İZMİR KENT KÜLTÜRÜ İÇİNDE MAKEDON MÜZİĞİ İLE TAPANİ ORKESTRALARININ YERİ VE ÖNEMİ

Kent kültürü birbirlerinden farklı-değişik kültürlerden gelerek aynı kent içinde yaşamak durumunda olan bireylerin ve toplumsal gurupların, haklarının, sorumluluklarının farkındalığına dayanır. Yaşanılan kente özgü görgü kurallarına, etik davranış özelliklerine sahip çıkarak, bir arada hoşgörüyle yaşayabilme yetisi olarak kent kültürü; aynı coğrafyada yaşayan bireylerin birbirlerini daha iyi anlamalarını, böylece kaynaşmalarını sağlar. Tapani müziği de İzmir kent kültürü içinde önemli bir yeri sahiptir. Balkanların, Osmanlı Devleti'nin hakimiyeti altına girmesini takiben, Anadolu ve Balkan müzikleri karşılaşmıştır. Bu karşılaşma sonucu, farklı motifler taşıyan müzik türleri kaynaşmış ve Tapani adı verilen tür doğmuştur. Literatür taraması ve alan araştırmasına dayalı olan bu çalışmada, Makedon müziğinin İzmir, kent kültürü içindeki yeri ve önemi, değeri, işlevi, yapısı, Tapani orkestralarının nişan, kına, düğün, sünnet gibi ritüellerdeki müzik ve sunum olgusu, kuramsal veriler ve bireysel iletişimler eşliğinde ortaya konulmuştur. Tüm bu veriler İzmir’in kent kültürü içindeki değeri göz önünde bulundurularak değerlendirilmeye özen gösterilmiştir. Makedon müziğinin kent kültürü içinde ortaklaşa oluşturduğu kültürlenme, kültürleme, melezleşme, zihniyet gibi kavramlar ile geçişkenliklerinin ortaya konulması da çalışmada hedeflenen husular arasındadır.

___

  • FEATHERSTONE, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • GIDDENS, A. (1990). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • KORKMAZ, Muammer (1996). 1957’den Günümüze Makedon Göçmen Müziği ve Nevzat Aytunç Matracı. (ed. Yetkin Özer). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü.
  • MAUSS, Marcel (2005). Sosyoloji ve Antropoloji. (çev: Özcan Doğan). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • MCFARLANE, James (2002). Modernzm ve Zihin. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.