Othmar Pferschy’nin Türk Fotoğrafına Etkileri

Makale kapsamında, 1926-1966 yılları arasında Türkiye’de yaşayan ve fotoğrafçılık yapan Avusturya asıllı Othmar Pferschy’nin Türk fotoğrafına etkileri, 1935-1940 yıllarında T.C Dahiliye Vekaleti Matbuat Umum Müdürlüğü (Basın Yayın Genel Müdürlüğü) fotoğraf sorumlusu olarak çalıştığı döneme ait fotoğraflardan üretilen “Fotoğrafla Türkiye” albümü ve kızı Astrit Von Shell tarafından 2005 yılı Mayıs ayında İstanbul Modern Sanat Müzesi’ne bağışlanan fotoğraflarından oluşturulan seçki ile 2006 yılında açılan “Cumhuriyetin Işığında: Othmar Pferschy Fotoğrafları” sergi albümü incelenerek belirlenmeye çalışılmıştır. Pferschy’nin devlet adına çalıştığı süreçte ürettiği görseller, başta La Turquıe Kemaliste dergisi olmak üzere çeşitli broşür, afiş ve el ilanlarında kullanılarak genç Türkiye Cumhuriyeti’nin yurt dışı tanıtımında önemli bir rol üstlenmiştir. Yurt içinde ise Pferschy’nin fotoğrafları takvim, pullar, paralar, kartpostallar, kitap vb. yayınlarla birlikte açılan çeşitli sergilerle halka ulaşarak, fotoğraf algısının ve kültürünün şekillenmesinde etkin olmuştur.

___

  • -Ak,Seyit Ali, (2001), Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Fotoğrafı, Remzi Kitabevi, İstanbul -Güner, Kağan, (2014),Modern Türk Sanatının Doğuşu, Kaynak Yayınları, İstanbul -Özendes, Engin, (2006), Cumhuriyetin Işığında:Othmar Pferschy Fotoğrafları sergi Albümü, İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul Modern İktisadi İşletmesi, İstanbul -Fotoğrafla Türkiye Albüm,(1937) T.C. Dahiliye Vekaleti Matbuat Umum Müdürlüğü, Ankara. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/ /handle/11543/2741(Erişim tarihi; 02-03-2021)