Sergileme Kavramı Ve Tasarımı Üzerine: 2 Boyutlu Ve 3 Boyutlu Sergilemenin Karşılaştırılması

Sergileme, başlangıcından bu yana nesneleri sergilemek için kullanılmıştır. Sergi tasarımı, sunumun ve çağdaş görsel iletişim tasarımının bir kombinasyonudur. Sergileme konseptinin gelişmesiyle disiplinler arası birliktelik artmış ve çok katmanlı iletişim kurmak için mekanın kendisi tasarıma dahil edilmiştir. Artık sadece nesneler sergilenmekle kalmamış, serginin kendisi bir sanat eseri haline gelmiştir. Bu değişim, sanatın ne olduğunu ve tasarımın ne olduğunu sorgulamanıza neden olmaktadır. Özellikle son dönem çalışmalarında sergi tasarımı bilinçli olarak kurgulanmaktadır. ‘’Sergileme Kavramı Ve Tasarımı Üzerine: 2 Boyutlu Ve 3 Boyutlu Sergilemenin Karşılaştırılması’’ adlı makale sergileme tasarımı 2 boyutlu ve 3 boyutlu öğelerin sergilenmesi bağlamında ele alınarak incelemektedir. Çalışmada, değişen sergileme anlayışının mesaj ve ziyaretçi odaklı gelişimi karşılaştırmalı olarak incelenmiş; etkileşim yönteminin bilgi edinimi sürecindeki verimliliği, kullanıcı deneyimi göz önünde bulundurularak sorgulanmış; devamında ise fotoğraf ve metal/cam çalışmalarından örnekler üzerinden sergileme tasarımında deneyim ve etkileşimin nasıl özgün sonuçlar doğurabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde ise bu sunumdaki ortak ve farklı yönler saptanmaktadır.

___

  • Allwood, J. ve Montgomary, B. (1989). Exhibition Planning and Design. London: B.T. Batsford Ltd.
  • Atagök, T. (1999). Yaşayan Müze ve Eğitim. Sanat Dünyamz, 71, 223-227.
  • Atagök, T. (2000). Sanayi Mekânlarından Sanat Mekânlarına. Mimarlık Dergisi, 292, 9-14.
  • Çizgen, G. (1998). Fotoğrafın Görsel Dili. Arkeoloji ve Sanat: İstanbul.
  • Çolak, B. (2011). Tarihsel Süreç İçerisinde Müzelerle Birlikte Değişen Sergileme Mekânları; New York ModernSanat Müzesi (moma) ve Frankfurt Modern SanatMüzesi (mmk) Örneği. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 30.
  • Demir, Ç. (2009). Günümüz Sergileme Tasarımı, Türleri ve Londra'dan Sergileme Tasarımı Örnekleri. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Dernie, D. (2006). Exhibition Design. London: Laurence King Publishing.
  • Eldem, N. (2001). “Mekansal Kurgu ve Müzenin Mesajı”, Kent, Toplum, Müze, Deneyimler-Katkılar, (ed.Burçak Mardan), Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Lorenc, J., Skolnıck L. ve Berger C. (2007). What is Exhibition Design? Switzerland: A RotoVision Book SA.
  • Morkoç, M. (2013). Sanat Nesnesi ve Mekan İlişkisi Üzerine Uygulamalar.
  • Özdemir, B. (1996). Fotoğrafik Dil Yetisinin Evrimi Bağlamında Müdahale Sorunsalı, İzmir. D.E.Ü. S.B.E. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Öztürk, C. (2011). 1960 Sonrası Heykelin Sunumu Ve Sergileme Tasarımları. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
  • Tekin, S, A. (1990). Eski Kent Mekânlarında Sosyal Dönüşüm ve Beyoğlu Örneği, Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tutar, H. (2003). Örgütsel İletişim (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Velarde, G. (1988). Designing Exhibitions. London: The Design Council.