GİTAR EĞİTİMİNDE FARKLI AKORT SİSTEMLERİYLE KURGULANMIŞ ÇALIŞMALAR: NİKRİZ MAKAMI DİZİSİ ÖRNEĞİ1

Bu araştırmanın amacı, lisans düzeyindeki öğrencilerin Nikriz makamı dizisi içerikli akor ve kadans kurgularını gitar icracılığında var olan klasik ve farklı akort sistemleri ile çalmalarının gitar çalma becerilerinin geliştirilmesinde ne ölçüde etkili olduğunu araştırmaktır. Araştırma sürecinde yapılandırılan akor ve kadans kurguları, Türk müziği eserlerine yönelik kullanılan dörtlü armoni ve karma armoni gibi farklı çok seslendirme tekniklerini içermekle birlikte; Nikriz makamı dizisindekonumlandırılmıştır. Araştırmada, öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012-2013 Eğitim Öğretim yılı bahar yarıyılı Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf (n=16) bireysel çalgı (gitar) öğrencileri oluşturmuştur. Verilerin çözümlenmesinde Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol gruplarının son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır.

Studies in Guitar Training Have Edited with Different Tuning Systems: Nikriz Maqam Array Example

The purpose of this study is to investigate how effective is to perform Nikriz tonality array oriented chordal and catential progressions and to use alternate tunings in developing guitar playing skills. Chordal and cadential structures configured within the process included different voicing techniques used in Turkish music such as, quartal and mixed harmony and they were positioned in the maqam scales of Nikriz. In the study, pretest/post-test design with a control group was used. Study group consisted of the 1st, 3rd and 4th year guitar students (n=16) in the academic year of 2012-1013, in Atatürk University, Kazım Karabekir Faculty of Education, Music Education programme. Mann Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks Tests were used to analyze the data. The results of the study revealed that there was a significant difference between post-tests of the experimental and control groups.

___

CHRIS, K. (2006). Composer's Desk Referance For Classic Guitar. U.S.A. Mel Bay Publications.

BAŞTÜRK, R. (2011). Bütün Yönleriyle SPSS Örnekli Nonparametrik İstatistiksel Yöntemler (2. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.

BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (11. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

KAPTAN, S. (1998). "Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri" Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.

KURTULDU, K. (2007). Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri Ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

ÖZEN N. (2004). "Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(24), 57-63.

PHILLIPS, M., Chappell, J. (2008). Gitar For Dummies Meraklısına. (1. basım). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş.

TÜRKAYDIN, K. (2005). Jazz Gitar Metodu. (1. basım). İstanbul: Bemol Yayıncılık.

UMAY, T. & ALTAŞ, E. 2005. Gitar Metodu. (1. Basım). Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.

YILDIZ, E. (1994). Sorularla Gitar. (1. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.