Ebru Sanatında Düzgünman Ekolü: Ebruzen İsmail Dündar

Geleneksel Türk – İslam Sanatlarından, Ebru Sanatı başlarda cilt ve hat sanatları ile birlikte ele alınan bir sanat iken, zaman içerisinde özgürleşerek bireysel bir sanat haline gelmiştir.  Bu süreçte, Mustafa Düzgünman ebru sanatında bir ekolün ortaya çıkmasında en önemli isim olmuştur. İsmail Dündar ise, Düzgünman ekolünde yer alan, ebru sanatını yurtiçinde ve yurtdışında nesillere aktarmaya çalışan bir sanatçıdır. Dündar Düzgünman’ın mirasına sahip çıkarak, ebru sanatında geleneklere bağlı kalmış ve yeni teknikler geliştirerek sanata artı değerler katmaya çalışmıştır. Bu çalışmada ilk olarak ebru sanatının tarihi ve “Ebru” kelimesinin anlamı ele alınacaktır. İkinci olarak ise, ebru sanatında bir ekolün doğmasına neden olan Mustafa Düzgünman’ın hayatı, hocası ve eserleri hakkında bilgi verilecektir. Son kısımda ise ebruzen İsmail Dündar’ın hayatı, eserleri ve Su Yüzü Ebru Atölyesi hakkında bilgi verilecektir.

Düzgünman’s Ecole in Marbling Art: Artist İsmail Dündar

Marbling is one of the Traditional Turkish – Islamic Arts and initially it was used commonly with bibliopegy and calligraphy, then in the course of time marbling became an individual art. Within this period, Mustafa Düzgünman has become the most important artist who has revealed an ecole in marbling. Be involved in this ecole İsmail Dündar is an artist who hands down marbling art at home and abroad to the next generations. Also Dündar protects the value of Düzgünman’s heritage, he helds to traditions of art and tries to developed new techniques in marbling. Hereby study deals with history of marbling and meaning of marbling, biography of Düzgünman and Dündar. In the last part some informations are going to be shared about Su Yüzü Marbling Studio which was found by artist. 

___

  • Begiç, H.N. (2015). Unesco Dünya Kültürel Miras Listesinde Ye Alan Geleneksel Türk Ebru Sanatında Yeni Yorumlar, Türk Araştırmaları Dergisi (37) : 587 – 605
  • Erdinç, Ü. (2011). Ebru Sanatında Necmeddin Okyay’ın Mehmet Hatip Efendi’den Öykünme İzleri, Türk Sanatları Araştırmaları Dergisi 1 (1), 53 – 65
  • Gülgen, H. (2016). Türk Ebru Tarihi’nde Ustalar ve Üslup Değişimi, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (25), 153 – 183
  • Sarı, H. (2008). Mustafa Düzgünman’ın Ebru Sanatına ve Eğitimine Katkısı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sungur, N. (1994). Sanat ve Kimya Bir Arada Ebru, Bilim ve Teknik Dergisi (316), 53 – 59.
  • Tokmak, P.T. (2017). Ebru sanatçısı İsmail Dündar ile Su Yüzü Ebru Atölyesi’nde yapılan görüşme, İstanbul: 29 Nisan.
  • Toktaş, P. (2012). Türk Ebru Sanatçılarının Kronolojik Olarak İncelenmesi, Akdeniz Sanat Dergisi 5 (9), 123 -132
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • http://ismek.ist/files/ismekOrg/File/ekitap/ebru/ismekebru.pdf (Erişim Tarihi 9.04.2017)
  • http://unesco.org.tr/dokumanlar/duyurular/ebru_s.pdf (Erişim Tarihi 10.04.2017)
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Ebru (Erişim Tarihi 10.04.2017)
  • http://unesco.org.tr/dokumanlar/somut_olmayan_km/sokum_bb.pdf (Erişim Tarihi 14.05.2017)
  • GÖRSEL KAYNAKÇA
  • Resim 1. http://aydilf.blogspot.com.tr/2009/05/ebrunun-tarihcesi.html
  • Resim 2. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b5/54/fd/b554fd8d1a0a1fcbb684026bd4f4e289.jpg
  • Resim 3. http://ismek.ist/files/ismekOrg/File/ekitap/ebru/ismekebru.pdf
  • Resim 4. http://tkhv.org.tr/wp-content/uploads/2017/03/IMG_0400-1000x750.jpg
  • Resim 5. https://ismailhakkialtuntas.files.wordpress.com/2015/07/ec59fref-ede-fendi.jpg
  • Resim 6. http://tkhv.org.tr/wp-content/uploads/2017/03/IMG_0385-2-1000x750.jpg
  • Resim 7. İsmail Dündar, İstanbul. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.2 Nisan 2017.
  • Resim 8. http://www.suyuzu.com/ismail-dundar-62-eamtc-toplantisinda-ebru-gosterisi-yapti
  • Resim 9. Su Yüzü Ebru Atölyesi, İstanbul. Yazarın kendi çektiği fotoğraf.2 Nisan 2017
  • Resim 10. http://www.suyuzu.com/galeri
  • Resim 11. http://www.suyuzu.com/galeri
  • Resim 12. http://www.suyuzu.com/galeri