SineFilozofi’nin Günümüz Dünyasında Düşünceye Katkıları Üzerine...

Bir kavram üretimi ve kavramlarla düşünme faaliyeti olan felsefe ile imaj üretimi ve gösterimi faaliyeti olan sinema arasındaki ilişki, günümüzde insanlığın içinde yaşadığı nihilizm, şüphecilik ve umutsuzluk krizlerine verilen en önemli yanıtlardan birisi olabilir. Felsefe, Alain Badiou’nun belirttiği gibi birbirleriyle karşıtlık ilişkisi içinde olan ya da ortak ölçüsü olmayan unsurlardaki seçimi, uyuşmazlığı ve yarığı bulmaya çalışmaktadır. Sinemadaki hareket-imaj ve zaman-imajlar ise o seçimleri, uyuşmazlıkları ve yarıkları göstermesi ve hissettirmesi sayesinde bizlere yepyeni düşünce olanakları sunmaktadır. Bu makale, sinema ve felsefe arasındaki ilişkiyi anlatan SineFilozofinin düşünceye sunabileceği imkanları tartışmaktadır.

CinePhilosophy’s Contributions on Thought in Modern World

The relationship between philosophy, which invents new concepts and thinking, and cinema, which demonstratates these, could be one of the most significant responses of nihilism to today’s scepticism and despair crisis. As Alain Badiou claimed, philosophy ascertains the choice, the incongruity and the flaw in elements which are in conflict with each other or do not have common measure. On the other hand, by means of presenting and making us feel, movement images and time-images might provide new possibilities for thought. This paper discusses the opportunities of CinePhilosophy; a term which describes the connection between movie and philosophy.

___

  • Badiou, Alain (2013). Cinema (Cambridge: Polity Press), Çev. Susan Spitzer.
  • Bolt, Barbara (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger (İstanbul: Kolektif), Çev. M. Özbank.
  • Cavell, Stanley (1979). The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film (Cambridge, MA./London: Harvard University Press).
  • Deleuze, Gilles (1997). Cinema 2: The Time-Image (Minneapolis, University of Minnesota Press), Çev. Hugh Tomlinson ve Robert Galeta.
  • Frampton, Daniel (2006). Filmosophy: A Manifesto for a Radically New Way of Understanding Cinema (London and New York: Wallflower Press).
  • Rancière, J. (2004). The Politics of Aesthetics (London: Continuum), Çev. G. Rockhill.
  • Rancière, J. (2006). Film Fables. (Oxford/New York: Berg Books), Çev. E. Battista.
  • Sinnerbrink, Robert (2011). New Philosophies of Film: Thinking Images. Londra ve New York: Continuum.
  • Spinoza, Benedictus (2011). Ethica. (İstanbul: Metis Yayınları) Çev. Çiğdem Dürüşken
  • Çözümlemede Yararlanılan Filmler Alper, Emin (Yönetmen) (2012) Tepenin Ardı [Film]. Turkey/Greece: Bulut Film, 2/35, Ministry of Culture and Tourism
  • Bergman, Ingmar (Yönetmen) (1973) Bir Evlilikten Manzaralar [Film]. Sweden: Cinematograph AB.
  • Berri, Claude (Yönetmen). (1993) Germinal [Film]. France/ Belgium/ Italy: Renn Productions, France 2 Cinéma, DD Productions.
  • Chaplin, Charlie (Yönetmen). (1936). Modern Zamanlar [Film]. USA: Charles Chaplin Productions.
  • Farhadi, Asghar (Yönetmen). (2011). Bir Ayrılık [Film]. Iran: Asghar Farhadi. Godard, Jean Luc (Yönetmen). (1962). Hayatı Yaşamak [Film]. France: Les Films de la Pleiade.
  • Güney, Yılmaz (Yönetmen). (1970). Umut [Film]. Turkey: Güney Film.
  • Haneke, Michael (Yönetmen). (2007). Ölümcül Oyunlar. [Film]. ABD: Celluloid Dreams.
  • Kurosawa, Akira (Yönetmen). (1990) Düşler [Film]. USA/Japan: Warner Bros.
  • Mizoguchi, Kenji (Yönetmen) (1952). Oharu’nun Yaşamı [Film]. Japan: Koi Productions.
  • Mizoguchi, Kenji (Yönetmen). (1953) Yağmurdan Sonraki Soluk Ayın Öyküleri. [Film]. Japan: Daiei Studios.
  • Ozu, Yasujirô (Yönetmen). (1953) Tokyo Hikayesi [Film]. Japan: Shôchiku Eiga.
  • Visconti, Luchino (Yönetmen). (1971) Venedik’te Ölüm [Film]. Italy/France: Alfa Cinematografica.