“Organize İşler” Filminde İdeolojinin İnşası

İdeoloji, içinde yaşanılan toplumun yapısı ve siyasal düzenine yön vermektedir. Sinema, ideolojinin aktarılmasında önemli role sahip olabilir. İnsanlar bir dizi veya filmi izlerken genellikle savunmasız durumdadır. Bir komedi filmi izleyip sadece güldüğünü ve eğlendiğini sanan izleyici, ideolojik bir aygıt tarafından etkilendiğinin farkında dahi değildir. Çalışmada “ideolojik film eleştiri” yöntemi kullanılarak “Organize İşler “ filmi, diyalog ve sahneler bazında çözümlemeye tabi tutulmuştur. Süre olarak fazla olmamakla birlikte şiddetin kitleselliği ve kullanılan sıra dışı yöntemleri dikkat çekicidir. Şiddetin yoğun gösterimi ve sıradanlaştırılması izleyicinin dünyaya karşı kendisini zayıf görmesine yol açabilecektir. İyi insanlar filmde genellikle büyük sorunlarla uğraşıyor gösterilirken, kolay ve müreffeh bir hayat süren kötü insan temsillerine fazlaca yer verilmiştir. Kötülük problemi bağlamında düşünüldüğünde, iyi olmanın insana mutluluk ve huzur getiremediği düşüncesi varlığını hissettirmektedir. Eğitimli ve donanımlı olmanın toplumsal yaşamda bir avantaj olmadığı düşüncesi de bazı bölümlerde betimlenmiştir. Filmin bu türden mesajları izleyiciye toplumsal hiyerarşinin belirlenmesinde bilgi ve kültürün belirleyici bir unsur olmadığını ekmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Kitle İletişim, Sinema, İdeoloji

___

  • Adorno, W. T. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. (Çev. Nihat Ülner - Mustafa Tüzel-Elçin Gen). İstanbul: İletişim Yayınları. Althusser, L. (2003). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Çev. Alp Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Anderson, P. (2016). Batı Marksizmi Üzerine Düşünceler. (Çev. Bülent Aksoy). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Dursun, Ç. (2014). TV Haberlerinde İdeoloji. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Eagleton, T. (2015). İdeoloji. (Çev. Muttalip Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.