Prof. Dr. Murat Sarıcık’ın “İslam Medeniyeti Değerleri ve Meseleleri” adlı eserinin karşılaştırmalı tahlil ve değerlendirmesi

İslam medeniyeti, İslam dininin etkisiyle şekillenen ve İslam kültürü, tarihi ve düşüncesiyle ilişkilendirilen bir kavram olup bünyesinde barındırdığı değerler, bu medeniyetin temel taşları olmuştur. İslam medeniyeti, çeşitli alanlarda önemli katkılarda bulunmuş ve İslam'ın temel değerleri ve prensipleri üzerine inşa edilmiştir. Öte yandan İslam medeniyetinin meseleleri süreç içerisinde farklı coğrafya ve çeşitli kültürlerde ortaya çıkan, tartışma ve sorunları ifade etmektedir. Tevhit, adalet, merhamet, hoşgörü, bilgiye önem verme gibi İslam medeniyetini oluşturan çeşitli değerler üzerine Murat Sarıcık tarafından kaleme alınmış olan “İslam Medeniyeti Değerleri ve Meseleleri”, İslam medeniyetinin temel esasları ve meseleleri hakkında ayrıntılı bilgiler sunmuştur. Geniş hacmi ve bütüncül bir yaklaşım ile ele alınmış olan eser, İslam medeniyetinin değerleri huşunda yol gösterici ve araştırmacılara kolaylık sağlayacağı nitelikte bir eserdir. Bu çalışma ise eser içerisinde Sarıcık tarafından ele alınan konular arasından öne çıkarmak istenen ve üzerinde önemle durulması arzu edilen hususları inceleyerek ve tahlil yöntemi ile değerlendirilmesinin yapılması amaçlanmıştır.

Comparative analysis and evaluation of Prof. Dr. Murat Sarıcık’s “Islamic Civilization Values and Issues”

Islamic civilisation is a concept shaped by the influence of the Islamic religion and associated with Islamic culture, history and thought, and the values it embodies have been the cornerstones of this civilisation. Islamic civilisation has made significant contributions in various fields and has been built on the basic values and principles of Islam. On the other hand, the issues of Islamic civilisation refer to the debates and problems that have emerged in different geographies and various cultures in the process. The Values and Issues of Islamic Civilisation, written by Murat Sarıcık on various values that constitute Islamic civilisation such as tawheed, justice, mercy, tolerance, and the importance of knowledge, provides detailed information about the basic principles and issues of Islamic civilisation. The work, which is handled with a large volume and a holistic approach, is a work that will guide and facilitate researchers on the values of Islamic civilisation. In this study, it is aimed to analyse and evaluate the issues that Sarıcık wants to highlight among the issues addressed by Sarıcık in the work and to evaluate them with the method of analysis.

___

  • Akyol, E. (2006). İslam Medeniyetinin Batı’ya etkileri ile ilgili bazı değerlendirmeler. İstem, 4, (7), 117-134.
  • Avcı, C. (1998). Hilafet. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 17, 539-546.
  • Bakır, A. (2017). Orta Çağ İslam dünyasında köle fiyatları. Belleten, 81 (292), 715-766.
  • Bingöl, A. (2017). Kur’an’ın milliyetçiliğe yaklaşımı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 879-897.
  • Cora, M. (2013). Kur’ân’a göre hevâ kavramı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, I, 55-89.
  • Doğan, D. M. (1994). Büyük Türkçe sözlük. Ülke Yayınları.
  • Esen, M. (2001). İnsanın halifeliği meselesi. AÜFİD, 46 (4), 15-38.
  • Fayda, M. (1995). Fey. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 12, 511-513.
  • Genç, M. (2021). İlmi Çin’de de olsa talep edin, çünkü ilim talep etmek her Müslümana farzdır” rivayetinin sened ve metin analizi. Sakarya Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 23, (43), 247-275.
  • Güler, M. N. (1995). Kur’an-ı Kerim’e göre halife kavramı. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 159-185.
  • Gümüşoğlu, H. (2014). Ehl-i sünnet ve İmamiyye Şiasının Ehl-i Beyt kavramına yükledikleri anlamlar. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18, 2, 291-318.
  • Hacımüftüoğlu, E. (2016). Kur’an’a göre insan- çevre ilişkisi. İSEM2016, 3rd International Symposium on Environment and Morality, 4-6 November, 279-288.
  • Hatalmış, A. (2012). İlk dönem islam tarihi ekonomik hayatta kölelik ve cariyelik. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 198-227.
  • Kaya, R. (2001). Kur’an-ı Kerim’de fey gelirleri ve dağılımı. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10 (2), 67-86.
  • Oğuz, E, S. (2011). Toplum bilimlerinde kültür kavramı. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28 (2), 123-139.
  • Öz, M. (1994). Ehl-i beyt. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 10, 498-501.
  • Özdemir, M. N. (2020). Orta Çağ’da kölelik üzerine bir değerlendirme. E-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 12, 2 (27), 209-223.
  • Pişgin, Y. (2019). Kur’an’ın tercümesi meselesine Eyüp Sabri Hayırlıoğlu’nun bakışı. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 6 (1), 48-68.
  • Polater, K. (2003). Kur’ân-ı Kerîm’e göre hevâ kavramı ve dalâletteki rolü. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20, 258-295.
  • Sarıcık, M. (2017). İslam medeniyeti değerleri ve meseleleri. Hilal Ofset Matbaası.
  • Sarıcık, M. (2017). İslam tarihinde ırk ve kabile adıyla nisbelenme geleneği açısından asr-ı saadette ırkî nisbeler. EKEV Akademi Dergisi, 21 (71), 229-248.
  • Tiyek, F. (2016). Kur’an tercümeleri ile ilgili teamüllere eleştirel bir yaklaşım. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45), 1033-1041.
  • Varol, M. B. (2003). Ehl-i beyt sevgisi nedir? Nasıl olmalıdır? İstem,1 (2), 109-128.
  • Yazır, E. H. (2006). Kur’an-ı Kerim Türkçe meali. (Hazırlayan: Abdülvehhab Öztürk). Kahraman Yayınları.
  • Yıldız, İ. (2018). Hıristiyanların Hz. İsa’yı ilahlaştırması: Kur’an’da bu yanılgının nedenleri ve giderilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 65, 305-324.