Bilindiği üzere 1950 ve 1960’lı yıllar Türkiye’de kırdan kente doğru iç göçlerin en yoğun yaşandığı bir dönemdir. Türkiye’de iç göçler toplumsal değişime en çok etki eden faktörler arasındadır. Kırsal alanlarda tarım ve hayvancılıkla uğraşan aileler, kente göç ederek topraktan kopmuş ve kentsel yaşama uyum sağlamaya çalışmışlardır. Göç eden kişilerin yaşadığı bu büyük sosyal değişim Bourdieucu bir bakış açısıyla bir habitus değişimi olarak okunabilir. Türkiye’de yaşanan bu iç göçler, akademik çalışmaların yanında çok sayıda sanat eserine de konu olmuştur. Türk sinemasında da göç konusunda odaklanan çok sayıda film bulunmaktadır. Gurbet Kuşları filmi göç konusuna odaklanan ilk film olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı Gurbet Kuşları filminin Pierre Bourdieu’nun temel kavramları üzerinden bir okumasını yapmaktır. Bu amaçla film alan, habitus, sermaye, eril tahakküm, sembolik şiddet, tabakalaşma ve pratik kavramları üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, göç kavramı üzerinden film incelemesi yapılırken Bourdieu’nun temel kavramlarından faydalanmanın farklı bir bakış açısı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

1950s and 1960s were the period when internal migration from rural to urban areas peaked in Turkey. Internal migrations are among the factors that most affect social change in Turkey. Families engaged in agriculture and animal husbandry in rural areas migrated to the city, broke away from farming and tried to adapt to urban life. This major social change experienced by migrants can be read as a habitus change from a Bourdieusian perspective. These internal migrations in Turkey have been the subject of many works of art as well as academic studies. There are many films focusing on migration in Turkish cinema as well. Gurbet Kuşları (Birds of Exile) is considered to be the first film focusing on the issue of migration. The aim of this study is to make a reading of Gurbet Kuşları film through Pierre Bourdieu's basic concepts. For this purpose, the film was examined through the concepts of social space, habitus, capital, masculine domination, symbolic violence, stratification and practice. In sum, it was concluded that using Bourdieu's basic concepts would provide a different perspective while making film analysis on the concept of migration

"> [PDF] Göç ve Habitus: Gurbet Kuşları Filminin Bourdıeu’nun Kavramları Üzerinden Bir İncelemesi | [PDF] Migration and Habitus: A Review of the Gurbet Kuşları Film on Bourdieu's Concepts Bilindiği üzere 1950 ve 1960’lı yıllar Türkiye’de kırdan kente doğru iç göçlerin en yoğun yaşandığı bir dönemdir. Türkiye’de iç göçler toplumsal değişime en çok etki eden faktörler arasındadır. Kırsal alanlarda tarım ve hayvancılıkla uğraşan aileler, kente göç ederek topraktan kopmuş ve kentsel yaşama uyum sağlamaya çalışmışlardır. Göç eden kişilerin yaşadığı bu büyük sosyal değişim Bourdieucu bir bakış açısıyla bir habitus değişimi olarak okunabilir. Türkiye’de yaşanan bu iç göçler, akademik çalışmaların yanında çok sayıda sanat eserine de konu olmuştur. Türk sinemasında da göç konusunda odaklanan çok sayıda film bulunmaktadır. Gurbet Kuşları filmi göç konusuna odaklanan ilk film olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı Gurbet Kuşları filminin Pierre Bourdieu’nun temel kavramları üzerinden bir okumasını yapmaktır. Bu amaçla film alan, habitus, sermaye, eril tahakküm, sembolik şiddet, tabakalaşma ve pratik kavramları üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, göç kavramı üzerinden film incelemesi yapılırken Bourdieu’nun temel kavramlarından faydalanmanın farklı bir bakış açısı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

"> Bilindiği üzere 1950 ve 1960’lı yıllar Türkiye’de kırdan kente doğru iç göçlerin en yoğun yaşandığı bir dönemdir. Türkiye’de iç göçler toplumsal değişime en çok etki eden faktörler arasındadır. Kırsal alanlarda tarım ve hayvancılıkla uğraşan aileler, kente göç ederek topraktan kopmuş ve kentsel yaşama uyum sağlamaya çalışmışlardır. Göç eden kişilerin yaşadığı bu büyük sosyal değişim Bourdieucu bir bakış açısıyla bir habitus değişimi olarak okunabilir. Türkiye’de yaşanan bu iç göçler, akademik çalışmaların yanında çok sayıda sanat eserine de konu olmuştur. Türk sinemasında da göç konusunda odaklanan çok sayıda film bulunmaktadır. Gurbet Kuşları filmi göç konusuna odaklanan ilk film olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı Gurbet Kuşları filminin Pierre Bourdieu’nun temel kavramları üzerinden bir okumasını yapmaktır. Bu amaçla film alan, habitus, sermaye, eril tahakküm, sembolik şiddet, tabakalaşma ve pratik kavramları üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, göç kavramı üzerinden film incelemesi yapılırken Bourdieu’nun temel kavramlarından faydalanmanın farklı bir bakış açısı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

1950s and 1960s were the period when internal migration from rural to urban areas peaked in Turkey. Internal migrations are among the factors that most affect social change in Turkey. Families engaged in agriculture and animal husbandry in rural areas migrated to the city, broke away from farming and tried to adapt to urban life. This major social change experienced by migrants can be read as a habitus change from a Bourdieusian perspective. These internal migrations in Turkey have been the subject of many works of art as well as academic studies. There are many films focusing on migration in Turkish cinema as well. Gurbet Kuşları (Birds of Exile) is considered to be the first film focusing on the issue of migration. The aim of this study is to make a reading of Gurbet Kuşları film through Pierre Bourdieu's basic concepts. For this purpose, the film was examined through the concepts of social space, habitus, capital, masculine domination, symbolic violence, stratification and practice. In sum, it was concluded that using Bourdieu's basic concepts would provide a different perspective while making film analysis on the concept of migration

">

Göç ve Habitus: Gurbet Kuşları Filminin Bourdıeu’nun Kavramları Üzerinden Bir İncelemesi

Bilindiği üzere 1950 ve 1960’lı yıllar Türkiye’de kırdan kente doğru iç göçlerin en yoğun yaşandığı bir dönemdir. Türkiye’de iç göçler toplumsal değişime en çok etki eden faktörler arasındadır. Kırsal alanlarda tarım ve hayvancılıkla uğraşan aileler, kente göç ederek topraktan kopmuş ve kentsel yaşama uyum sağlamaya çalışmışlardır. Göç eden kişilerin yaşadığı bu büyük sosyal değişim Bourdieucu bir bakış açısıyla bir habitus değişimi olarak okunabilir. Türkiye’de yaşanan bu iç göçler, akademik çalışmaların yanında çok sayıda sanat eserine de konu olmuştur. Türk sinemasında da göç konusunda odaklanan çok sayıda film bulunmaktadır. Gurbet Kuşları filmi göç konusuna odaklanan ilk film olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı Gurbet Kuşları filminin Pierre Bourdieu’nun temel kavramları üzerinden bir okumasını yapmaktır. Bu amaçla film alan, habitus, sermaye, eril tahakküm, sembolik şiddet, tabakalaşma ve pratik kavramları üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, göç kavramı üzerinden film incelemesi yapılırken Bourdieu’nun temel kavramlarından faydalanmanın farklı bir bakış açısı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Migration and Habitus: A Review of the Gurbet Kuşları Film on Bourdieu's Concepts

1950s and 1960s were the period when internal migration from rural to urban areas peaked in Turkey. Internal migrations are among the factors that most affect social change in Turkey. Families engaged in agriculture and animal husbandry in rural areas migrated to the city, broke away from farming and tried to adapt to urban life. This major social change experienced by migrants can be read as a habitus change from a Bourdieusian perspective. These internal migrations in Turkey have been the subject of many works of art as well as academic studies. There are many films focusing on migration in Turkish cinema as well. Gurbet Kuşları (Birds of Exile) is considered to be the first film focusing on the issue of migration. The aim of this study is to make a reading of Gurbet Kuşları film through Pierre Bourdieu's basic concepts. For this purpose, the film was examined through the concepts of social space, habitus, capital, masculine domination, symbolic violence, stratification and practice. In sum, it was concluded that using Bourdieu's basic concepts would provide a different perspective while making film analysis on the concept of migration