Albert Camus‟nün felsefesinde metinlerarasılık: “Sisifos‟u mutlu hayal edelim”

Yeni üretilen bir metnin daha önceki metinlerle arasındaki ilişkiyi ve benzerlikleri tanımlayan “metinlerarasılık” kavramı, özellikle sosyal bilimlerde önemli bir araştırma konusu teşkil etmektedir. İlk olarak, edebi eserler metinlerarasılık kapsamında incelenmiş ve edebi metinler arasında önemli benzerlikler olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, insanların kendilerini ifade edebilmeleri için birden fazla yöntem söz konusu olduğundan araştırma dünyasını edebiyatla kısıtlamak mümkün değildir. Örneğin felsefe, insanların kişiliklerini tanımlama ve düşünce yapılarını açıklama bağlamında en derin ifade biçimlerinden bir tanesidir; dolayısıyla felsefi yaklaşımların, mit, edebiyat, politika, ekonomi ve toplum gibi dış kaynaklardan etkilenmesi kaçınılmazdır. Felsefedeki metinlerarasılık genellikle yazılı metinler üzerinden değerlendirilse de aslında filozofların bakış açılarında çok daha temel ve bariz bir metinlerarasılık durumu söz konusudur: felsefenin kendisi metinlerarasılık üzerine kurulabilmektedir. Bu çalışma, felsefi yaklaşımların oluşturulması aşamasında metinlerarası bağlantıların rolünü ortaya koymayı hedeflemektedir. Buna bağlı olarak, çalışma kapsamında Albert Camun‟nün “absürt” felsefesi ele alınacak ve Camus‟nün felsefesi ile Sisifos Miti arasındaki metinlerarası ilişki karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Böylelikle, mutluluğumuzun “Sisifos‟u mutlu hayal etme” yönündeki isteğimize ne denli bağlı olduğu gösterilecektir.

Intertextuality in Albert Camus‟s philosophy: “Let us imagine Sisyphus happy”

Intertextuality, the term defining the relationship and the similarity of a newly-produced text with previous ones,has provided a broad array of subjects to be studied especially in social sciences. Firstly, literary works havebeen analyzed within the framework of intertextuality, and striking similarities have been found among literarytexts. Nevertheless, the world cannot be limited to the literature since there are numerous ways and possibilitiesfor human beings to express themselves. Philosophy, for instance, is the deepest version of humans‟ selfexpressionsand understandings; therefore, it has been inevitably influenced by external sources such as myths,literature, politics, economics or society. Although the intertextuality in philosophy has been mostly analyzedthrough the written philosophical works, there is a more basic and evident relationship in philosophers‟perspectives: the intertextuality in the philosophy itself. Accordingly, this study aims to illustrate the role of theintertextual references in the formation of philosophical approaches. For this purpose, the study will focus onAlbert Camus‟s “absurd” philosophy, and the intertextual relationship between Camus‟s philosophy and themyth of Sisyphus will be examined from a comparative perspective. By this way, it is aimed to demonstrate howour happiness is dependent on our desire to “imagine Sisyphus happy”.

___

  • Albert Camus – Biographical. (n.d.). In Nobelprize.org. Retrieved on August 14, 2017 from http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1957/camus-bio.html.
  • Albert Camus Biography (2014). In Biography.com. Retrieved on August 14, 2017 from https://www.biography.com/people/albert-camus-9236690.
  • Allen, G. (2000). Intertextuality. London: Routledge.
  • Bakhtin, M. M. (1981). The dialogic imagination: four essays. (C. Emerson & M. Holquist, Trans.). Austin: University of Texas Press.
  • Bakhtin, M. M. (1986). Speech genres and other late essays (V. W. McGee, Trans). Austin: University of Texas Press.
  • Bauman, R. (2004). A World of Others’ Words. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Camus, A. (1955). The Myth of Sisyphus and Other Essays. (J O‟Brien, Trans.). New York: Knopf.
  • Caraway, J. E. (1992). Albert Camus and the Ethics of Rebellion. Mediterranean Studies, 3, 125-136.
  • Gordon, M. (2016). Teachers as Absurd Heroes: Camus‟ Sisyphus and the Promise of Rebellion. Educational Theory and Philosophy, 48(6), 589-604.
  • Kristeva, J. (1989). The Kristeva Reader. (T. Moi, Ed.). Oxford: Basil Blackwell.
  • Miola, R. S. (2004). Seven Types of Intertextuality. In M. Marrapodi (Ed.), Shakespeare, Italy and Intertextuality, (pp. 13-25). Manchester: Manchester University Press.
  • Sisyphus. (n.d.). In Greekmythology.com. Retrieved on August 14, 2017 from https://www.greekmythology.com/Myths/Mortals/Sisyphus/sisyphus.html.
  • The Myth of Sisyphus (2017). In Greek Myths and Mythology. Retrieved on August 14, 2017 from https://www.greekmyths-greekmythology.com/the-myth-of-sisyphus/.
  • Verhoef, A. H. (2014). Sisyphus, Happiness and Transcendence. South African Journal of Philosophy, 33(4), 537-546.
  • Ward, J. J. (2012). Following in the Footsteps of Sisyphus: Camus Vonnegut, and Rational Emotive Behavior Therapy. Interdisciplinary Literary Studies, 14(1), 79-94.