Günümüz Balkan Coğrafyasında Plastik Sanatlar ve Balkan Sanat Müzelerinin Aktüel Perspektifi

Avrupa’nın güneyinde yer alan yarım adalardan biri olan Balkan coğrafyası kıtayı Asya’ya bağlayan geçiş yolları üzerinde bulunmaktadır. Bu özelliğiyle soğuk savaş dönemindeki siyasal kutuplaşmada tampon bölge olarak görülen coğrafya 20.yy içinde pek çok askeri çatışmaya tanıklık etmiştir. Ne var ki söz konusu askeri çatışmalar günümüzde Makedonya Cumhuriyeti, Sırbistan, Yunanistan ve Hırvatistan gibi ülkelerin bulunduğu bu toprakların sanatsal girişimler konusunda gelişmesini engelleyememiştir. İlgili ülkelerin her biri 20.yy süresince güncellenen yaklaşımlara ve sanatsal kolektiflere katılmayı başarmış, bireysel ölçekte dahi olsa uluslararası platformlarda boy göstermiştir. Çalışmada da bölge coğrafyasına yapılan saha araştırmaları üzerinden Balkan toprakların plastik sanatların günümüzdeki durumundan ve müzelerin güncel sanat eserlerine bakış açısından bahsedilmiştir.

Plastic Arts in Modern Balkan Geography & Actual Perspectives of Balkan Art Museums

Located in the south of Europe, the Balkan geography is on the transit routes connecting the continent to Asia. Having such distinct feature, the Balkans, geostrategic value of which was rediscovered during the political polarization in the cold war era, witnessed many military invasions in the 20th century. However, those aggressions have not prevented the artistic development of the people of the countries such as the Republic of Macedonia, Serbia, Greece and Croatia. These countries adapted to the updated aesthetic sense in the century left behind and was represented on international art platforms, even on individual scales. In the present study, through the field researches on the region, the current state of plastic arts in the Balkan countries and the viewpoints of national art museums there on contemporary artworks is dealt with.

___

  • Areti, A. & Psyrra, M. (2014). “Nineteenth- and Twentieth-Century Greek Art in Primary and Secondary Markets: Some Observations”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 148, 404-411.
  • Arı, T. & Pirinççi, F. (2011). “Soğuk Savaş Sonrasında ABD’nin Balkan Politikası”, Alternatif Politika, 3(1): 1-30.
  • Boyraz, B. & Şahin, Ü. I. (2017). “Hırvat Sanatçı Ljubomir Stahov ve Güncel Heykel Formları Üzerine”, IV. Yıldız Sosyal Bilimler Kongresi, 21-22 Aralık 2017, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Kongre Özet Bildiriler Kitapçığı. 94.
  • Boyraz, B. (2017). “Konstantinos Maleas Örnekleminde Yunan Resim Sanatında Ard İzlenimcilik”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 6(3): 1553-1573.
  • Boyraz, B. (2016). “Lucas Samaras Örnekleminde Çağdaş Yunan Sanatında Multimedya Uygulamaların Yeri”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 5(6): 1533-1562.
  • Bozkurt, G. S. (2010). “Tito Sonrası Dönemde Eski Yugoslavya Bölgesindeki Türkler ve Müslümanlar”, Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 10(2): 51-95.
  • Çavuşoğlu, H. (2007). “Yugoslavya – Makedonya Topraklarından Türkiye’ye Göçler ve Nedenleri”, Bilig, 41: 123-154.
  • Kodaman& Birsel (2014). “21.yy Balkan Jeopolitiğinin Çok Boyutlu Bir Bakış Açısı İle İncelenmesi ve Türkiye’ye Etkilerinin Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19(1): 49-64.
  • Özgen, C. (2013). “Balkanlar’da Güvenliğe Yönelik Bir Tehdit: Yunanistan-Makedonya Anlaşmazlığı”, U.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25: 327-345.
  • Sancaktar, C. (2011). “Balkanlar’da Osmanlı Hâkimiyeti ve Siyasal Mirası”, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(2): 21-47.
  • Türkiye Cumhuriyeti Dış İşleri Bakanlığı (www.mfa.gov.tr). [08.12.2017].