Sokak Çocuğunun Şafağı ve Aylağın Sıkıntısı: Walter Benjamin’de Estetik Deneyimin Çıkmazı

Bu makale, Walter Benjamin’in estetik ve siyaset düşüncesi üzerinde durmaktadır. Benjamin’in estetik anlayışının, günümüzün estetik tartışmaları bağlamındaki yerini sorgulamaktadır. Estetiği bir duyumsama rejimi olarak temel almakta ve siyaset ile estetik arasında duyumsamaya dayanan bir ilişki kurulabileceğini önermektedir. Estetiğin özerklik ve özgürlük yanılsamasına hizmet eden ideolojik bir araç olmaktan çok, özgürlük tecrübesine zemin oluşturan ve toplumsal bağı yeniden kuran potansiyeli üzerinde durmakta; bu açıdan Benjamin’in, modernliğin sosyolojisinden estetik için sonuçlar çıkarma çabasının ve anlamın yakalanması ile anlamın özgürleşmesi arasında kurduğu bağlantıların, estetik ve siyaset arasındaki ilişki biçimini sınırladığına vurgu yapmaktadır. Dolayısıyla makale Benjamin’in, siyasal ve epistemolojik angajmanlarıyla estetik düşüncesi arasındaki uyum ve uyumsuzluğun üzerinde durarak, siyasetle eş uzamda bir estetik düşüncesine ne ölçüde sahip olduğunu tartışmaya açmaktadır.

Dawn of the Street Child and the Boredom of the Flâneur: The Aporia of Aesthetic Experience in Walter Benjamin

This article is a study on Walter Benjamin's aesthetic and political thought. It tries to position Benjamin's aesthetic understanding in the context of today's aesthetic debates. He bases aesthetics as a sensibility regime and proposes that a sensuous relationship can be established between politics and aesthetics. However, it is mentioned that Benjamin ascribes a meaning to aesthetics in the context of saving meaning and emancipating experience; It is emphasized that this attitude limits the relationship between aesthetics and politics. Emphasizing the harmony and inconsistencies between Benjamin's political and epistemological engagements and his aesthetic thought, it is questioned to what extent he has an aesthetic thought in the same space with politics. Keywords: Aesthetics, Politics, Emancipation, Modernity, Walter Benjamin

___

  • Agamben, Giorgio. The Man Without Content. Çev., Georgia Albert Stanford. Calif.: Stanford University Press, 1999.
  • Arendt, Hannah. “Walter Benjamin: 1892-1940”. Illuminations. Çev., Harry Zohn. London: Fontana, 1973, 1-59.
  • Balibar, Etienne. “Interview with Etienne Balibar”. Communities Of Sense Rethinking Aesthetics and Politics. Der., Beth Hinderliter, William Kaizen ve Vared Maimon Jal. Durham, London: Duke University Press, 2009, 317-337.
  • Baudelaire, Charles. The Painter of Modern Life and Other Essays. Çev. ve Der., Jonathan Mayne. London: Phaidon Press, 1995.
  • Benjamin, Walter. “Geleceğin Felsefe Programı Üzerine”. Benjamin. Der. ve Çev., Besim Dellaloğlu. İstanbul: Say Yayınları, 2005, 125-137.
  • Benjamin, Walter. “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. Llluminations. Der., Hannah Arendt. Çev., Harry Zohn. London: Fontana, 1973, 217-253.
  • Benjamin, Walter. “The Storyteller”. Illuminations. Der., Hannah Arendt. Çev., Harry Zohn. London: Fontana, 1973, 83-111.
  • Benjamin, Walter. Alman Romantizminde Sanat Eleştirisi Kavramı. Çev., Elçin Gen ve Mustafa Tüzel. İstanbul: İletişim Yayınları, 2010.
  • Benjamin, Walter. “Theses On Philosophy of History”. Illuminations. Der., Hannah Arendt. Çev., Harry Zohn. London: Fontana, 1973, 253-265.
  • Benjamin, Walter. “A Berlin Chronicle”. Reflections: Essays, Aphorisms, Autobiographical Writings. Der., Peter Demetz. New York: Schocken Books, 1986.
  • Benjamin, Walter. “On Some Motifs in Baudelaire”. Llluminations. Der., Hannah Arendt. Çev., Harry Zohn. London: Fontana, 1973, 155-201.
  • Foster, Hal. The Anti-aesthetic: Essays on Postmodern Culture. New York: New Press, 2002.
  • Foucault, Michael. “What is Enlightenment?”. Foucault Reader, Çev., C. Porter, Der., Paul Rabinow. New York: Panteon Book, 1984, 32-51.
  • Foucault, Michael. “The Art of the Telling the Truth”. Critique and Power: Recasting the Foucault/Habermas Debate. Der., M. Kelly. Cambridge, Mass: MIT Press, 1994, 139-149.
  • Gelley, Alexander. “Contexts of the Aesthetic in Walter Benjamin”, MLN, 114/5 (1999): 933-961.
  • Gilloch, Graeme. Walter Benjamin: Critical Constellations. Cambridge, UK: Polity Press, 2002.
  • Herrf, Jeffrey. Reactionary Modernism: Technology, Culture, and Politics in Weimar and the Third Reich. New York: Cambridge University Press, 1986.
  • Hinderliter, Beth, William Kaizen, Vered Maimon, Jaleh Mansoor ve Seth McCormick. “Introduction”. Communities Of Sense Rethinking Aesthetics and Politics. Der., Beth Hinderliter, William Kaizen ve Vared Maimon Jal. Durham, London: Duke University Press, 2009, 1-31.
  • Ranciére, Jacques. The Nights of Labor: The Workers' Dream in Nineteenth-Century France. Çev., John Drury. Philadelphia: Temple University Press, 1989.
  • Ranciére, Jacques. “The Archaeomodem Turn”. Der., Michael P. Steinberg, Walter Benjamin and the Demands of History. Ithaca: Cornell University Press, 1996, 24-41.
  • Rochlitz, Rainer. The Disenchantment of Art: The Philosophy of Walter Benjamin. Çev., Jane Marie Todd. New York: Guilford Press, 1996.
  • Wohlfarth, Irving. “Smashing the Kaleidoscope: Walter Benjamin's Critique of Cultural History”. Walter Benjamin and the Demands of History. Ithaca: Cornell University Press, 1996, 190-206.
  • Wolin, Richard. “Benjamin’s Materialist Theory of Experience”. Theory and Society, 11/1 (1982): 17-41.