BOUNDRIES OF CREATIVEACCOUNTING

Yaratıcı muhasebe, yasal çerçeve sınırı ile hileli muhasebe sınırı arasında kalan gri alanda oluşmaktadır. Yaratıcı muhasebenin sınırının nerede başladığının ve nerede bittiğinin, hilenin ise nerede başladığının açık ve net olarak belirlenmesi oldukça zordur, belirsizlik göstermektedir. Çünkü yasal çerçevenin sınırı da sabit değildir, zamanla değişmektedir. Finansal tablolara ilişkin, yasal çerçevedeki esneklik, eksiklik, boşluk, belirsizlik, çelişki ve benzer durumlardan yararlanmak suretiyle yapılan amaca uygun manipülasyonlar yaratıcı muhasebe konusunu oluşturmaktadır. Küresel piyasaların gelişmesi, finansman ihtiyacı ve özellikle fınansal krizler, günümüzde yaratıcı muhasebenin yaygınlaşmasına neden olmuştur. Ancak, yaratıcı muhasebe uygulamaları, oldukça derin ve ayrıntılı muhasebe bilgisi yanında ayrıca özel yetenek de gerektirmektedir.

YARATICI MUHASEBENIN SINIRLARI

Creative accounting occurs in the gray section between the regulatory framework and the fraudulent accounting boundaries. Creative accounting is the manipulations of financial statements in purposeful way within the regulatory framework by using the flexibility, lack, gap, uncertainty, contradiction and similar situations of financial statements. lt is rather difficult to clearly define where the creative accounting’s boundary begins and where it ends and where the fraud begins. Because the boundary of the legal framework is not permanant, it changes over time. Therefore, discussions on the legality of creative accounting is still ongoing. The development of global markets, the need for fınancing and especially the financial crises have caused the spread of creative accounting today. However, creative accounting practices require special skills as well as fairly deep and detailed accounting knowledge. Many of the manipulations that start with creative accounting carry the risk of turning into fraudulent accounting.

___

  • Artar,Y.,(2015), Türkiye Milli Futbol Takımına Yapılan Sponsorluk Harcamalarmın Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi, Vergi Raporu Dergisi, S.194, Kasım 2015.
  • Association of Certified Fraud Examiners (ACFE), The ACFE’s Report to the Nation on Occupational Fraud and Abuse, The Association of Certified Fraud Examiners Manuel, 2014.
  • Atan, M., (2015), Yaratıcı Muhasebe Teknikleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Yayımlanmamış YL Tezi.
  • Aygün, D., (2013), Yaratıcı Muhasebe Stratejileri, Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Ekim 2013.
  • Breton, G. ve Taftler, R. J., (1995), Creative Accounting and Investment Analyst Response, Accounting and Business Research, C.25, 8.98, 81—92.
  • Çıtak, N., (2009), Hileli Finansal Raporlamada Yaratıcı Muhasebe, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Dechow, P. M. ve Skinner, D. J., (2000), Eamings Management: Reconciling the Views of Accounting Academics, Practitioners and Regulators, AAA —Accounting Horizons, C.14, S.2, 235—250.
  • Demir, V. ve Bahadır, O., (2007), Muhasebe Manipülasyonları, Mali Çözüm, S.84.
  • Doyrangöl, N., (2007), İşletmelerde İç Kontrol ve İç Denetim, İstanbul Deloit.
  • Dumanoğlu, S., (2005), Hata ve Hile Ayırımı: Hile Denetimi, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 020, S.1, s.347—358.
  • Durmuş, A. H., (2015), Finansal Tablolar Analizi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Yayını, İstanbul.
  • Griffiths, I., (1986), Creative Accounting, Sidgwick and Jackson, London.
  • Güredin, E., (2014), Denetim ve Güvence Hizmetleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Hogan, C. E., Rezaee, Z., Riley, R., Velury, U. K., (2009), Financial Statement Fraud: Insight from the Academic Literature, American Accounting Association, C.27, 231—252.
  • Jones, M., (2011), Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals, John Wiley Sons Ltd., West Sussex.
  • Küçük, E. ve Uzay, Ş., (2009), Hileli Finansal Raporlamanın Oluşumu ve Doğurduğu Sorunlar, Erciyes İİBF Dergisi, 2009, 239—258.
  • Mengi, B. T., (2012), Hile Denetiminde Yetkinliklerin Değerlendirilmesi, Hile Karosu, Mali Çözüm Dergisi, Kasım—Aralık 2012, 113—128.
  • Mulford, C. ve Comiskey E., (2002), The Financial Numbers Game: Detecting Creative Accounting Practices, John Wiley &Sons, N.Y.
  • Naser, K., (1993), Creative Financial Accounting: Its Nature and Use. Prentice Hall. Ocak, M. ve Güçlü, F. C., (2014), Muhasebe Manipülasyonu: Hile, Yaratıcı Muhasebe, Kâr ve İzlenim Yönetimine İlişkin Kavramsal Çerçeve, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, C.6, S.3,123—135.
  • Powell, L., Jubb, C., Lange, P., (2005) The Distinction Between Aggresive Accounting and Financial Reporting Fraud, http:/researchbank.swinburne.edu.au/vital/access/ manager/ Repository/ swim:36618
  • Rezaee, Z., (2002), Financial Statement Fraud: Prevention and Detection. Schilit, H., M., (1993), Financial Shenanigans: How to Detect Accounting Gimmicks and Fraud in Financial Reports, McGraw Hill Co.
  • Stolowy, H. ve Breton, G., (2004), Accounts Manipulation: Literature Review and Proposed Canceptual Framework, Review of Accounting and Finance, C.3, S.1, 5—92.
  • Stolowy, H. ve Lebas,M.,(2006), Financial Accounting and Reporting: Global Perspective, C.L.Business Press.
  • Wells, J. T., (2011), Financial Stataments Fraud Casebook: Baking the Ledger and Cooking the Books,, John Viley&Sons.
  • Wolfe, D. T. ve Hermanson, D. R., (2004), The Fraud Diamond: Considering the Four Elements of Fraud, The CPA Journal, S. 74.