GAZİANTEP KENDİRLİ KİLİSESİ VE LATİN OKULU KORUMA VE RESTORASYON ÖNERİSİ

Anıtsal yapılar inşa edildikleri dönemin sosyo kültürel ve ekonomik yapısını, zaman-mekan çizgisi içinde yansıtan simgesel eserlerdir. Bu nedenle de anıtsal nitelik taşıyan mimari eserler inşa edildikleri dönemden itibaren fizik yapıları üzerinden okunabilen izler yoluyla bize toplumun gelişim ve değişimi hakkında somut veriler sunarlar. Tarih öncesi çağlardan itibaren Anadolu’da pek çok kültür ve medeniyete ev sahipliği yapmış Gaziantep kentinde yer alan ve kentin özellikle 19. Yüzyıldaki yapılanmasında önemli bir yeri olan Kendirli (Terra Santa) Kilisesi ve Latin Okulu (Saint Joseph Okulu) yapıldığı dönemin özelliklerini gösteren, var olduğu çevrede yaşanan toplumsal olayları günümüze aktaran önemli anıtsal yapılar olarak kent dokusu içinde değişmez bir öneme sahiptir. Bu bildiride, söz konusu anıtsal yapıların oluşturduğu mimari kompleksin koruma sorunları ve sürdürülebilir korumasının sağlanabilmesi için gerekli verilerin derlenerek değerlendirildiği bir çalışma hedeflenmiştir. Çalışmada, Gaziantep kentinin fiziki, sosyal yapısı ve tarihsel gelişimi incelenerek ve bu veriler doğrultusunda kilisenin inşa ediliş ortamını hazırlayan sosyal olgular araştırılmıştır. Kendirli Kilisesi ve Latin Okulu’nun tarihsel gelişim sürecinde konum-çevre ilişkisi incelenmiş, zaman içerisinde ortaya çıkan hasarlar oluşum şekilleri ile birlikte tespit edilerek koruma müdahaleleri geliştirilmiş ve elde edilen veriler doğrultusunda korumanın sürekliliğinin sağlanması için, bulunduğu ortamın ihtiyaç ve potansiyellerini değerlendirecek bir koruma önerisi sunulmuştur.

PROTECTION AND RESTORATION PROPOSAL OF GAZIANTEP KENDIRLI CHURCH AND LATIN SCHOOL

Monumental buildings are symbolic works reflecting the socio-cultural and economic structure of the era in which they were built, in the time-space line. For this reason, monumental architectural artifacts provide us with concrete facts about the development and change of society through traces readable through physics from the time they were built.It is located in the city of Gaziantep which has been home to many cultures and civilizations in Anatolia since prehistoric times and it has the characteristics of the period when it was built in the Kendirli Church (Terra Santa) and Latin School (Saint Joseph School) it has an invariable prescription in urban texture as important monumental constructions which transmit daily social events in the environment. In this report, it is aimed that a study in which the necessary data are collected and evaluated in order to ensure protection problems and sustainable protection of the architectural complex, which is constituted by monumental constructions. In the study, the physical, social structure and historical development of the city of Gaziantep were investigated and the case with the socially prepared environment of the church was researched. The position-environment relation was examined in the historical development process of the Kendirli Church and the Latin School, the damage that occurred over time was determined together with the formation patterns and the protection interventions were improved and in order to ensure continuity of preservation in the direction of the obtained data, and a conservation proposal was presented to evaluate the needs and potentials of the environment.

___

  • Ünal, Z.G., (2007), Bilgisayar destekli tarihi çevre koruma bilgi sistemi oluşturulması ve Gaziantep kentsel sit alanında örneklenmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, YTÜ, İstanbul.
  • Akın, (2012), İstanbul Kentinin Değişim Öyküsü. Mimarist, (45): 46 https://www.raremaps.com/gallery/detail/40949/carte-de-la-turquie-de-larabie-et-de-la-perse-avec-leurs-dependances-chatelain adresinden 12 Mayıs 2018 tarihinde erişildi
  • Ünal, Z.G., (2007), Gaziantep’te anıtsal yapılar, geleneksel dokunun hafızası, K. Mortan (Ed.), Gaziantep Dört Yanı Dağlar Bağlar, YKY, İstanbul, 145-175.
  • Kuban, (1972), Gaziantep Kent Bütünü, 1972, İller Bankası Yayınları, Ankara
  • Özdeğer, H., (1996), Gaziantep, Türk Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 13:466-475, Türkiye Diyanet Vakfı
  • Çiftçi, Ç., (1999), Gaziantep Kent Merkezinde Sosyal Donatımlar ve 2005 Yılında Kentin Geleceği, Y. Küçükdağ (Ed.), Cumhuriyetin 75. Yılına armağan Gaziantep:327-336, Gaziantep Üniversitesi Basımevi, Gaziantep.
  • Aytekin, H. (1999). Antep’te Eğitim Kurumları (19. Yüzyılın İkinci Yarısından 20. Yüzyılın İlk Yarısına Kadar), Y. Küçükdağ (Ed.), Cumhuriyetin 75. Yılına Armağan Gaziantep: 186-206, Gaziantep Üniversitesi Basımevi, Gaziantep.
  • Yakar, H.İ., (2015), II. Abdülhamit albümlerinde Ayıntab, Rumkale ve Halfeti, Duman Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Güllü, R. E. ,(2010), Antep Ermenileri, Sosyal kültürel ve siyasi hayatı, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Abadie, M., & Necmeddin., (1959). Türk Verdün'ü Gaziantep: Antep’in 4 muhasarası, Gaziantep Kültür Dergisi Yayınları, İstanbul.
  • Liman, A. S. (2014). Gaziantep’te Sinema, Seyir Ve Seyirci (1923-1980). İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (47): 97-123.
  • Gül, G. (2005), Gaziantep İli Bey (Kayacık) Mahallesi Geleneksel Doku Koruma ve Geliştirme Önerisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Yıldırım, N., (2007), Kireçtaşlarında Tuzların Yıkıcı Etkilerinin Araştırılması, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ, Ankara
  • Ahunbay, Z., (1996), Tarihi çevre koruma ve restorasyon, YEM Yayın, İstanbul
  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi, HR. ID. 1597/9,10,11,12,13,14,15, HR.IM. 251/34