Kaplan postlu şovalye ile grigol khantsteli'nin hayatı adlı eserlerdeki bir karakter

Bildiride Kaplan Postlu Şovalye ile `Grigol Khntstelinin Hayatı adlı eserlerde bir karakter olarak kullanılan Işıltı Sütünü tetkik edilmiştir. Giorgi Merçule tarafından kaleme alınan Grigol Khantstelinin Hayatı adlı eserde Berrak Sütünü Tanrıyı sembolize etmektedir, Grigior Khantsteli ise Tanrı kulu olarak gösterilmiştir. Grigolun ruhani temizliği ve üstün yararlığı, üzerine konulan Berrak Sütünü ile layık görülmüştür. Kendisi Tanrıya hizmet etmektedir, ancak kendisi bir inanç ve Berrak Sütünü değildir. Şota Rustavelinin Kaplan Postlu Şovalye adlı eserine gelince Işıltı Sütünü olarak Avtandil adındaki kahraman gösterilmiş ve mevzun endamlı, yüksek boylu, güneşe ve aya benzer olarak tarif edilmiştir. Bu eserde karakter istihale edilmiştir. İnanç, Işıltı Sütünü ve inanç kulu kaynaşmış ve Avtandile dönüşmüştür. Ayrıca Avtandil karakteriAntik ve Hiristiyanlık prensipleri de içinde bulundurmaktadır. Söz edilen destanda Avtandil inancı temsil etmektedir.

A symbolic character in literary works titled the knight in tiger guise and the life of grigol khantsteli

In this study, the bright column symbol in the works titled the Knight in Tiger Guise and the Life of Grigol Khntsteli is analyzed. In the Life of Grigol Khntsteliwritten by Giorgi Merçule, the bright column / pillar symbolizes God. Grigior Khansteli is depicted as the servant of God. His spritual clarity and usefulness are represented by thebright pillar erected upon his head. He serves God, yet is not a bright pillar or representative of belief. As for Şota Rustaveli s the Knight in Tiger Guise , a heroic character named Avtandil is depicted as the symbol of bright pillar and he is said to be a man with a formidable appearance, tall and resembles the sun and the moon . The character in this work of art is also analyzed. Belief, the bright pillar and servant all get mixed and turn into Avtandil. Besides, Avtandil holds both antique and Christian principles in himself. In this type of epic, Avtandil stands for belief.

___

  • 1. Asatiani, 1986: G. Asatiani, Vepkhistkaosnidan Bakhtrionamde, Tbilisi, 1974; Kaplan Postlu Şovalye’den Bakhtrioni’ye Kadar, Tiflis, 1974.
  • 2. Borevi, 1986: İ. Borevi, Estetika, tbilisi, 1986; Estetik, Tiflis, 1986.
  • 3. Gamsakhurdia, 1991: Z. Gamsakhurdia, Vepkhistkaosnis Saxismetkveleba, Tbilisi, 1991; “Kaplan Postlu Şovalye” Adlı Eserinin Karakterbiçimi, Tiflis, 1991.
  • 4. Merçule, 1959: G. Merçule, ,,Grigol Khandztelis Tskhovreba“, Dzveli Kartuli Hagiograpiuli Literaturis Dzeglebi, I, Tbilisi, 1964; ,,Grigol Khandzteli’nin Hayatı“, Eski Gürcü Din Edebiyatı Eserleri, I, Tiflis, 1991.
  • 5. Rustaveli, 1966: Şota Rustaveli, “Vepkhistkaosani”, Tbilisi, 1966; “Kaplan Postlu Şovalye”, Tiflis, 1966.
  • 6. Sabanisdze, 1959: İ. Sabanisdze, Tsamebai Tsmindisa Haboisi, Dzveli Kartuli Hagiograpiuli Literaturis Dzeglebi, I, Tbilisi, 1964; Aziz Habo’nun Izdırabı, Eski Gürcü Din Edebiyatı Eserleri, I, Tiflis, 1964.
  • 7. Siradze, 2000:R. Siradze, Sakhismetkveleba, Tbilisi, 2000; Karakterbiçimi, Tiflis, 2000.
  • 8. Siradze, 1987: R. Siradze, Literaturul-Estetikuri Narkvevebi, Tbilisi, 1987; Edebiyat-Estetiksel Denemeler, Tiflis, 1987.