Yeni Ahit’te ve Kur’ân’da Kutsal Rûh Kavramı

Semâvî dinlerin hepsinin ortak olarak kabul ettiği inançların başında Tanrı inancı gelmektedir. Üç semâvî dinden biri olan Hıristiyanlık’ın Tanrı inancını ise teslis (Baba, Oğul ve kutsal rûh) doktrini teşkil etmektedir. Hıristiyan kaynaklarda teslisin ilk iki unsuru (Baba ve Oğul) hakkında çok geniş açıklamalar yapıldığı halde teslisin üçüncü unsuru olan kutsal rûh hakkında çok fazla bir ma’lumat bulunmamaktadır. Semâvî dinlerin sonuncusu olan İslam dininin kitabı Kur’ân’da da Rûhulkudüs kelimesi geçmektedir. Kur’ân’da geçen bu kavram hakkında birçok rivayet gelmektedir. Bu rivayetler doğrultusunda İslam âlimleri tarafından farklı yorumlar yapılmaktadır. Buna göre ruh nedir O bir varlık mıdır O’nun özellikleri ve görevleri nelerdir gibi sorular cevap beklemektedir. Yeni Ahit’te ve Kur’ân’da ortak olarak kullanılan bu kavramın kapsadığı anlamın ne olduğu, aralarında benzerliklerin veya zıtlıkların bulunup bulunmadığı, aralarındaki farklılıkların neler olduğunun açıklığa kavuşması gerekmektedir. Biz bu çalışmamızda Yeni Ahit’te ve Kur’ân’da geçen kutsal rûh kavramının ne anlama geldiğini ve Kutsal rûhun ve görevlerinin ne olduğunu mukayeseli bir çalışma ile ele alarak ortaya koymaya çalıştık. 

"The Holy Spirit" Concept In The New Testament And The Qur'an

The basis of the beliefs that are shared by monotheistic religions is the belief in God. In Christianity, one of the three monotheistic religions, the belief in God incorporates the doctrine of the Trinity (the Father, the Son, and the Holy Spirit). Although in Christian sources the first two elements (the Father and the Son) have received a thorough treatment, not as much explanation can be found concerning the third (the Holy Spirit).  In the Qur’an, the holy book of Islam, the most recent of the three monotheistic religions, the Holy Spirit is mentioned as well. There are many stories about this concept in the Qur’an. Concerning these stories, different interpretations are made by Islamic scholars. Questions such as “What is the soul” “Is it a being” “What are its characteristics and duties” are waiting to be answered. It is necessary to clarify the meaning of this concept, which is commonly used in both the New Testament and the Qur'an, and what the similarities and differences between the two may be. In this study, we have tried to put forth and compare the meaning of and the role played by the concept of the Holy Spirit in the New Testament and the Qur’an

___

  • KAYNAKÇA
  • Abdulbakī, Muhammed Fu’ad. el-Mu’cemu’l-mufehres li elfâzi’l-Kur’ani’l-Kerîm. Kahire-Beyrut: y.y., 1364/1945.
  • Adam, Baki. Yahudilik ve Hıristiyanlık açısından Kur’an’ın Tartışmalı Konuları. 1. Baskı. İstanbul: Pınar Yayınları, 2011.
  • Atâurrahîm, Muhammed. Bir İslam Peygamberi Hz. İsa. İstanbul: İnsan Yayınları, Acar Matbaacılık, 1985.
  • Aydın, Mehmet. Hıristiyan Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları/162, 2005.
  • Bağavî, Muhyi’s-Sünne Ebî Muhammed El-Hüseyin İbni Mes’ûd. Tefsîru’l-Bağavî Meâlimu’t-tenzîl. Tahric ve thk. Muhammed Abdullah Nemir - Osman Cuma Humeyriyye - Süleymân Müslim El-Harş. Riyâd: Dâru Tayyib, h. 1409.
  • Cobb, Rev. Donald. Kutsal Rûh-II. Trc. Batur Alp Bal. İstanbul: Anadolu Ofset, 1. Baskı, 2005.
  • Dolapönü, Hanna. Türk Süryani Kadim Kilisesinin Mesihsal Öğretimi. Mardin: Hikmet Basımevi, 1952.
  • Ekinci, Lütfi – Gilchrist, John. Evet, Kitab-ı Mukaddes Tanrı Sözüdür!, İstanbul: Müjde Yayıncılık, 1993.
  • Elmalılı, Muhammed Hamdi Yazır. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 3. Baskı, 1979.
  • Gabriel, Nikola Yakub. Din Alimleri Tartışıyor. İzmir: Sevgi Yayınları, 2000.
  • Hakkı, İsmail. Hıristiyanlık ve Müslümanlık. İstanbul: Türkiye Matbaası, 1935.
  • İbn Kesir, Ebu’l-Fida İsmail İbnü Ömer. Tefsiru’l-Kur’an’i’l-Azim. Thk. Sami İbnu Muhammed. Riyad: Dâru Tayyibe, 2. Baskı, 1420/1999.
  • İbn Manzûr, Ebû’l-Fadl Muhammed b. Mükerrem. Lisanü’l-Arab. Kahire: Dâru’l-Meârif, h.1119.
  • İbn Zekeriyya, Ebû’l-Huseyn Ahmed İbni Fâris. Mu’cemu mekāyisi’l-luğa. Thk. Abdusselâm Harun. Beyrut: Dâru’l-Fikr, İkinci Baskı, 1399/1979.
  • İncil, Müjde. İncil’in Çağdaş Türkçe Çevirisi. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları, 2014.
  • İncil, Müjde. İncil’in Çağdaş Türkçe Çevirisi. İstanbul: Yeni Yaşam Yayınları, 1991.
  • İsfehânî, Ebu’l-Kasım Hüseyin İbni Muhammed el-Ma’rûf bi’r-Râğıb. el-Müfredât fî garîbi’l-Kur’an. Thk. Muhammed Seyyid Geylânî. Kahire: Dâru’l-Meymeniyye, h. 1324.
  • Karaman, Hayreddin vd., Kur’ân-ı Kerim ve Açıklamalı Meâli. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. Matbaacılık ve Tic. İşl., 2008.
  • Karataş, İsa. Gerçekleri Saptıranlar. İstanbul: Zafer Matbaası, 1. Baskı, 1996.
  • Kazıcı, Ziya. Kur’ân’ı Kerim ve Garp Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık. İstanbul: Osmanbey Matbaası, 1971.
  • Ma’lûf, Lüvîs. El-Müncid fi’l-luğa. Beyrut: Matbaatu’l-Katolik, 2010.
  • Mıller, M. William. Mesih İnanlılarının İnanç ve Uygulamaları Gerçeğin İzinde. Trc. Suna Sözer. İstanbul: Anadolu Ofset, 2007.
  • Râzî, Fahreddin. Tefsîru’l-fahri’Râzî el-müştehiru bi’t-tefsîri’l-kebîr ve mefâtîhi’l-gayb. Lübnan/Beyrut: Dâru’l-Fikr, Birinci Baskı, 1401/1981.
  • Seâlibî, Abdurrahman İbni Muhammed İbni Mahlûf Ebî Zeyd. Tefsîru’s-Seâlibî bi’l-cevâhiri’l-hisân fî tefsîri’l-Kur’an. Thk. Abdulfettâh Ebû Sünne. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Birinci Baskı, 1418/1997.
  • Sirevân, Abdulaziz İzzeddîn. el-Mu’cemu’l-câmiu li garîbi müfredâti’l-Kur’an’i’l-Kerîm. Beyrut: Dâru’l-İlmi’l-Âlemîn, Birinci Baskı, 1986.
  • Taşpınar, İsmail. Hacı Abdullah Petrici’nin Hıristiyanlık Eleştirisi. İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları, Seçil Ofset Matbaacılık, 2014.
  • Watt, Montgomery W.. Günümüzde İslam ve Hıristiyanlık. Çev. Turan Koç. İstanbul: İz Yayıncılık, t.y.
  • Woodhead, Linda. Hıristiyanlık. Çev. Sevda Çalışkan, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, Birinci baskı, 2006.
  • Zeccâc, Ebî İshâk İbrâhîm İbni’s-Serî. Meânî’l-Kur’an ve meânîhi. Şerh ve thk. Abdu’l-Celîl Abduh Şelebî. Beyrut: Âlemu’l-Kütüb, 1. Baskı, 1408/1988.
  • Zemahşeri, Ebu’l-Kâsım Mahmûd İbnu Ömer. el-Keşşaf hakāiku kavâmidi’t-tenzîl ve uyûni’l-ekāvîli fî vucûhi’t-te’vîl. Thk. Adil Ahmed Mevcûd - Ali Muhammed Muavvid. Riyad: Mektebetü’l-Ubeykān, 1418/1998.