Beğeni Sosyolojisi Açısından Kültürel Tabakalaşma: Yeni Orta Sınıf ve Yeni Medya

Bu makalenin amacı, yeni orta sınıf olgusunu, zevk ve beğeni sosyolojisi çerçevesinde kültürel tercihler üzerinden sorgulayarak, kültür ürünlerine hangi medya aracılığıyla nasıl erişildiği ve bunların nasıl temsil edildiği ve tüketildiğini incelemektir. Araştırmanın kuramsal arka planını, toplumsal sınıf, kültürel tabakalaşma ve iletişim modellerine ilişkin yaklaşımlar oluşturmaktadır. Araştırmada, yeni iletişim teknolojilerinin kültürel tercihlerin belirlenimi üzerindeki etkisini inceleme amacıyla, İstanbul’da yaşayan genç-yetişkin on beş görüşmeciyle Eylül ve Kasım 2013 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş derinlemesine mülakatların bulguları kullanılmıştır. Buradan hareketle, yeni orta sınıf kültüründen bahsetmenin mümkün olup olmadığı sorgulanarak, yeni medya aracılığıyla birer ileti durumuna gelmiş kültür ürünlerinin temsil ve kullanım örüntülerinin incelemesi gerçekleştirilmiştir. Buna göre, yeni iletişim teknolojilerinin ve internette sosyal medya mecralarındaki paylaşımların, yeni orta sınıfın kültürel tercihlerinin oluşturulmasında etkin rol oynadığı saptanmış, temsil ve görüntülerin, eser ve performans yerine ikame edildiği belirlenmiştir. Ayrıca, beğeni kamuları arasındaki ilişkinin esnekliği ve toplumsal tabaka bileşkelerinden kültürel kapitalin hangi açılardan dönüşüme uğradığı tartışılmıştır.

CULTURAL STRATIFICATION IN TERMS OF SOCIOLOGY OF TASTE: THE NEW MIDDLE CLASS AND THE NEW MEDIA

The aim of this article is to analyze the notion of new middle class and the ways its cultural preferences are represented and consumed on new media within the framework of sociology of taste. The article builds on different theoretical bases including studies on social class, cultural stratification and communication models. The study uses the findings of a fieldwork study conducted in Istanbul between September and November 2013 with fifteen young adults in order to discover the impact of new communication technologies on cultural preferences. The article thus questions the possibility of a new middle class culture and analyzes the uses and representations of cultural products that turned into a message throughout new media. The results highlighted the efficient role of the new communicationtechnologies and social media on the determination of cultural preferences of the new middle class, and pointed out the substitution of cultural pieces and performances by images and messages. In addition, the discussions include the flexibility among different taste publics and the transformation of cultural capital as a component of social stratification.   

___

  • Adorno, T.W. ve Horkheimer, M. (1979/1944). Dialectics of Enlightenment. London: Verso.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu (F. Keskin ve H. Deliceçaylı, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity.
  • Bell, D. (2008). The Coming of Post-Indsutrial Society. D. B. Grusky (Ed.), Social Stratification. Class, Race and Gender in Sociological Perspective içinde (s. 966-978). Colorado: Westview.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University.
  • Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Cambridge: Blackwell.
  • Crane, D. (1994). The Sociology of Culture: Emerging Theoretical Perspectives. Cambridge: Blackwell.
  • Crompton, R. (1998). Class and Stratification: An Introduction to Current Debates. Cambridge: Polity.
  • Debord, G. (2014). Gösteri Toplumu (A. Ekmekçi ve O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Goldthorpe, J. (1987). Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon.