Kozmolojik Delil ve William Lane Craig’in Kelam Kozmolojik Argümanı

Birçok teist evrenin bir başlangıcı olduğunu savunmuştur ve bu başlangıcın ancak ve ancak Tanrı’nın eseri olabileceğini göstermeye çalışan akıl yürütmelerde bulunarak Tanrı inancının rasyolenelliğini göstermeye çalışmıştır. Biz çalışmamızda, bu girişimlerin modern zamanlarda en ilgi çekici olanlarından biri olan kozmolojik delili, hem matematik felsefesindeki hem de modern fizikteki gelişmeler ışığında yeniden yorumlayarak çağdaş felsefenin ve modern bilimin yöntemleriyle sunmaya çalışan William Lane Craig’in kelam kozmolojik kanıtını inceleyeceğiz. Çalışmamızda, kozmolojik delilin tarihçesini kısaca ele aldıktan sonra da Craig’in argümanının felsefi ve bilimsel temellendirmelerine yer verilmiştir. Makalenin amacı, bilimsel ve felsefi birtakım temellendirmeler ile Tanrı’nın varlığına dair deliller sunmaktır. Bu deliller neticesinde Tanrı’nın varlığı, rasyonel olarak kanıtlanmaktadır.

Cosmological Evidence and William Lane Craig’s Theological Cosmological Argument

Many theists argues that the universe had a beginning and have tried to show that the rationality of God by reasoning and attempting to show that this beginning can only be God's work. In this article, we will examine the cosmological evidence of William Lane Craig, who tries to present the evidence of the cosmology, one of the most interesting of these attempts in modern times, by using the methods of modern philosophy and modern science by reinterpreting and developing the evidence of cosmology both in the philosophy of mathematics and in modern physics. In this work firstly, the history of cosmological evidence is briefly mentioned and then the basics of Craig's argument are given. The aim of this work is that to provide evidence of God's existence through some scientific and philosophical foundations. As a result of these evidences, the existence of God is rationally proven.

___

  • Aristoteles. (1996). Metafizik. Çev. Ahmet Arslan, İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • —. (2005). Fizik, (çev. Saffet Babür), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Craig, William Lane. (1979). Reasonable Faith: Christian Truth and Apologetics, London: Crosway Books.— (1979). God, Time and Eternity. Religious Studies 14, Erişim Tarihi: 30.12.2018 http://www.leaderu.com/offices/billcraig/docs/eternity.html,
  • —. (2001). “The Cosmological Argument from Plato to Leibniz”, London: Harper & Row Publishers.
  • —. (2015). “Kelam Kozmolojik Kanıtı”, Çev. Zikri Yavuz, Allah, Felsefe ve Bilim, İstanbul: İstanbul Yayınevi.
  • —. (2017). “Büyük Patlama ve Ötesi”, Çev. Fehrullah Terkan, Din Felsefesine Dair Okumalar I, İstanbul: İz yayıncılık.
  • Platon. (1999). Yasalar, Çev. Candan Şentuna - Saffet Babür, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Davies, Paul. (1983). God and the New Physics, A Touchstone Book, New York: Simon & Schuster.
  • Şahin, Naim. (2001). Hegel’in Tanrısı, Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Topaloğlu, Bekir, (1992). “İslam Kelamcılarına ve Filozoflarına göre Allah’ın Varlığı”, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Taylan, Necip. (1994). “İslam Düşüncesinde Din Felsefeleri”, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.