DEKORATİF VE AİDİYET TAMAMLAYICI (VURGULAYICI-ANIMSATICI ) BİR SİMGE OLARAK İZNİK ÇİNİLERİNİN LONDRA’DA ÜÇ TÜRK LOKANTASININ İÇ MİMARİSİNDE KULLANIMININ İNCELENMESİ

Çini Anadolu Türk Mimarisinin her döneminde kullanılan bir süsleme unsuru olmuştur. İlk kullanımlarını dini yapıların mimarisinde gördüğümüz bu sanat, XVI. yüzyıldan itibaren sivil yapılarda kullanılmaya başlanmış; Sarayın desteğiyle gelişmiş ve dünya çini sanatları içinde kendine özgü geliştirilen sır altı uygulama tekniğiyle birlikte ‘’İznik Çinisi’’ adıyla anılan ünik bir hal almıştır. Geleneksel sanatlarımızdan olan çinicilik Türklerle özdeşleşmiş bir sanat olarak kullanıldığı yere kimlik kazandıran en önemli öğelerin başında gelmektedir. Çini sanatının bu özelliği ile Londra’daki üç Türk lokantasının iç mimarisinde kullanılmasını incelediğimiz çalışmamızda, lokantalarda ifade edilmeye çalışılan kimliği yansıtan en güçlü aracın, iç mimari ortamın tasarımına görsel katkı sağlayan ve lokantanın Türk kimliği ile özdeşleşen çinilerin olduğu açıkça görülmektedir.

INVESTIGATION OF IZNIK TILES AT INTERIOR ARCHITECTURES IN THREE TURKISH RESTAURANTS IN LONDON AS A DECORATIVE AND COMPLEMENTARY (HIGHLIGHTING - REMINDING)

Tile has been an ornamental element used in every period of Anatolian Turkish Architecture. This art, the first uses of which we see in religious architecture, It has been used in civil buildings since the century XVI. It developed with the support of the palace and became a unique one known as "Iznik Tile" with the under-glaze application technique developed in the world tile arts. In our study, where we examine the use of this feature of tile art in interior architecture of tree Turkish Restaurants in London, it is clearly seen that the most powerful tool that designed, is the tiles that make visual contribution to the design of the interior architecture environment and become synonymous whit the Turkish identity of the restaurants.

___

  • Atalay, M. (1983). Kütahya Çinicilik Sanayisinin İncelenmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ayber, U. (2012). Mekân Kimlik İlişkisinde Işık ve Renk Faktörlerinin Psikolojik ve Sosyolojik Analizi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü . İstanbul: Yüksek Linsans Tezi.
  • Arkiv . (2020). 11 11, 2020 tarihinde www.arkiv.com: http://www.arkiv.com.tr/proje/beyti-et-lokantasi1/1007 adresinden alındı
  • Autoban. (2010). 11 11, 2020 tarihinde www.autoban.com: https://www.autoban.com/en/projects/hospitality/fb/karakoy-lokantasi adresinden alındı
  • A-Moveable-feast . (2019). 11 5, 2020 tarihinde www.a-moveable-feast.co.uk: https://a-moveable-feast.co.uk/2019/02/06/yeni/ adresinden alındı
  • Bekar, A., & Gümüş Dönmez, F. (2014). Temalı Restoranlar ve Temalı- Etnik Restoran Ayrımı. Uluslararası Sosyal Araştırmaları Dergisi , s. 802-808.
  • Cevizkaya, G. (2015). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı. Tüketicilerin Etnik Restoran Tercih Etmel Nedenleri: İstanbul'da Bir Arşatırma . Balıkesir: Yüksek Lisans Tezi.
  • Conranandpartners. (2020). 11 2, 2020 tarihinde www.conranandpartners.com: https://conranandpartners.com/project/dream-ruya/ adresinden alındı
  • Çalışkan, K. (2019). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Geleneksel türk Sanatları Anasanat Dalı. 20. Yy'Da İznik Çinileri'nin Yeniden Ortaya Çıkışı ve Bu Süreci Etkileyen Bir Çini Ustası: Faik Kırımlı . İzmir: Yükek Lisans.
  • Gurulogy. (2020). 11 2, 2020 tarihinde www.gurulogy.com/sofra-london : https://www.gurulogy.com/sofra-london adresinden alındı
  • Instagram. (2020). 11 2020 tarihinde www.instagram.com: https://www.instagram.com/yenisoho/ adresinden alındı
  • Kahvecioğlu, H. L. (1998). Mekansal İmajın Oluşumu ve Yapısı Üzerine Bir Model. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü . İstanbul: Doktora Tezi.
  • Koç Altuntaş, S., & Ertaş Beşir, Ş. (2019). Atlas Uluslararası 4. Sosyal Bilimler Kongresi. Türk Evinde İç Mekan Kimliği, (s. 425-435). Ankara.
  • Küçükyılmazlar, A. (2006). İstanbul Ticaret Odası Çini Araştırması. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • London.eater . (2019). 11 5, 2020 tarihinde https://london.eater.com/2019/2/7/18215136/yeni-london-restaurant-yeni-lokanta-istanbul-civan-er: adresinden alındı
  • Mayfair.sofra. (2020). 2 11, 2020 tarihinde www.mayfair.sofra.co.uk : https://mayfair.sofra.co.uk adresinden alındı
  • Öney, G. (2007). Doğu'dan Batıya İslam Sanatında Türk Çini ve Seramiklerine Uzanan Miras. G. Öney, & Z. Çobanlı içinde, Anadolu'da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı (s. 13-23). İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Özdemir, S. S. (2019). Balıkesir Üniveristei, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı. Etnik Restoranların Turist Davranışlarına Etkis: Berlin'deki Türk Restoranlarında Bir Araştırma . Balıkesir: Doktora Tezi.
  • Pandeli. (2020). 11 11, 2020 tarihinde www.pandeli.com.tr: https://www.pandeli.com.tr/hakkinda adresinden alındı
  • Ruyalondon. (2020). 11 2, 2020 tarihinde www.ruyalondon.com: https://ruyalondon.com/welcome/ adresinden alındı
  • Sancak, A. (2009). Kentsel Mekan Kimliğinin Oluşumunda Kent Mobilyası Tasarım Kriterleri. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi,Fen Bilimleri Enstitüsü . İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Sofra. (2020). 11 2, 2020 tarihinde www.sofra.co.uk: https://www.sofra.co.uk adresinden alındı
  • Şahin, M. (2015). Geleneksel Türk Süsleme Sanatlarında Çinicilik. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü . İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Tripadvisor. (2020). 2 11, 2020 tarihinde www.tripadvisor.com.tr : https://www.tripadvisor.com.tr adresinden alındı
  • Uçar Kahraman, E. C. (2019). Mimar Sinan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Mekan Kimliğinin Fine Dining Restoranlar Örneğinde İncelenmesi . Yüksek Lisans Tezi. Yarımay, Ö. (2018). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul'da Müze Olarak Tasarlanan Yapıların Mimari Kimlik Bağlamında İrdelenmesi . İstanbul: Yüksek Lisans Tezi.
  • Yetkin, Ş. (1972). Anadolu'da Türk Çini ve Sanatının Gelişmesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.