Bilgisayar Donanım Birimleri Ünitesinin Öğretimi için Materyal Tasarımı

Bu çalışmada, bilgisayar donanım birimleri ünitesinin öğretimi için çalışma yapraklarından oluşan materyal tasarlanması amaçlanmıştır. Materyal, ADDIE öğretim tasarım modeli çerçevesinde, farklı etkinliklerin oluşturulmasına imkan veren bir Web 2.0 aracı ile geliştirilmiştir. Analiz basamağında konu alanı uzmanlarıyla ve bilişim teknolojileri öğretmenleriyle işbirliği içinde olunarak bilgisayar donanım birimleri konusu seçilmiştir. Tasarım aşamasında, konuya uygun olabilecek Web 2.0 araçları araştırılmış ve LearningApps aracının çengel bulmaca, kelime yığını, serbest metinli cevaplar, eşini bul, eşleştirme etkinlikleri modüllerinin kullanılmasına karar verilmiştir. Geliştirme aşamasında bu modülleri içeren çalışma yaprakları oluşturulmuştur. Çalışma yapraklarının bir bütün olarak sunulması ve daha kolay erişimin sağlanması amacıyla bir web sitesi tasarım platformundan bir şablon yardımıyla ana sayfa oluşturulmuştur. Her bir etkinlik için öğrenciye o etkinlik süresince yapacağı görevleri içeren bir yönerge hazırlanmıştır. Etkinlikler planlanırken uzman görüşü alınmıştır. Uygulama basamağında, Batı Anadolu’da bulunan bir üniversitenin bir meslek yüksek okulunun Bilgisayar İşletmenliği ve Operatörlüğü Programında öğrenim görmekte olan on öğrenciden oluşturulan materyali kullanmaları istenmiştir. Materyali kullanan öğrenciler, eğlenerek öğrendiklerini ve bu tip etkinlikleri diğer derslerde de görmek istediklerini ifade etmişlerdir.

Designing Material for Teaching Computer Hardware Unit

In this study, it is aimed to design activities for computer hardware unit. Material was developed with a Web 2.0 tool that provides the designation of different activities in the context of the ADDIE instructional design model. In the analysis phase, the computer hardware unit were chosen in cooperation with subject matter experts and information technology teachers. During the design phase, Web 2.0 tools that might be appropriate for the unit were searched and it was decided to use  hook puzzle, word stack, free text answer, find partner, matching activities modules of LearningApps tool. Worksheets containing these modules were designed during the development phase. A homepage has been designed with the help of a template from a website design platform in order to present the worksheets as a whole and to provide easier access. One instruction for each activity was prepared which includes the tasks that students will perform during the activity. Expert opinions were received while activities were planned. At the application phase, ten students from the Computer Operating and Operator Program of a vocational college of a university in Western Anatolia were asked to use the material. The students who use the material expressed that they learned by having fun and they wanted to see such activities in other lessons. 

___

  • Arkün, S., Baş, T., Avcı, Ü., Çevik, V., & Gürcan, T. (2009). Addie tasarım modeline göre web tabanlı bir öğrenme ortamı geliştirilmesi. Eğitimin Değişen Yüzü: Yeni Paradigmalar 25. Yıl Konferansı, 14 Mart, Ankara.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bulut, S., Ekici, C., ve İşeri, A. İ. (1999). Bazı olasılık kavramlarının öğretimi için çalışma yapraklarının geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cantürk-Günhan, B. ve Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 451–482.
  • Ceyhan, A., Türnüklü, E. B. (2002) Matematik Öğretiminde Kullanılabilecek Bir Materyal: Çalışma Yaprakları, Çağdaş Eğitim, 292, 37-46.
  • Coştu, B., Karataş, F. Ö., ve Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının Kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 33-48.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). Observation and interviewing. How to design and evaluate research in education, 5, 455-463.
  • Günaydin, S. & Karamete, A. (2016). Material Development to Raise Awareness of Using Smart Boards: an Example Design and Development Research. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 114-122.
  • Güneş, G. ve Asan, A. (2005). Oluşturmacı yaklaşıma göre tasarlanan öğrenme ortamının matematik başarısına etkisi. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 105–121.
  • Karamete, A., ve Güneş, H. (2014). İlköğretim Seçmeli Satranç Dersi Başlangıç Düzeyi Birinci Basamak Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımı. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 141-154.
  • Karamete, A., & Topraklikoğlu, K. (2017). Interactive story development for the unit of Turks on the silk road in social sciences course. European Journal of Education Studies, 3(11), 677-690.
  • Kutluca, T. ve Birgin, O. (2007). Doğru denklemi konusunda geliştirilen bilgisayar destekli öğretim materyali hakkında matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27 (2), 81–97.
  • Kuzu, A., Çankaya, S., ve Mısırlı, Z. A. (2011). Tasarım tabanlı araştırma ve öğrenme ortamlarının tasarımı ve geliştirilmesinde kullanımı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 1(1).
  • Mortersen, M. F. & Smart, K. (2007). Free-choice worksheets increase students’ exposure to curriculum during museum visits. Journal of Research in Science Teaching, 44 (9), 1389–1414.
  • Ozdilek, Z., & Robeck, E. (2009). Operational priorities of instructional designers analyzed within the steps of the Addie instructional design model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2046-2050.
  • Öztürk, G. (2005). İlköğretim 8. Sınıf Düzeyinde Permütasyon ve Olasılık Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımı. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Anabilim Dalı, Matematik Eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Pee, B., Woodman, T., Fry, H. & Davenport, E. S. (2002). Appraising and assessing reflection in students’ writing on a structured worksheet. Medical Education, 36, 575–585.
  • Richey, R. C., & Klein, J. D. (2008). Research on design and development. In M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.). Handbook of research on educational communications and technology, Third Edition (pp. 748-757). New York: Routledge.
  • Roth, C. S., Fagan, M. J., Griffith, J. M., Nelson, D. & Zhao, Y. (2003). Evaluation of worksheet to structure teaching and learning outpatient internal medicine. Medical Teacher, 25 (3), 296–301.
  • Sezer, A. ve Tokcan, H. (2003). İşbirliğine dayalı öğrenmenin coğrafya dersinde akademik başarı üzerine etkisi. G. Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (3), 227–242.
  • Şahin, Y. T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şimşek, A. (2011). Öğretim Tasarımı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şimşek, A. (2013). Öğretim tasarımı ve modelleri. Çağıltay, K. ve Göktaş, Y. (Ed.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (99-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yanpar, T. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yaşar, O. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde görsel materyal kullanımı ile coğrafya konularının eğitimi ve öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 163, 204-215.
  • Yiğit E. C. (2012). Öğretim Sistemi Tasarımı (Isd) / ADDIE Modeli. https://ikegitimvegelisim.wordpress.com/2012/02/28/ogretim-sistemi-tasarimi-isd-addie-modeli/
  • Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2000). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli materyallerin geliştirilmesi: Öğrenci çalışma yaprakları, H. Ü. Eğitim Fakültesi, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 6-8 Eylül 2000, Ankara.
  • Yüzen, A. & Karamete, A. (2016). Computer Assisted Educational Material Preparation for Fourth Grade Primary School Students' English Language Class in Teaching Numbers. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 94-104.