GÜRCİSTAN’DA GELENEKSEL İNANÇLARA MENSUP OLAN VATANDAŞLARIN İNANÇ SİSTEMLERİNİN ÖZELLİKLERİ

Makalede Gürcistan’da yaşayan Ortodoks Hiristiyanların, Katoliklerin, Müslümanların, Ermenilerin ve Yahudilerin değerler sistemini empirik araştırmalara göre yaparak sonuçları yer almaktadır. Araştırmamızda “Schvartz Değerler Anketi” kullanılmıştır. Schvartz’ın elde ettiği anket sonuçlarına göre, değerler arasındaki farklılık bu değerlerin amaç ve gerekçelerinden belli olmaktadır. Bu değerlerin her bir tipinde psikolojik, pratik ve sosyal kökenli sonuçlar vardır ve bunlar bazı hallerde birbirine zıt gelir, bazı hallerde ise örtüşerek ortak gelişmeleri teşvik ederler. Tahminimize göre, bütün dinler insanın değer sisteminin oluşmasında fazlasıyla etkendir ve bu etkileşim de insanın hareketlerinden belli olmaktadır. Makalemizin amacı anılan tahminlerin denetlenmesidir. Elde edindiğimiz sonuçlara göre, Gürcistan’da yaşayan her beş geleneksel din temsilcilerinin değer sistemleri sağlam ve kabili teliftir. Bu sistem gerçekçi ihtilafları engelliyor ve psikolojik problemlerin meydana gelmesine de karşı çıkıyor. Sonuç olarak denilebilir ki, yaptığımız araştırmalara göre bütün dinler insanın değer sisteminin oluşmasında etken olmuştur. Dindar insanlarda gerçekçi ihtilaflara ve ters yönelimlere meydan vermeyen sağlam değer sistemi bulunmaktadır.  

THE PROPERTIES OF THE VALUE SYSTEMS AMONG THE BELIEVERS OF TRADITIONAL RELIGIONS IN GEORGIA

The article presents the results of an empirical survey of the value systems of Orthodox Christians, Catholics, Armenian Apostolic Church, Muslims and Judaists. The survey is carried out by using Schwartz’s Survey questionnaire of values. Schwartz referred to the opinion that the difference between values is based on the types of motivational aims they express. The actions of each type has psychological, practical and social results, which could oppose or, on the contrary, compatible with each other and stimulate each other’s development.According to our hypothesis, every religion has a great influence on the formation of a person’s value system, which is reflected on one’s actions. The goal of our survey is to check up this hypothesis. The results have shown that the value system structure of the believers in God living in Georgia, the members of all five traditional religious groups, is coherent and compatible, and that it excludes motivational conflicts and correspondingly any development of psychological problems. Thus, the results obtained confirm the hypothesis that religion affects the formation of a person’s value system structure: religious people have coherent value systems, which hinder motivational conflict and, therefore, creation of disorientation.