Kanun Sazı Öğretiminde Kullanılan Belli Başlı Çalış Teknikleri

Bu çalışmada Türk müziğinin önemli sazlarından biri olan kanun sazının çalış teknikleri, Betimsel bir modelle ve tarama yöntemiyle yürütülerek araştırılmıştır. Kanun sazının öğretiminde, üstün bir kanun icrası için gerekli olan belli başlı çalış teknikleri mevcuttur. Bu çalış tekniklerinin bazıları,  tüm enstrümanların öğretiminde kullanılan evrensel çalış teknikleri olduğu gibi, bazıları da sadece genelde mızraplı çalgılara, bu çalışmanın özelinde de ‘Kanun Sazı’na özgü çeşitli çalış tekniklerini ifade etmektedir. Hem alanın literatüründen, hem de alanda faaliyet gösteren Kanun sazı öğretim elemanları ve Kanun sanatçılarının üzerinde hemfikir oldukları temel çalış teknikleri olarak; Elleri Aynı Anda Seri Kullanma Tekniği, Parmakla Ve Bilekten Tremolo Tekniği, Normal ve ters mızrap tekniği, Oktavlı İcra Tekniği, Arpej Tekniği, Akor Tekniği, Glissando Tekniği, Pizzicato (Kesik Kesik Çalma) Tekniği, Tenuto (Sesi Tutmak) Tekniği, Çarpmalı İcra Tekniği, Kromatik Tekniği, Mandal Titretme ve Oynatma (Vibrato) Teknikleri, Fiske Tekniği, Tril (Titretim) Tekniği, Staccato Tekniği, Çift Ses Tekniği (Çift sesli üçlüler) gösterilebilir.

___

  • 1. AKDOĞU, Onur(1992), Enstrüman Bilimi (Organoloji), İstanbul: Yenidoğan Basım Evi Ltd. Şti. 2. AKTÜZE, İrkin (2004), Müziği Anlamak, Ansiklopedik Müzik Sözlüğü, 2. Baskı, İstanbul: Pan yayıncılık. 3. ALTINKÖPRÜ, Halil (2010) Kişisel Görüşme, İzmir. 4. ARCA, Mehmet Zati (1929), Kütüphane-i Musikiden tedrisat-i Musiki kısmı, İstanbul: Teslihat Matbaası. 5. AYANGİL, Ruhi, Kişisel Görüşme, İstanbul. 6. AYDIN, M. Beste(2007), Kanun metodu, Yeni Başlayanlar İçin, İzmir: Can Fotokopi. 7. AYDOĞDU Gültekin, Tahir (2004), Kanun Metodu, Ankara: Yurt Renkleri Yayın Evi. 8. AYDOĞDU, Tahir (2010), Kişisel Görüşme, Ankara. 9. BAKTAGİR, Göksel (2010), Kişisel Görüşme, İstanbul. 10. CANGAL, Nurhan(1999), Armoni, Ankara: Arkadaş Yayın Evi. 11. DERAN, Erol(2010), Kişisel Görüşme, İstanbul. 12. HAFIZOĞLU, Özdemir(2009), Kanun Egzersizleri ve Eğitimi, Trabzon: Gündüz Ofset Matbaacılık. 13. HAFIZOĞLU, Özdemir(2011), Kişisel Görüşme, Trabzon. 14. KAÇAR, Gülçin Yahya( 2009), Türk Musikisi Üzerine Görüşler, Ankara: Maya Akademi. 15. KARADUMAN, Halil(2007), Kanun Metodu, İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım Şirketi. 16. KARADUMAN, Halil(2010), Kişisel Görüşme, İstanbul. 17. MUTLU, Ümit(1998), Kanun Metodu, İzmir: Ermat. 18. PAMİR Leyla(1983), Çağdaş Piyano Eğitimi, İstanbul: Beyaz köşk( Müzik Sarayı) Yayınları No:2 19. SAY, Ahmet(1985), Müzik Ansiklopedisi, 4. Cilt, Ankara: Başkent Yayın Evi. 20. TAŞÇI, Ahmet Lütfü(1978), Kanun Öğrenme Metodu, 1. Cilt, Elazığ: Elazığ Musiki Konservatuarı Derneği Yayınları. 21. TOKSOY, Ayşegül Kostak(2001), “Kanun Orkestrasyon Ve Enstrümantasyon Açısından Değerlendirilmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İ.T.Ü. Sosyal Bilimle Enstitüsü. 22. TOKSOY, Ayşegül Kostak(2006), Kanun Eğitiminde Teknik Çalışma Ve Süsleme Elemanlarını İçeren Etütler, (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul: İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 23. TOKSOY, Ayşegül Kostak(2010), Kişisel Görüşme, İstanbul. 24. TORUN, Mutlu(2000), Ud Metodu, “Gelenekle Geleceğe”, İstanbul: Çağlar Yayınları. 25. ULUÇ, Murat Özden(2002),Müzik İşaretleri Ve Terimleri Sözlüğü, Ankara: Yurt Renkleri Yayın Evi.