YUHANNA ED-DIMAŞKİ'NİN "BİR HIRİSTİYAN İLE BİR MÜSLÜMAN ARASINDA DİYALOG" İSİMLİ RİSALESİ'NİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Erken dönem teolojik tartışmalarının en önde gelen Hıristiyan müdafaacısı olan Yuhanna ed-Dımaşki, döneminin teolojik problemleriyle ilgili yazdığı eserlerinde, Müslümanlarla tartışan Hıristiyanlara yol göstermiş ve Müslümanların sualleri karşısında nasıl bir tavır takınılacağını izah etmiştir. Bu çalışmada, Dımaşki'ye isnat edilen "Bir Hıristiyan ile bir Müslüman arasında diyalog" isimli risalesi çerçevesinde dönemin teolojik tartışmaları olan kader, hayır, şer, insanın iradesi, kelime ve Allah'ın kelamı gibi konuları İslam kelamının oluşum süreci açısından ele alıp değerlendireceğiz

Evaluating John of Damascus's Risale named with the "Dialogue between a Chr istian and a Muslim "YUHANNA ED-DIMAŞKİ'NİN "BİR HIRİSTİYAN İLE BİR MÜSLÜMAN ARASINDA DİYALOG" İSİMLİ RİSALESİ'NİN DEĞERLENDİRİLMESİ

In his book Yuhanna ed-Dımaşki, the most prominent of Christian defender in the early period of theological discussions,showed the methods to the Christians who discussed with Muslims and explained how the Christians would maintain an attitude against the questions of Muslims.In this study,the subjects such as fate, benevolence and evil, will of human being, words and the kalam of Allah, wich were within the theological discussions of the period in Dımaşki's pamphlet named "A diaoloque between a Christian and a Muslim" in terms of the formation of Islamic kalam will be analysed

___

BAKKER, D. 1965: Man in the Qur'an, Amsterdam, Durukkerji Holland.

EL-EŞ'ARİ, Ebu'l-Hüseyin. 1957: el-İbane an Usulid-Diyane, thk. Abdulkadir el- Arnavud. Beyrut.

El-MATURİDİ, Ebu Mansur. 1970: Kitabü't-Tevhid, Beyrut: F. Huleyf neşri.

FAHRİ, M. (ts.) İslam Felsefesi Tarihi, çev. Kasım Turhan, İstanbul.

FAZLÜ'R-RAHMAN. 1992: İslam. (çev. Mehmet Dağ-Mehmet Aydın), Ankara: Selçuk Yayınları.

GAUDEUL, J. M. 1998: Disputes? OuRencontre? , L'Islam et le Christianismeau Fil des Siecles, Roma.

GÖREGEN, M. 2014: Erken Dönem Hıristiyan İslam Polemiği "Yahya Dımeşki Örneği" İstanbul : Net Yay.

GRAGG, K. 1992: The Arab Christian, A History in the Middle East, London : Movray

GUTTERBOCK C. 1912: Der Islam im Lichte der Byzantinischen Polemic, Berlin.

HARAKAS, S. S. 1987: "John of Damascus" Encylopedia of Religion VIII, s.110- 112. Newyork: Edit. Mircea Eliade

el-HAYYAT, Ebu'l-Hüseyin Abdurrahman b. Muhammed 1957: el-İntisarve'r- Redala'bni'r-Ravendi el-Mülhid, Beyrut: nşr. Albert N. Nadr.

Er-RASSİ, el-Kasım b. İbrahim b. İsmail 1971: "Kitabu'l-Adl ve't-Tevhid ve Nefyi't-Teşbih anillahi'l-Vahidi'l- Hamid" Resailül-Adl ve't-Tevhid. nşr. M. Ammar. Müessesetü Dari'l-Hilal.

JOHN OF DAMASCUS: 1864 "Disputatio Sareceni et Christiany" (M. P. G.) "Patrologie Graeca", XCVI, 1336-1348. Paris: edited by. J. P. Migne.

JUGIE, M. 1924: "La Vie de Saint Jean Damascene" Echosd' Orient, XXIII/134, 701. Paris.

Kadı ABDÜL'L-CEBBAR Ebu'l-Hasan İbn Ahmet el-Hemedani (1971) "Elmuhtasar fi Usuli'd-Din" Resailü'l- Adl ve't-Tevhid thk. Muhammed İmara. Müessesetü Darü'l-Hilal.

KHOURY, P. 1957: "Jean Damascene et I'slam", Proche - Orient Chretien, VII, 45-46. Paris.

KHOURY, A. T. 1969: Les Theologiens Byzantins et l'Islam, Textes et Auteurs (VIII. XIII. S) Louvain .

LEQUIEN, M. 1712: Opera Omnia Quae Extant I. Paris .

MacDONALD, D. B. 1964: Development of MuslimTheology, Lahor.

el-MALATİ, Ebu'l-Hüseyin Muhammed b. Ahmed el-Askalani eş-Şafii. (1968) et- Tenbihve'r-Red ala ehlilehva-i ve'l-Bida, Beyrut.

SAHAS, D. J. 1972: John of Damascuson Islam the "Heresy of the İshmaelites" Leiden.

Eş-ŞEHRİSTANİ, Muhammed b. Abdül Kerim 1961: el- Milel ve'n-Nihal, thk. Muhammed Seyyid Keylani, Mısır.

TAŞPINAR, İ. 2001: Doğunun Son Kilise Babası Yuhannaed-Dımeşki ve İslam, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21 (2001/2), ss. 23-54. İstanbul.

WENSINCK, A. J. 1932: The Muslim Creed Its Genesisand Historical Development, Newyork .

WOLFSON, H. A. 2001: Kelam Felsefeleri, Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelamı, çev. Kasım Turhan. İstanbul.

YAVUZ, Y. Ş. 1997: "Halku'l- Kur'an" DİA, XV. İstanbul. ss. 372-373