BİR MÜZİK FİLOZOFU OLARAK SCHOPENHAUER

Sanat felsefesi veya daha genel olarak estetik doktrinler, Antik Yunandan beri felsefenin temel konularının belirlendiği tartışmalardan oluşmaktadır. Güzelin ne olduğunun araştırılmasına yönelik olan çalışmalar Antikçağda başlamış, ancak Kant’ın Yargı Yetisinin Eleştirisi’yle birlikte sistemli bir şekilde ele alınmıştır. Schopenhauer’dan önce estetik konusuyla ilgilenen filozoflar, ayrı bir müzik felsefesi ortaya koymak gibi bir ihtiyaç içinde olmadan, müzik sanatını kendi sistemlerinin içerisinde tutarlı bir şekilde ele almışlardır. Bu filozofların düşünceleri, müzik felsefesi literatürünün ilk çalışmaları olarak, alanında bir temel oluşturduğu kabul edilebilir. Bu çalışmada; Schopenhauer’un müzikle ilgili düşüncelerinde kendisinden önceki filozoflardan nasıl etkilendiği, onlara yönelttiği eleştiriler ve konuyla ilgili iddialarının müzik felsefesindeki yeri araştırılacaktır. Bununla birlikte Schopenhauer’un müzikle ilgili düşüncelerinin, bir müzik felsefesi adını alması için olanaklı olup olmadığının da araştırılması üzerinde durulacaktır. 

SCHOPENHAUER AS A MUSIC PHILOSOPHER

The philosophy of art, or more generally, aesthetic doctrines, has consisted of debates on the basic subjects of philosophy since Ancient Greece. The studies on the investigation of what is beautiful started in Antiquity; however, they were handled systematically together with Kant's Critique of Judgement. Philosophers interested in aesthetics prior to Schopenhauer dealt with the art of music consistently within their own systems, without the need for a separate philosophy of music. The views of these philosophers can be considered as a foundation in this field as the first studies of the literature of the music philosophy. This study will explore how Schopenhauer's thoughts about music were influenced by the philosophers before his time, his criticisms towards them and the role of his relevant claims in the philosophy of music. In addition, the study will also focus on whether Schopenhauer's views on music are likely to be called a music philosophy.

___

  • CARTWRIGHT, D. E. (2014). Scopenhauer. (Çev. Erduman, S.) İstanbul: İşbankası.
  • CHADWICK, H. (1998). Boethius. The Consolations of Music, Logic, Theology, and Philosophy. Oxford Universty Press.
  • ERENÖZLÜ, S.S. (2019). Kant Estetiğinin Modern Düşüncede Eleştirisi, Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GREEN, L. D. (1930). Schopenhauer and Music. Oxford Universty Press, The Musical Quarterly. Vol.16 No:2.
  • HEGEL, G.W.F. (2011). Tinin Görüngübilmi. (Çev. Yardımlı, A.) İstanbul: İdea Yayınevi.
  • HEGEL, G.W.F. (2004). Introductory Lectures on Aesthetics. (Trans. B. Bosanquet). London: Penguin Books.
  • HERAKLEITOS. (2016). Fragmanlar. (Çev. Akgün, A.) İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • IŞIM, M. A. (1976). Upanişadlar. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • KANT, I. (1952). The Critique of Judgement. (Trans. J. C. Meredith). Oxford University Press.
  • KIVY, P. (1993). The Fine Art of Repetition. Cambridge University Press.
  • KIVY, P. (2010). Introduction to a Philosophy of Music. Oxford University Press.
  • LUKACS, G. (2001). Estetik. III.(Çev. Cemal, A.) Istanbul: Payel.
  • MERRICK, P. (1987). Revolution and Religion in the Music of Liszt. Cambridge University Press.
  • SAUNDERS, T.B. (2006). Schopenhauer. (Çev. Aydoğan, A.) İstanbul: Say.
  • SCHOPENHAUER, A. (2009). İsteme Ve Tasarım Olarak Dünya. (Çev. Özyaşar, L.) İstanbul: Biblos.
  • SCHOPENHAUER, A. (2000). Parerga and Paralipomena. (trans. Payne, E.F.J.). Oxford Universty Press.
  • SCHOPENHAUER. A. (2013). Güzelin Metafiziği. (Çev. Aydoğan, A.) İstanbul: Say
  • SHINER, L. (2013). Sanatın İcadı Bir Kültür Tarihi. (Çev. Türkmen, İ.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SANS, E. (2006). Schopenhauer. (Çev. Ergüden, I.) Ankara: Dost.
  • TUNALI, İ. (2008). Grek Estetik’i. Ankara: Remzi Kitabevi.
  • WEBERN, A. (1998). Yeni Müziğe Doğru. (Çev. Bucak, A.) İstanbul: Pan Yayıncılık.