Hâzâ Mecmûa-İ Sâz u Söz’de Yer Alan ‘Türki’lerin, Günümüz Türküleriyle Karşılaştırılması

M. Hakan Cevher’in “Hâzâ Mecmûa-i Sâz ü Söz” kitabının kaynak olarak kullanıldığı bu çalışmada, Ali Ufki’nin ‘Türki’ başlığı altında topladığı 103 eser incelenmiştir. Cevher’in ulaştığını söylediği 104 Ufki türküsünün ancak 100 tanesinin nota ve güftesine yer verdiği, iki türkünün ise yalnızca güftesinin olduğu tespit edilmiştir. Temel kaynak olarak ele alınan H. Cevher’in kitabında yer alan toplam 100 eserin nota ve güfte analizi ve 2 eserin ise yalnızca güfte analizi yapılarak; günümüz Türk halk müziğinde ki (TRT repertuarında bulunan 4265 adet türkü) türkü formu ile usul açısından mukayesesi yapılmıştır. Analiz bölümünde Ufki’nin Türki başlığı altında topladığı türkülerin, sözel içerikleri, sözel türleri ve kullanılan diziler referans alınarak sınıflandırılmıştır. 

___

  • 1. Akdoğu, O. (2003), Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, Meta Basım, İstanbul. 2. Behar, C. (1990), Ali Ufkî ve Mezmurlar, İstanbul:Pan Yayıncılık 3. Cevher, H. (2003), Ali Ufkî Hâzâ Mecmuâ-i Sâz ü Söz (Çeviri- yazım- İnceleme), İzmir 4. Elçin, Ş. (2000), Ali Ufkî- Mecmua-i Saz ü Söz, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı 5. Oransay, G. (1971), Türk Halk Ezgilerini Çözümleme Yöntemi, TRT. 6. Sarısözen, M. (1962). Türk Halk Musikisi Usulleri, Ankara: Resimli Posta Matbaası. 7. Terzi, C. (2015). Türk Halk Müziğinde Metrik Yapı. İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Yayınları:10, İstanbul. 
 8. Trt-Thm Repertuvar Arşivi