FRIEDRIECH SCHLEI ERMACHER'İN DÜŞÜNCESİNDE KÖTÜLÜK PROBLEMİ

Schleiermacher, İrenaeus'un kötülük problemine karşı ortaya çıkardığı eskatolojik çözümleri yeniden ele alarak daha sistemli bir şekle sokmuş ve Hıristiyanlık adına tartışılır kılmıştır. O, günah kavramını geleneksel Hıristiyan düşüncesinde var olan Hz. Âdem'in düşüşü ve onun sonucu olarak dünyaya kötülüklerin girişi anlayışından farklı değerlendirmektedir. Yine de, Schleiermacher'in kötülük problemini aslî günah kavramı çerçevesinde açıklama girişimi dikkat çekicidir. Ona göre, günah ve bağışlanma birbirleriyle bağlantılı kavramlardır. Günah, tanrının lütuf ve merhametinin gerçekleşmesi için bir çeşit vesiledir. Evrende var olan her şey Tanrı'dan olduğu için, kötülükler de günahlar da Tanrı'dan gelmektedir. Ancak günahın Tanrı tarafından yaratılmış olması, onun insan için kaçınılmaz olduğu anlamında da değildir. Çünkü günahın varoluş hikmeti, insanın günahın sorumluluğundan kurtulacağı anlamına gelmemektedir

FRIEDRIECH SCHLEIERMACHER'İN DÜŞÜNCESİNDE KÖTÜLÜK PROBLEMİ

Schleiermacher put a systematic way by reconsidering the eschatological solutions which Irenaeus revealed against the problem of evil and also made discussable for the name of Christianity. He evaluates the consept of sin in a different way from traditional Christian thought Adam's fall and as a result of it, entrance of evil to the World. Nevertheless, the attempt of Schleiermacher to explain the concept sin within the concept of original sin is noteworthy. According to him, the concept of sin and forgiveness are linked with each other. Sin is a kind of occasion for the realization of God's grace and mercy. Sin and evil also come from God because of everything exists in the universe is from God. However, that the sin was created by God does not mean it is inevitable for people. Because that the wisdom of existence of sin does not mean that the people will get rid of the responsibility of the sin

___

BROWN, S. 2001: Philosophy of Religion: An Introduction with Readings, Routledge, London.

CHRISTIAN, C. W. 1979: Friedrich Schleiermacher: Makers of the Modern Theological Mind, (Ed., Bob E. Patterson), World Boks, Texas.

CLEMENTS, K. W. 1987: Friedrich Schleiermacher, Pioneer of Modern Theology, Collins Liturgical Publications, London.

CROUTER, R. 2005: Friedrich Schleiermacher: Between Enlightenment And Romanticism, Cambridge University Press, Cambridge.

ÇINAR, A. 2008: Rasyonel Teoloji, Düşünce Kitabevi, İstanbul.

ÇİĞDEM, A. 1993: Aydınlanma Felsefesi, Ağaç Yayınları, İstanbul.

DE VRIES, D. 2004: Schleiermacher: Modern Theology, (Ed. Gareth Jones), Blackwell Publishing, Oxford.

FAHLBUSCH, E. 1999: The Encyclopedia of Christianity, (Trans. Geoffrey W. Bromiley), Eerdmans Publishing, Grand Rapids.

GERRISH, B. A. 1984: A Prince of the Church: Schleiermacher and the Beginnings of Modern Theology, Fortress Press, Philadelphia.

GILSON, E. 2003: Ortaçağ Felsefesinin Ruhu, (Çev. Şamil Öçal), Açılım Kitap, İstanbul.

HEYWOOD, T. J. 1978: "Paul Tillich'in Hayatı", (Çev. Mehmet Dağ), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XII, Ankara.

HICK, J. 1983: Philosophy of Religion, Prentice Hall, Third Edition, New Jersey.

HICK, J. 1985: Evil and The God of Love, Macmillan, London.

KATAR, M. 1997: Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâmda Tövbe, Töre Basın ve Yayıncılık, Ankara.

OLGUN, H. 2004: "Protestan Ahlakiliği Sorunu ve Philip Melanchton", Milel ve Nihal, I.

OLGUN, H. 2006: Sekülerliğin Teolojik Kurgusu: Protestanlık, İz Yayıncılık, İstanbul.

OTTO, R. 1950: The Idea of The Holy, (Trans. John W. Harvey), Oxford University Press, London.

PLATON, 1989: Phaidon, (Çev. Suut Kemal Yetkin-Hamdi R. Atademir), MEB Yayınları, İstanbul.

PLATON, 1990: Theaitetos, (Çev. Macit Gökberk, MEB Yayınları, İstanbul.

PLATON, 1989: Timaios, (Çev. Erol Güney-Lütfi Ay), MEB Yayınları, İstanbul.

PLATON, 1992: Yasalar, I, (Çev. Candan Şentuna-Saffet Babür), Ara Yayınları, İstanbul.

REDEKER, M. 1973: Schleiermacher: Life and Thought, Fortress, Philadelphia.

SCHLEIERMACHER, F. 1994: On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, (Trans. John Oman), John Knox Press, Louisville: Westminster.

SCHLEIERMACHER, F. 1999: The Christian Faith, (Ed. H.R. Mackintosh and J.S. Stewart), T&T Clark, London.

SHARPE, E. J. 2000: Dinler Tarihinde 50 Anahtar Kavram, (Çev. Ahmet Güç), Arasta Yayınları, Bursa.

ŞENER, Habib, 2014: John Locke ve David Hume Din Felsefesi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme, Ötüken Neşriyat, İstanbul.

VOLTAIRE, 1995: Felsefe Sözlüğü-1, (Çev. Lütfi Ay), MEB Yayınları, İstanbul.

WERNER, C. 2000: Kötülük Problemi, (Çev. Sedat Umran), Kaknüs Yayınları, İstanbul.

YARAN, C. S. 1997: Kötülük ve Theodise, Vadi Yayınları, Ankara.