Müzikte Zaman Bilincine Giriş

Zaman bilinci üzerine olan bu çalışmada müzik zamanına fenomenolojik bir biçimde bakılacaktır. Araştırma konusu şimdiyi ne olarak nitelendirdiğimizdir. Objektif zaman ve müzik zamanı derken farklı şeylere işaret etmekteyiz. Husserl fenomenolojisinde dünya bilinçte kurulur. Peki, Husserl’e göre müzikal tecrübe ve zaman algısı bilinçte nasıl kurulmaktadır. Müzik doğası gereği zamansaldır. Melodiyi duymamız, işitmemiz ise algılamadır. Sesler başlar ve biter fakat melodinin algısı sesin algısından farklıdır, melodi süre birliğine sahiptir. Müziğin tecrübesinde zamansallık içkindir. Fakat bu zamansallık saat zamanından farklı olarak bir zamansızlık hissidir. Bu zamansızlık hissi de bize sınırsızlığı tecrübe ettirmektedir.

___

  • Augustinus. (2010). İtiraflar. Çiğdem Dürüşken (çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Husserl, Edmund. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Harun Tepe (çev.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Husserl, Edmund. (2015). İçsel Zaman Bilincinin Fenomenolojisi Üzerine. Mesut Keskin (çev.). İstanbul: Avesta Basın Yayın.
  • Keskin, Mesut. (2016). Zaman Fenomenolojisinin Sıfır Noktasına Doğru. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar. 1.9, 63-76.
  • Poller, Tom Rojo. (16 Mart 2006). Music and Time-consciousness. Global Interplay. Berlin, 1-18.