Klaros’ta Antik Tınılar: Auloslar

Makalede, İzmir, Menderes ilçesinde Ahmetbeyli mahallesi sınırları içinde yürütülen Klaros kazısında bulunan aulos parçaları incelenmiştir. Aulos, Antik dönemde nefesli çalgılar kategorisinde Yunan müziğinin tüm tarihini kapsayan, betimlemelerde diğer üflemeli çalgılardan daha yaygın şekilde görülen bir çalgıdır. Aulos, pompelerin başlıca çalgısıydı. Yunan kültüründe tanrılar için yapılan dinsel törenler, birbirini tamamlayan farklı öğelerden oluşuyordu. Bu törenler, pompe ya da prosodos (dinsel yürüyüş) ile başlıyordu. Dinsel tören alayı, özellikle kalabalık insan gruplarının katıldığı kamusal törenlerin ayrılmaz bir parçasıydı. Bunu, lyra ve aulos çalanlar, hymnos (ilahi) söyleyenler, tanrıya sunulacak hediyeleri ve kurban hayvanlarını ya da kültle ilişkili çeşitli nesneleri taşıyanlar takip ediyordu. 2019 yılında Prof. Dr. Nuran Şahin başkanlığında yürütülen Apollon Klarios dikdörtgen sunağına yönelik L15/B, L16 A, L15 C ve J15 C plan karelerinde yapılan kazılarda bulunan aulos parçaları, hem bugüne kadar saptanmış en erken aulos örnekleri olarak karşımıza çıkmakta, hem de Apollon’a da aulos adandığını ortaya koymaktadır.

Ancient Tones in Klaros: Aulos

This article, the aulos parts found in the Klaros excavation carried out within the borders of Ahmetbeyli district in Menderes district of İzmir province are examined. Aulos is an instrument that covers the entire history of Greek music in the category of wind instruments in the Ancient period, and is more common in descriptions than other wind instruments. Religious ceremonies for the gods in Greek culture consisted of different items that complement each other. These ceremonies started with pompe or prosodos. This was followed by those who played lyra and aulos, those who said hymnos, the gifts to be presented to God, and those carrying sacrificial animals or various objects related to the ash. In 2019, the aulos pieces found in the excavations made in the plan squares L15 / B, L16 A, L15 C and J15 C for the rectangular altar of Apollon Klarios, headed by Nuran Şahin. The aulos pieces found in Klaros are both the earliest examples of aulos ever identified, and also reveal that Apollo is dedicated to aulos. 

___

  • Referans1 Andersen, W. D.(1997). “Music and Musicians in Ancient Greece”. London. Referans2 Baines, A.(1957). “ Woodwind Instruments and Their History”.New York. Referans3 Bélis, A.(1984). “Auloi grecs du Louvre.In: Bulletin de correspondance hellénique”. Volume 108, livraison 1.Paris. Referans4 Bélis, A.(1986). “L’Aulos phrygien”, RA 48 , 21-40. Referans5 Burkert W.(1985). Greek Religion. Referans6 Celasin, C.(2002). “Hristiyanlık Öncesi Anadolu Medeniyetlerinde Müzik Aletleri”. (Basılmamış Yük. Lis. Tezi). İstanbul. Referans7 Davidson, G. R.(1952). “The Minor Objects, Corinth XII. American School of Classical Studies at Athens”. Harvard University Press. Referans8 Georgiades, T.(1956). “Greek Music, Verse and Dance”. New York. Referans9 Landels, J. G.(1999). “Music in Ancient Greece and Rome”. Londra. Referans10 Lukacs, G.(1988). “Esteti III.”, (çev: A. Cemal). Referans11 Mathiesen, Th. J.(1999). “Apollo’s Lyre”. Nebraska. Referans12 Neubecker, A. J.(1977). “Altgriechische Musik” .Darmstadt. Referans13 Paquette, D.(1984). “L’Instrument de musique dans la ceramique de la Grece antique:Etudes d’organologie” .Paris. Referans14 Simon, E.(1966). “Die Götter der Griechen”. München. Referans15 Şahin, N.(1998). “Klaros. Apollon Klarios Bilicilik Merkezi”. İstanbul. Referans16 Şahin, N.(2001). “Zeus’un Anadolu Kültleri”. İstanbul. Referans17 West, M.L.(1992). “Ancient Greek Music”.Oxford. Referans18 Herodotos Referans19 Pausanias. I Referans20 Theophrastus: De Causis Plantarum (Bitkiler Üzerinde İncelemeler)