RESTORANLARDA KULLANILAN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK (AR) UYGULAMALARININ HİZMET KALİTESİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Geçmişten bugüne işletmeler varlığını sürdürebilmek adına, daima yenilikler yaparak bulunduğu piyasanın ve çağın koşullarına uyum sağlamaktadır. Çağın en büyük gelişimlerinden biri olan teknoloji tüm sektörleri etkilediği gibi turizm endüstrisini ve sunulan hizmetlerin kalitesini de etkilemektedir. Bu alanda maliyet göz önüne alındığında restoranlar ilk olarak teknolojiyi kullanma konusuna çok sıcak bakmış olmasalar da günümüzde teknoloji ile beraber inovasyonlar yaptıklarını söylemek mümkündür. Son zamanlarda teknolojik anlamda kullanılmaya başlayan yeni uygulamalardan biri de hizmet kalitesine önemli katkılar sağlayan artırılmış gerçekliktir. Artırılmış gerçeklik gerçek dünyadaki nesnelerin sanal ortama aktarılması ile oluşturulan yeni bir dünya olarak tanımlanmaktadır. Gelecekte restoran işletmelerinde kullanım oranının önemli şekilde artması beklenen uygulama, günümüzde vizyoner bazı restoranlar tarafından kullanılmaya başlanmış, olumlu geri dönüşler alınmıştır. Bu çalışma, artırılmış gerçeklik uygulamalarının restoranlarda kullanımının hizmet kalitesi açısından değerlendirilmesine odaklanmaktadır. İlk olarak derinlemesine literatür taraması çerçevesinde restoranlarda teknolojinin kullanımı incelenmiş, daha sonra nitel araştırma yöntemlerinden biri olan örnek olay analizi ile dört adet vaka ele alınmış, artırılmış gerçeklik uygulamalarının hizmet kalitesi açısından hangi noktada olduğu sorusuna cevap aranmıştır. Uygulamayı kullanan restoranların hizmet kalitesi açısından piyasada büyük bir rekabet avantajı sağladığı ve tüketicileri motive etmenin yanında restoranlar ile aralarında sadakat yarattığı sonucuna ulaşılmıştır.

EVALUATION OF AUGMENTED REALITY (AR) APPLICATIONS USED IN RESTAURANTS IN TERMS OF SERVICE QUALITY

From the past to the present, businesses adapt to the conditions of the market and the age by always innovating to survive. Technology, one of the greatest developments of the age, affects all sectors, including the tourism industry and the quality of services offered. Considering the cost in this sector, it can be said that although restaurants were not very tech-savvy, in the beginning, they are now innovating with technology. One of the new applications that have been used recently in the technological sense is augmented reality, which contributes significantly to the quality of service. Augmented reality is defined as a new world created by transferring objects from the real world to a virtual environment. This application, which is expected to grow rapidly in the restaurant industry in the future, is already being used by some visionary restaurants today and there is positive feedback. This study focuses on evaluating the use of augmented reality applications in restaurants in terms of service quality. First, the use of the technology in restaurants was examined through an in-depth literature review, then four cases were discussed using case study analysis, which is one of the qualitative research methods, and an answer to the question of where augmented reality applications stand in terms of service quality was sought. It was concluded that the restaurants using the application provide a great competitive advantage in the market in terms of service quality and create loyalty between them and the restaurants and motivate the consumers.

___

  • Aksoy, M., & Akbulut, B. A. (2017). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi. International Cangress on Cultural Herigate and Tourism, (1-10). Konya.
  • Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • Baxter, P. & Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559.
  • Blazenhoff, R. ( 2011). Domino’s Pizza Hero, A Pizza-Making iPad App https://laughingsquid.com/dominos-pizza-hero-a-pizza-making-ipad-app/ (Erişim Tarihi: 15.07.2021).
  • Cankül, D., Doğan, A. & Sönmez, B. (2018). Yiyecek-İçecek İşletmelerinde İnovasyon ve Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(3), 576-591.
  • Carmigniani, J. & Furht B. (2011). Augmented Reality: An Overview” in: Furht B, Ed. Handbook of Augmented Reality. New York: Springer. 3-46. Castro, O. S. (2013) The Impact of Technology on Customer Value in the Restaurant Industry. Thesis in Business Administration, Saint Peter’s University
  • Demirezen, B. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-26.
  • Edwards-Stewart, A. & Hoyt, T. & Reger, G. (2016). Classifying Different Types of Augmented Reality Technology. Annual Review of Cyber Therapy and Telemedicine, 14, 199-202.
  • Jasonos, M. & McCormick, R. (2017). Technology Integration for Restaurants & Hospitality Industry in the Year 2025. Master’s Thesis Degree Programme in Tourism, Haaga Helia Universty of Applied Sciences.
  • Kabaq, (2019). Augmented Reality Food. https://www.kabaq.io/ (Erişim Tarihi: 21.08.2021).
  • Koutroumanis, D. A. (2011). Technology's effect on hotels and restaurants: Building a strategic competitive advantage. Journal of Applied Business and Economics, 12, 72–80.
  • Margetis, G., Grammenos, D., Zabulis, X. & Stephanidis, C. (2013). iEat: An Interactive Table for Restaurant Customers’ Experience Enhancement. HCI International Conference-Communications in Computer and Information Science. 666-670. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
  • Özgüneş, R.E. & Bozok, D. (2017). Turizm Sektörünün Sanal Rakibi (Mi?): Arttırılmış Gerçeklik. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 146-160.
  • Piccoli, G., Spalding, B. R., & Ives, B., (2001). The Customer-Service Life Cycle: A Framework for Improving Customer Service Through Information Technology. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42(3), 38-45.
  • Raut, K., Khare, P., Kamble, A. & Deshpande, S. (2018). Augmented Reality in Restaurant. International Journal of Innovative Research in Computer and Communication Engineering, 6(2), 1199-1204.
  • Reitmayr, G. & Schmalstieg D. (2003). Location Based Applications For Mobile Augmented Reality. Proc. 4th Australasian User Interface Conference, Adelaide, Australia,
  • Sahilli Birdir, S. & Yıldız Kale, E. (2014). Restoran İşletmelerinde Yenilik Uygulamaları: Mersin ve Adana Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 11(3), 57-72.
  • Wilson, B. (2014). Air Travel Becomes Exciting with Lufthansa Augmented Reality App. http://www.augmentedrealitytrends.com/ar-app/lufthansa. Html (Erişim Tarihi: 08.09.2021).
  • Yeppar, (2019). Augmented Reality in Restaurants. https://yeppar.com/augmented-reality-restaurants.html, (Erişim Tarihi: 08.09.2021).
  • https://quy-technology.medium.com/augment-virtual-magic-to-your-hospitality-with-ar-food-menu-80eb088888d5, Erişim Tarihi: 08.09.2021.
  • https://augmentedrealityusa.com/blog-augmented-reality/the-restaurants-get-the-biggest-benefits-in-2018-with-augmented-reality/99, Erişim Tarihi: 18.10.2021.
  • https://www.unit9.com/project/dominos-pizza-hero/, Erişim Tarihi: 12.06.2021.
  • https://issuu.com/yeppar/docs/new_restaurents, Erişim Tarihi: 12.06.2021.
  • https://upserve.com/restaurant-insider/the-future-of-restaurant-menus-augmented-reality/, Erişim Tarihi: 12.06.2021.
  • https://www.smacar.com/case-studies/, Erişim Tarihi: 12.06.2021.
  • http://easi4pkha.blogspot.com/2013/03/restaurant-marketing-ideas-10-examples.html, Erişim Tarihi: 12.06.2021.