Aynaya Nasıl Bakmalı? El Altındalık ve Kimliğin Ontolojik Olanağı

Öz Bu yazıda, kimlik konusuna felsefi açıdan bakmak için ideal sözcüğünü yeniden, özsel bir anlamda yorumlayabileceğimizi göstermeye çalışacağız. Bunun için, Heidegger’in varlığı el altındalık olarak yorumladığını, her ne ise o olarak varlığın kullandığımız şeylere yansıdığını, bu yansımasının, bu alete eşlik eden bu oluş olarak düşünülmesi gerektiğini, el altında kullandığımız aletlerin tümlüğünün ise, her bir aletin farklı oluşlarını aşan bir birliktelik olarak el altındalığın kendisini oluşturduğunu, varlığı yansıttığını göstermeye çalışacağız. Her bir aletin ancak aletsellik ilişkisindeki tümlük içinde anlamlı olması gibi, Dasein’ın kim olduğunun diğer insanlarla birlikteliğinin ontolojik yapısı içinde anlamlı olduğunu göstereceğiz. Varlığın, el altındaki aletlerin elverişsizliğinde hiçlik olarak yansıdığını, bu yansımada anımsanan bir olanak olduğunu, bu olanağın Derrida’nın deyimiyle farklılıkların kökeni olan farklılaşabilirliğin kendisi demek olduğunu öne süreceğiz.

___

ARISTOTELES (2007) Nikomakhos’a Etik, çev. Safet Babür, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.

BLANCHET, O. (2003) Philosophy of Being: A Reconstructive Essay in Metaphysics, Washington: Washington University Press.

BRAVO, I. (2007) “Antik Çağda Varlık ve Bilgi Problemleri Üstüne”, FLSF 4/2007: 43-58.

BROGAN, W. (2005) Heidegger and Aristotle, The Twofoldedness of Being, New York: State University of New York Press.

CALHOUN, R. (1988) Aristotle: The Desire to Understand, Cambridge: Cambridge University Press.

ÇİFTÇİ, E. (2009) ”Aynaya Nasıl Bakmalı?”, Baykuş 7/2009:281-287.

ÇÜÇEN, A. K. (2004) Heidegger’de Varlık ve Zaman, İstanbul: Asa Yayınevi.

DERRIDA J. (1982) Margins of Philosophy, çev. Alan Bass, New York: The University of Chicago Press.

HEIDEGGER, M. (1975) Die Grundprobleme der Phänomenologie, Frankfurt: Klostermann Seminar, Vittorio Klostermann.

HEIDEGGER, M. (1982) Basic Problems of Phenomenology, çev. Albert Hofstadter, Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press.

HEIDEGGER, M. (1995) Being and Time, çev. John Macquarrie ve Edward Robinson, Oxford: Blackwell Publishers.

HEIDEGGER, M. (2006) Sein und Zeit, Max Niemeyer Verlag Tubingen.

HEIDEGGER, M (2008) Varlık ve Zaman, çev. Kaan Öktem, İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları.

HEIDEGGER, M. (1996) Zaman Kavramı, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınları.

HEIDEGGER, M. (2000) Introduction to Metaphysics, çev. Gregory Fried ve Richard Polt, London: Yale University Press.

HEIDEGGER, M. (2002) Identity and Difference, çev. Joan Stambaugh, New York: Chicago Press.

HEIDEGGER, M. (1984) The Metaphysical Foundations of Logic, çev. Michael Heim, Indianapolis: Indiana University Press.

HEIDEGGER, M. (1990) Nedir Bu Felsefe, Çev. Dürrin Tunç, İstanbul: Logos Yayıncılık.

INWOOD, M. (1999) A Heidegger Dictionary, Oxford: Blackwell Publishing.

PLATON, (2001) Parmenides, 3. Baskı, çev. Saffet Babür, Ankara: İmge Yayınları.

WEISS, H. (1941) ”The Greek Conceptions of Time and Being”, Philosophy and Phenomenological Research 2/1941:173-187.

SADLER, T. (1996) Heidegger and Aristotle: The Question of Being, London: Athlone Press.

http://plato.stanford.edu/entries/parmenides/2.2

http://classics.mit.edu/Plato/timaeus.html.