William Morris'in Romantik ve Marksist Ütopyası: Hiçbiryer'den Haberler'de Estetik, Ekonomi ve Ekoloji

19. yüzyıl Avrupası birçok farklı yaklaşıma sahip ütopyanın tasarlanışına ve yazılışına tanıklık etmiştir. Bu makalenin amacı; İngiliz Marksist şair, sanatçı ve yazar William Morris'in 1890 yılında yayımlanan Hiçbiryer'den Haberler (News from Nowhere) adlı ütopyasının teknolojiye ve kapitalizme yaklaşımı konusunu; estetik, ekonomi ve ekoloji bağlamında incelemek ve üzerinde çok tartışılmış olan bu yapıtın, ütopya kronolojisindeki özel yerini ortaya koymaktır. Hiçbiryer'den Haberler, 19. yüzyılda yazılmış olan çok sayıdaki ütopyadan biri olmanın yanı sıra, kendisi ile birlikte anılan yine aynı döneme ait sosyalist eğilimli birçok ütopyadan da ayrılan özellikler barındırması nedeni ile özel bir anlam taşımaktadır. Makale, Morris'in yapıtının Marksizm-Romantizm eksenini, ekonomi-estetik ilişkisine bağlı olarak açımlayarak, yazarın kurduğu dünyanın işleyişinin dinamiklerini göstermeyi amaçlamaktadır.

Romantic and Marxist Utopia of William Morris: Aesthetics, Economics and Ecology in News from Nowhere

Europe in the nineteenth century spawned many utopias with diverse schemes and outlooks, among which William Morris's News from Nowhere (1890) holds a special place. The brainchild of the great Marxist poet, artist and writer of the century, News from Nowhere offers a distinctive summation of Morris's extraordinary blend of Romanticism and Marxism, which is filtered through his multiple lenses of aesthetics, economy and ecology. The following article is a modest attempt at explicating the dynamics of his utopia through the depiction of the different dimensions of his Marxist and Romantic ideas as developed and illustrated in the book in relation to art/aesthetics and labor/economy.