB MAJÖR SONATLARININ KLARNET VE VİYOLA VERSİYONLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Ayşegül ERGENE

DEVLET YÖNETİMİNDE HİZMETKÂR LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE YAVUZ SULTAN SELİM

Emrah BİLGİN, Ali YILDIRIM

DEMANS HASTALARININ GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ VE NÖROPSİKİYATRİK BELİRTİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE HASTA YAKINLARININ BAKIŞ AÇISI DEMENTIA CAREGIVERS' PERSPECTIVE IN THE EVALUATION OF ACTIVITIES OF DAILY LIVING AND NEUROPSYCHIATRIC SYMPTOMS OF PEOPLE WITH DEMENTIA

Fatma ATKAN, Birgül ÖZKAN

ANTİK ÇAĞLARDA MUHASEBE VE DİNLERİN MUHASEBEYE BAKIŞ AÇISI

Cevdet KIZIL, Dudu Kübra KOCUR