Ambalaj Tasarımında Kullanılan Rengin Satın Alma Kararına Etkisi

Renk tasarımda önemli bir rol oynar. İzleyicilerin duygularını uyandırmak için bir tetikleyici ve tasarımcıların bilgi vermek için kullandıkları bir taşıyıcıdır. Ambalaj tasarımı bir ifade aracıdır. Ancak bu ifade, tasarımcı ya da pazarlamacının kendi kişisel eğilimlerini değil, bütünüyle ürünü anlatmaya yönelik bir içeriğe sahip olmalıdır. Bu çalışma, ambalaj tasarımında kullanılan rengin satın alma kararına etkisini incelemektedir. Ambalajlamada renk anlamlarının önemli bir rol oynamaktadır. Çalışmanın amacı; tüketicinin ambalaj tasarımında kullanılan rengin satın alma kararına etkisi ve hangi renklerin satın alma kararında daha etkili olduğunu incelemek üzere çalışma gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Bir ürünün olumlu estetik duyguları algılanırsa, ürünün daha fazla incelenmesi ve potansiyel olarak satın alınması daha güçlüdür. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden anket ile veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Türkiye de bulunan beş büyük süpermarket zincirinin çikolata/gofret kategorisindeki ürünler dikkate alınmıştır. Çikolata/ gofret tarzı ürünler üzerinden yapılan ankette 18-28 yaş arası 301 tüketiciye ambalaj tasarımı ve renk üzerine sorular yöneltilmiştir. Tüketici tarafından ambalaj tasarımında tercih edilme etkilerinin renk bağlamında incelenmektedir.

___

  • Ambrose, Gavin, Paul Harris. (2011). Packing The Brand. 1.bs. UK: AVA Publishing.
  • Adams ,F. Osgood, C. (1983). A Cross-Cultural Study of the Affective Meanings of Color. 135- 156.
  • Becer, Emre. (2014). Ambalaj Tasarımı. Dost Kitabevi.
  • Burchett, K. E. (2002). Color harmony. Color Research and Applications, 27(1), 28-31.
  • Crossley, L. (2003). Building emotions in design. The Design Journal, 6(3), 35-45.
  • Cho, H. S., Lee, J. (2005). Development of a macroscopic model on recent fashion trends on the basis of consumer emotion. International Journal of Consumer Studies, 29(1), 17-33.
  • Desmet, P. M. A., Overbeeke, C. J., Tax, S. J. E. T. (2001). Designing products with added emotional value: Development and application of an approach for research through design. The Design Journal, 4, 32-47.
  • Düz, Nazan. (2012). Ambalaj-Reklam İlişkisi ve Tasarım Eğitimindeki Yeri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, s: 3. s.6 19-52.
  • Eckman, M., Damhorst, M. L., Kadolph, S. J. (1990). Towards a model of the in-store purchase decision process: Consumer use of criteria for evaluating women’s apparel. Clothing and Textiles Research Journal, 8(2), 13-22.
  • Goethe, J. W. (2021). Theory of colours (C. L. Eastlake Trans.). London, UK: John Murray. (Reprinted in 1970, Cambridge, MA: The MIT Press).
  • Granville, W. C. (1987). Color harmony: What is it? Color Research and Application, 12(4), 196-201.
  • Hannon, Bruce. (1982). System Energy and Recycling: A Study of the Beverage Container Industry. Academic Units. c.72.x s.3 23-43.
  • Hutchings, J. B. (2003). Expectations and the food industry: The impact of color and appearance. New York, NY: Kluwer Academic / Plenum Publishers Press.
  • Itten, J. (1981). The art of color. Translation by Ernst van Haagen from German “Kunst der Farbe”. New York, NY: Van Nostrand Reinhold.
  • Judd, D. B., Wyszecki, G. (1975). Color in business, science and Industry (3 bs.). New York, NY: John Wiley,Sons Press.
  • Klimchuk, R.M., Krasovec A.S., (2006) Packaging design: successful product branding from concept to shelf. John Wiley Sons Inc.
  • Liu Hong. (2003). Analysis to Language of Color in Graphic Design. Art & Design. s.4 250-262.
  • Megep. (2012). Ambalaj Üzeri Düzenleme. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı. Ankara.
  • Morganosky, M. (1984). Aesthetic and utilitarian qualities of clothing: Use of a multidimensional clothing value model. Home Economics Research Journal, 13(1), 12-20. Munsell, A. H. (1990). A Grammar of color, In F. Birren (Ed.). (Reprinted in 1969) New York, NY: Van Nostrand Reinhold.
  • Moon, P., Spencer, D. E. (1999). Geometric formulation of classical color harmony. Journal of Optical Society of America, 34(1), 46-59.
  • Nemcsics, A. (1993). Colour dynamics: Environmental colour design. New York, NY: Ellis Horwood. Odabaşı, Yavuz, Mine Oyman. (2004). Ürün ve Ambalaj. İstanbul: Matbaa Teknik.
  • Pienaar, Pierre. COVID-19: A Big Challenge- And Opportunity – To The Packaging Industry. https://www.worldpackaging.org/Uploads/2020-09/NewsPDF73.pdf [28.03.2021].
  • Ostwald, W. (1996). The color primer, In F. Birren, (Ed). (Reprinted in 1969) New York, NY: Van Nostrand Reinhold. Ou, L. C., Luo, M. R., Woodcock, A.,Wright, A. (2004). A study of colour emotion and colour preference Part I: Colour emotions for single colours. Color Research and Application, 29(3), 232-240.
  • Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469.
  • Olson, J. C., Dover, P. A. (1979). Disconfirmation of consumer expectations through product trial. Journal of Applied Psychology, 64(2), 179-189.
  • Oliver, R. L.,Winer, R. S. (1987). A framework for the formation and structure of consumer expectations: Review and popositions. Journal of Economic Psychology, 8(4), 469-499.
  • Robertson, L. Gordon. (2012). Food Packaging: Principles And Practice. 3.bs. Boca Raton: CRC Yayıncılık.
  • Sacharow, Stanley. (1986.). Handbook of Package Materials. 1.bs. Westport, CT: The AVIL Yayıncılık.
  • Schloss, K., Palmer S. (2011). Aesthetic response to color combinations: Preference, harmony, and similarity. Attention, Perception, & Psychophysics, 73(2),551-571.
  • Szabó, F., Bodrogi, P.,Schanda, J. (2010). Experimental modelling of colour harmony. Color Research and Application, 35(1), 34-49.
  • Wei, S. T., Ou, L. C., & Luo, M. R. (2008). Colour design for carton-packed fruit juice packages. Proceedings of the 4th International Conference of Design Research Society. Sheffield, UK: Design Research Society .
  • Won, Seahwa, Westland, Stephen. ( 2016). Colour Meaning and Context. Color Research And Applicatıon. c: 42. S.4 450-459.
  • Xiaoying, Chen. (2008). Discussion on Individualization in Modern Packaging Design. Packaging Engineering. c.3. s. 8 sayfa: 150-158.
  • Zellner, D. A., Durlach, P. (2002). What is Refreshing? An investigation of the color and other sensory attributes of refreshing foods and beverages. Appetite, 39(2), 185-186.
  • Zellner, D. A., Durlach, P. (2003). Effect of color on expected and experienced refreshment, intensity, and liking of beverages. The American Journal of Psychology, 116(4), 633-647.