Siyasal Kültürlenme Sürecinde Yabancılaşma Üzerine

Yabancılaşmak, bireyin içine gömdüğü dışavurumlardır. Birey, kendi içinde bir toplum yaratabilmektedir. Kültürleri, normları, coğrafyaları, toplumsallaşma sürecini içselleştirememiş olan öznede bir kopuş meydana gelir. Varoluş mücadelesi içerisine giren özne, kopuş sonrası var olmanın gerekliliklerini(sosyalizasyon, iletişim kurma, rol ve statü gerekliliklerinin ifası) yerine getirememektedir. İletişim kurmakta güçlük çeken özne, dışavurumların yerine içevurumları tercih eder, kendi adaptasyon alanını inşa eder ve bu alana kendini hapseder. Yarattığı alana ve yarattığı alter egosuna âşık olan Stockholm Sendromlu özne, kendisinin rehinesi ve rehin alıcısıdır bu senaryoda. Ait hissedemeyişler, sahiplenemeyişler, kültürel çatışmalar, hegemonyalar, kopuşlar ve yalnızlaşım yabancılaşma hastalığının zeminini oluşturan patojenlerdir. Bu çalışma, ortak değer olan kültürün siyasal gelişim aşamasında bireyin siyasete karşı mesafeli ve kayıtsız kalma durumunu neden-sonuç ilişkisi bağlamında ortaya koymayı amaçlamaktadır.

On Alienation In The Process Of Political Culturization

Alienation is the manifestations that the individual has buried inside. The individual can create a society within himself. A rupture occurs in the subject without internalized cultures, norms, geographies, and socialization processes. The subject, who is in the struggle for existence, cannot fulfill the requirements of existence (socialization, communication, performance of role, and status requirements) after the break. The subject, who has difficulty communicating and prefers introjections instead of expressions, builds his adaptation field and imprisons himself in this field. In this scenario, the subject with Stockholm Syndrome, in love with the space he created and the alter ego he created, is his hostage and hostage taker. Not being able to feel belonging, not owning, cultural conflicts, hegemonies, ruptures, and isolation are the pathogens that form the basis of alienation disease. This study aims to reveal the situation of the individual's distancing and indifference towards the political in the political development stage of the culture, which is the common value, in the context of a cause-effect relationship.

___

  • Acar, E. (2016). Siyaset Bilimine Giriş. Önder Kutlu (Ed.),Birey ve Siyasal Hayat: Siyasal Kültür (p. 62-81). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Adorno, T. (2003). “Kültür Endüstirisini Yeniden Düşünürken” Cogito, (B. O. Doğan, Çev). İstanbul: YKY.
  • Aydın, A. (2000).Düşünce Tarihi ve İnsan Doğası. Alfa Basım Yayınevi, İstanbul.
  • Balibar, E. (1996). Marx’ın Felsefesi, (Ö. Laçiner, Çev.). İstanbul. Birikim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde, (O. Adanır, Çev.) 3. Basım, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Camus, A. (2020). Yabancı. (A. Sezen, Çev.). İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Dursun, M. (2019). Toplumun Mcdonaldlaştırılması . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 233-238.
  • Erdost, B. (2010). Karl Marx: Yabancılaşma. Ankara: Sol Yayınları.
  • Ertaş, İ. (2021). Anomi Nedir? Durkheim ve Merton’a Göre Anomi. Retrieved on 05.02.2023 from: https://www.sosyologer.com/anomi-nedir/
  • Feuerbach, L. (2004). Hristiyanlığın Özü. çev. Devrim Bulut, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Fromm, E. (2008). Özgürlükten Kaçış, (Ş. Yeğin, Çev.) 5. Press, İstanbul: Payel Yayınları.
  • Kafka, F. (2018). Dönüşüm. (G. Sert, Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kiraz, S. (2015). Kitle, Kültür, Bunalım ve Yabancılaşma. Mavi Atlas Dergisi, (5), 126-147.
  • Marx, K. (2014). 1844 El Yazmaları. (Çev. Murat Belge). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Marx, K. (1978). Kapital, Birinci Cilt, (Çev.: Alaattin Bilgi). (s.28). Ankara: Sol Yayınları.
  • Ofluoğlu, G. Büyükyılmaz, O. (2008). Yabancılaşmanın Teorik Gelişimi ve Tarihsel Süreç İçinde Farklı Alanlarda Görünümleri. Kamu-İş, 10(1), 113-144.
  • Özel, F.B. & Mumyakmaz, A. (2018). Max Horkheımer Ve Theodor W. Adorno’da Modern İnsan Ve Tüketim İdeolojisi, Akademik Hassasiyetler Dergisi, 5/10, 61-82.
  • Ritzer, G. (2017). “Toplumun McDonaldlaştırılması”. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Seyrek, A. M. (2019). İzmler Sözlüğü. İstanbul: Yediveren Yayınları.
  • Slattery, M. (2008). Sosyolojide Temel Fikirler. (Ü. Tatlıcan, & G. Demiriz, Çev.) Ankara: Sentez.
  • Topçu, S. (2017). Retrieved on 10.02.2023 from Gaia Dergi: https://gaiadergi.com/kultur-endustrisine-genel-bakis/
  • Uluç, M. A. (2020). Karl Marx Ve Yabancılaşma: Sosyolojik Bir Analiz . Hafıza ,2 (1) , 26-38.
  • Uygun, O. (2014). Demokrasi Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyutlar, 2. Baskı, İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Yalçınkaya, B. & Göngen,M. (2020).Tekilden Çoğula El Değiştiren Diktatörlük: İlliberal Demokrasi, Akademik Hassasiyetler Dergisi, 14/7, 269-289.
  • Özel, F.B. & Mumyakmaz, A. (2018). Max Horkheımer Ve Theodor W. Adorno’da Modern İnsan Ve Tüketim İdeolojisi, Akademik Hassasiyetler Dergisi, 5(10), 61-82.