ANADOLUDA BİR LUTHİER-1 ‘UD YAPIMCISI GÜVEN YETİŞKİN USTA İLE SÖYLEŞİ

El emeği, göz nuru ve alın teri ile yapılmakta olan zanaat içerikli meslekler, teknolojinin gelişmesi, robotik akıllı makinaların etkin kullanılması ile fabrikasyon ürünlerin artması vb. nedenlerden dolayı artık günümüzde parmakla gösterilir hale gelmektedir. Her alanda olduğu gibi, müzik aletlerinin yapımında da bu durum söz konusudur. Üniversitelerin müzik ile ilgili bölümlerinde çalgı yapım, bakım ve onarım derslerin bir dönemde verilmesi, genel bilgilerin ve kısıtlı zaman diliminde bir kaç uygulamanın dışında çıkamaması pencereyi biraz aralamak gibi bir şeydir. Ancak bu işler ile ilgili bölümlerinin olması akademik düzeyde genç ustaların yetiştirilmesi, yeni teknik ve bilimsel çalışmaların olması ise ülkemiz adına teselli kaynağıdır. Yıllarını çalgı yapım bakım ve onarım çalışmalarına adamış kişiler (luthier), ustasından gördüklerini öğrenmiş uygulamış veya deneme yanılma yöntemiyle kendisi öğrenmiş, geliştirmiş, çeşitli kişileri yetiştirmiş, hobi veya asıl iş olarak çalışarak geçimini sağlamış ve katkıda bulunmuş ustaların mesleğin inceliklerini, kullandıkları teknikleri ile ilgili bilimsel çalışmaları sergileme olanağı olamayabilir. Bu çalışmada olduğu gibi görüşme sırasına göre farklı çalgıların yapım ustalarının bilgi, beceri ve kullandıkları teknikler vb. ile ilgili bir dizi röportaj çalışması yapılarak bilimsel alana onlar adına bir katkı sunma amacı güdülmüştür. Çalışmada, Anadoluda Tokat ilinde Ud yapım, bakım ve onarım ustası olarak çalışan Güven YETİŞKİN ile yapılan özel röportajdan ve çeştli bilgilerin verildiği araştırmadan oluşmaktadır.

A LUTHIER IN ANATOLIA-1 'INTERVİEW WİTH UD PRODUCER MR. GÜVEN YETİŞKİN'

Occupational professions being carried out by hand, eye nose and forehead, development of technology, efficient use of robotic intelligent machines, increase of fabrication products and so on. Because of the reasons it is now being shown by finger. This is also the case in the making of musical instruments, as it is in every area. The provision of lecture construction, maintenance and repair courses in universities' musical sections is a bit of a sort of window for general information and a few applications in a limited time period. However, the education of young masters at academic level and the presence of new technical and scientific studies are the source of consolation for our country. The luthier who devoted years to instrument maintenance and repair work has learned how they have learned from their masters and applied them scientifically or experimentally with the techniques they have learned, developed, cultivated various people, worked as hobby or work, it may not be possible to exhibit work. As it is in this study, knowledge, skills and techniques used by the production masters of different instruments according to the order of interview. A number of interviews have been conducted with the aim of providing a contribution to the scientific field in their behalf. The work consists of a special interview with Güven YETİŞKİN who works as a master of Ud construction, maintenance and repair in the province of Tokat in Anatolia.

___

  • 1-Kalender, Necdet. (2001). Çalgı Yapım, Bakım Ve Onarımı, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1, Syf. 164.
  • 2-Işık, S. T. ve Uslu, R., (2012). Türk Müziğinde Ağaç ve Çalgı Yapım Bibliyografyası (Wood in Turkish music and bibliography of instrument making), Yıl IV, Sayı 2-2, Syf. 24, “Kültürümüzde Marangozluk”, Editörler: Emine Gürsoy Naskali, Hilal Oytun Altun. Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi Online Thematic Journal of Turkic Studies, (www.actaturcica.com) 3- http://www.dictionary.com/browse/luthier