18. ve 19. YÜZYIL BATI RESİM SANATINDA BÜYÜ İMGESİ

Gizemli bir yolculuk olarak başlayan “Büyü” imgesi, toplumların yaşamış olduğu dünyayı anlama ve onu kendi amaçları doğrultusunda kontrol etme duygusu ile başlayan bu yolculukta, büyü artık ilk topluluklar için bir mistik inanç sistemi olarak etkin bir rol kazanmıştır. Dünyanın birçok farklı bölgesinde, ilkel toplumlarda başlayan büyü olgusu sonucunda, ortaya birçok farklı sanatsal pratikler çıkmıştır. Başta dışavurum olarak ortaya çıkarılan nesneler zamanla bir pratik halini almıştır. Bu sanatsal üretimler, mağara resimler ile başlayarak, hayvan derilerine, ağaç kabuklarına, kayalara, papirüslere, tuvallere, mermere ve birçok farklı malzeme ile birçok farklı eseler olarak ortaya çıkmıştır. “Büyü” olgusunun toplum üzerindeki etkisi sonucunda farklı dönemlerde, dini ve siyasi güç arasında bir anlaşma ya da bir savaş söz konusu olmuştur. Toplum içinde sanatçının edindiği rol kimliği ile toplumun yaşadığı inanç, büyü, din ve bunlar arsındaki savaş içerisinde yaşanan olguları gözlemlenmiştir. Sanatçılar ortaya çıkan bu olguları hisleri neticesinde, kendi oluşturmuş oldukları imgeleri kullanarak farklı çalışmalar ortaya çıkarmışlardır. 18. ve 19. yüzyıllar arasında birçok farklı bölgede yaşamış olan sanatçının yapmış oldukları sanat eserlerinde, geçmişten günümüze uzana eserlerde esinlendiklerini ama kendi zamanları içerisinde bu esinlenmelerde değişimlerini ve yeniliklerini ortaya çıkmıştır.

___

  • Akın Haydar, (2015). Ortaçağ Avrupasında Cadılar ve Cadı Avı. Phoenix Yayınları, Ankara
  • Akın, Haydar, (2001). Ortaçağ Avrupa’sında Cadılar ve Cadı Avı. Ankara, Dost Kitabevi, s.17,97
  • Alakuş, A.O. ve Özsoy, V., (2017). Görsl Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri. (2.Baskı),Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ağaoğulları Mehmet Ali ve KÖKER Levent, (2004). İmparatorluktan Tanrı Devletine. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları
  • Dell, Christopher. (2016). Okült Cadıcılık Ve Büyü. (Çev: Begüm Kovulmaz-Şeyda Öztürk),Yapıkredi Yayınları, İstanbul
  • Ennemoser, Joseph. (1854). The History of Magic. Translated from the German by William Howitt. Vol. I. London: H.G. Bohn
  • F.W.J. Schelling, (1907). Schellings Wertr Band III.ed. Otto WeiB, Loipzig: Fritz Eclardt Verlay
  • Hançerlioğlu, O., (2008). Felsefe Sözlüğü (16. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Gawain, S., (1999). Yaratıcı İmgeleme Yaşamının Yeniden Yaratacak Güç. (Çev: S. Ayanbaşı),(1.Baskı). Akaça Yayınları
  • Goldenweiser, Alexander. (1937) Antropologj., london
  • Göçeri, Nebahat, (2010). Kadın Hareketi Tarihi. Ankara: Bizim Büro Basımevi (Cömert,2008, s.25)
  • Yades, Frances, (1964). Giorano Bruno and the Hermetic tradition. London
  • Örnek, Sedat Veyis. (1971). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları
  • Özen,Murat Eren, “Ders Başarısı Ve Sınav Kaygısı İçin İmgeleme Yöntemi”- http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_21833.htm
  • Yılmaz, Sait, (2018). Gizli Bilimler ve Görünmeyen Dünya-Prof. Dr. Sait Yılmaz, https://www.academia.edu/37769279/Gizli_Bilimler_and_G%C3%B6r%C3% BCnmeyen_D%C3%BCnya_ (Malinousle, 1990, s.7-9)