KUR'AN VE SÜNNETTE SAHABENİN FAZİLETİ VE TARİHSEL DEĞERİ

Sahabenin Fazileti, Sahabenin İnkâr Süreci ve Günümüz Açısından Sonuçları Sahabenin tarifi ve tanımı yapıldıktan sonra, Allah‟ın ve Rasulü‟nün Sahabe‟ye verdiği değerleri anlamak, Peygamber‟i daha iyi anlamayı beraberinde getirecektir. Hz. Peygamber'in arkadaşları ve yakın dostları olan Ashab-ı Kiram, O yüce Peygamber (s.a.s)'in şahsiyet ve dostluğundan çok istifade etmiş, kendilerine örnek alarak O'nun istediği gibi Müslüman olmaya gayret göstermişlerdir. İslam'ın güçlenip yayılması için canlarıyla başlarıyla mücadele etmiş, bu yolda, ölüm de dahil olmak üzere hiçbir şeyden çekinmemişlerdir. Allah ve Rasulü‟ne olan sevgiyi ve bağlılıkları dünyadaki herşeyden önce gelmiştir. Hadis ve Sahabe konusu ile ilk ilgilenen müsteşrik Aloys Sprenger‟dir (1813-1893). Aslen Avusturyalı bir tıp doktoru olup sonradan İngiliz vatandaşlığına geçmiş ve 1842 yılında Hindistan‟a gönderilmiştir. O dönemde burada ve daha sonra gittiği bir kısım yerlerde hadis ve sahabe alanındaki çalışmalarının Müsteşrikler ve onlar kanalıyla Müslüman bilginleri ne kadar etkilediğini rahatlıkla görebilmekteyiz.

THE VALUE OF THE COMPANIONS IN ISLAMIC HISTORY AND LATER PERIODS

The virtue of the companions, the process of denying them and its results in terms of today. They have struggled with their lives to strengthen and spread Islam. In this way, they did not hesitate to do anything, including death, and loved Allah and his messenger more than their children. Aloys Sprenger (1813-1893) was the first orientalist who dealt with hadīth and companions. He was originally an Austrian medical doctor and later became a British citizen and was sent to India in 1842. At that time, here and in some places where he went, we can easily see how his work in the field of hadith and companions influenced the Muslim scholars. The introduction of Muattal is one of our assignments against these people, who are the pioneers of Islam, knowing the reasons for their arrival and lessons they have left behind.

___

  • Akgün, Hüseyin. Sahabe Corafyası. İstanbul: Gece Kitaplığı, 2015.
  • Alpkıray, Abdulcelil. Sahabenin Yerleşim ve Vefat Yerleri. Yüksek Lisan Tezi, Erciyes Ünivesitesi SBE, 2005.
  • Azimli, Mehmet. “Süleym (Benî Süleym)”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 38: 55-56. İstanbul: TDV Yayınları, 2010.
  • Beyhaki, Ahmed b. El Hüseyn. Es-Sünenü’l-Kebir. Trc. Hüseyin Yıldız, Hasan Yıldız, Zekariyye Yıldı. İstanbul: Ocak Yayıncılık, 2017.
  • Çalgan, Mehmet Ali, Sahîh-i Buhârî’nin Kitâbu’l-Ahkâmı’nın Yönetişim Bağlamında Güncel Bir Okuması, The Journal of Academic Social Science Studies [JASSS], 2017, sayı: 64, s. 175-194
  • Dalyan, Murat Gökhan. Başlangıcından 1570 Yılına Kadar Adıyaman Tarihi. Ankara: Yeni Reform Matbaacılık, 2007.
  • Ebû Amr, Halîfe b. Hayyât. Tarih-u Halife b. Hayyat. Trc. Abdulhalik Bakır. Ankara: Bizim Büro Basımevi, 2001.
  • Ebû Bekir b. Ebû Şeybe‟. El-Musannef. Trc. Adem Yerinde. İstanbul: Ocak Yayıncılık, 2012.
  • Ebu Zehra, Muhammed. Ebu Hanîfe: Hayâtuhû ve Asruhû, Ârâuhû ve Fıkhuhû. Trc. Osman Keskioğlu. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2005.
  • Efendioğlu, Mehmet. Sahâbeye Yöneltilen Tenkitler. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017.
  • El-Akîkî, Necib. el-Müsteşrikun. Kahire: Daru‟l-Mearife, 1980.
  • El-Askalânî, İbn Hacer. El-İṣâbe fî Temyîzi’ṣ-Ṣaḥâbe. Trc. Naim Doğan. İstanbul: İz Yayıncılık, 2009.
  • El-Askalânî, İbn Hacer. Fethu'l Bari Şerhu Sahihu'l-Buhari. Şam: Mektebetu Daru'sSelam, 2000.
  • El-Cezeri, İbnu‟l-Esir. Câmiu’l-Usûl. Terc. Kemal Sandıkçı. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2008.
  • Erul, Bünyamin. Sahabenin Sünnet Anlayışı. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 2005.
  • Es-Suyûtî, Abdurrahman b. Ebu Bekir. Tedribu’r-ravi fi şerhi Takrîbi’n-Nevevi. Thk. Abdulvehhab Abdullatif. Medine: Daru Tayyibe, 1972.
  • Eş-Şâmi, Sâlih Ahmed. Câmiu’l-Usûli’t-Tis’a mine’s-Sünneti’l-Mutahhara. Nşr. Yusuf Özbek. 14:9. İstanbul: Ocak Yayıncılık, 2017.
  • Fayda, Mustafa. Allah’ın Kılıcı Halid b. Velid. İstanbul: M.Ü İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2016.
  • Hâkim en-Nisaburi, Ebu Abdullah İbnü'l-Beyyi Muhammed. El-Müstedrek ala’sSahiheyn. Beyrut: Daru‟l İbn Hazm, 2007.
  • Heysemi, Nureddin. Mecmau’z-Zevâid ve-Menbau’l-Fevâid. Trc. Adem Yerinde. İstanbul: Ocak Yayıncılık, 2007.
  • İbn Asâkir, Ebu‟l-Kasım Ali b. Hasan. Tarihu medineti Dımaşk. Nşr. Muhibbuddin Ebu Saîd Ömer b. Garame el-Amravî. Beyrut: Daru‟l-Fikr, 1995-1998.
  • İbn A‟sem, Ebu Muhammed el-Kûfi. Kitâbu’l-Futûh. Beyrut: Dâru'l-Evda', 1991.
  • İbn Hazm. Cevamiu’s-Sîre. Trc. Salih Arı. İstanbul: Çıra Yayın Grubu, 2004.
  • İbn Kesir, İsmail b. Ömer. El-Bidâye ve’n-nihâye. Lübnan: Beytu‟l-Efkari‟d-Devliyye, 2004.
  • İbn Sa‟d, Muhammed. Kitâbu’t-Tabakâti‘l-Kebîr. Trc. Adnan Demircan. İstanbul: Siyer Yayınları, 2014.
  • İbnu‟l-Esir. El-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi. Trc. Beşir Eryarsoy. İstanbul: Bahar Yayınları, 1991.
  • İlahi Bahş, Hâdim Hüseyin. El-Kur’aniyyûn ve Şübühâtühum havle’s-sünne. Taif: 2000.
  • Kandehlevi, Yusuf. Hayâtu’s-Sahâbe. İstanbul: Akçağ Yayınları, 1997.
  • Koçyiğit, Talat. Hadis Tarihi. Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları, 1997.
  • Köksal, Asım. İslam Tarihi. İstanbul: Şamil Yayınları, 1987.
  • Kutub, Seyyid. Fi Zilâl-il Kur’an. Trc. Emin Saraç, Bekir Karlığa, Hakkı Şengüler. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 1971.
  • Nevevî. el-Minhac. Bağdad: Mektebetu‟l Musenna, 2010.
  • Okiç, Tayyib. Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler. İstanbul: Atlas Akademi, 2017.
  • Uraler, Aynur. Sahabe Uygulaması Olarak Sünnete Bağlılık. İzmir: Işık Yayınları, 2004.
  • Vakıdî,Ebû Abdillâh Muhammed b. Ömer b. Vâkıd, Kitabu’l-Meğazi, Beyrut 1984.
  • Yeniel, Necati – Kayapınar, Hüseyin. Sünen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi. İstanbul: Şamil Yayınlar, 2000.
  • Zebîdî, Abdi‟l-Lâtifi‟z. Sahih-i Buhârî Muhtasarı Tecrîd-î Sarîh Tercemesi. Trc. Ahmet Naîm. Ankara:Başbakanlık Basımevi, 1979.
  • Wdr. “Streitfall: Hat Mohammed gelebt?“. Erişim: 4 Mart 2019. https://www1.wdr.de/dossiers/religion/islam/islamtheologenausbildung116.html